Ookko nää avosa vai etänä? : Avokonttorihenkilöstön tuntemuksia työhyvinvoinnista kun osa työstä tehdään etätyönä
Puolakka-Pöyhtäri, Birit (2016)
Puolakka-Pöyhtäri, Birit
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171494
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, lisääntyykö työhyvinvointi avokonttorissa, kun osa työtehtävistä tehdään etätyönä. Työhyvinvointi on tunne, jonka jokainen kokee eri tavalla. Avokonttorin henki ja tiimidynamiikka vaikuttavat työhyvinvointiin. Tutkimuskohteena oli Pohjois-Suomen yritysverotoimiston Oulun toimipisteen avokonttori.
Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin etätyö vaikuttaa työhyvinvointiin avokonttorissa. Työ avokonttorissa on hektistä ja jatkuvat keskeytykset johtavat siihen, että keskittymistä vaativa ajatustyö on aloitettava usein alusta. Nykyään työ Verohallinnossa on sähköistettyä, joten sitä voidaan tehdä muuallakin kuin työnantajan omissa tiloissa.
Tietoperusta pohjautuu työhyvinvointiin liittyvään kirjallisuuteen ja etätyöstä tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimus on laadullinen ja tutkimusprosessin menetelmänä käytetään soveltaen Appreciative Inquirya (AI), arvostavaa menetelmää, jossa on positiivinen organisaatiokehittämisen ote. AI keskittyy organisaation jo olemassa oleviin vahvuuksiin. Tavoitteena on mahdollisuuksien ja hyvien käytäntöjen löytäminen ja vahvistaminen. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, kyselyjä ja etätyöpäiväkirjoja.
Tutkimustulosten mukaan etätyö lisää työhyvinvointia. Lisääntynyttä työhyvinvointia on mahdollista tuntea juuri silloin kun on etätyössä, mutta myös avokonttorimiljöössä ennen tai jälkeen etätyöpäivän. Ne virkailijat, jotka eivät osallistuneet etätyöpilottiin, saattoivat siitä huolimatta kokea hyvää työhyvinvointia, koska etätyön ansiosta avotilassa meteli väheni.
Ennen kuin puolenvuoden etätyöpilotti oli ehtinyt päättyä, lisääntyi innostus etätyön tekemiseen avokonttorissa. Etätyö nähdään hyvänä mahdollisuutena jaksottaa työn tekemistä ja se sopii asiantuntijaorganisaatioon. Avokonttoria tulisi edelleen kehittää käyttäjäystävällisemmäksi, jotta siellä työskentelevät voisivat tuntea lisääntyvää työhyvinvointia, ilman että kokee työniloa pelkästään etänä silloin kun työskentelee kotona tai vapaa-ajan asunnossa. The purpose of the thesis was to investigate if part time telecommuting increases well-being in an open-plan office. Well-being is a feeling that can be experienced in a different way by everyone. The spirit of the open-plan and group dynamic do affect the well-being. The target company was the open-plan office at the Northern Finland´s Company Tax Office.
The aim of the thesis was to find out how telecommuting affects the well-being at the open-plan office. The work there is hectic and continuous interruptions are the main raison why the work which demands a lot of thinking must be started from the beginning over and over again. Working in Tax Administration no longer necessarily involves handling paper-printed forms, making it pos-sible to work also outside the office provided by the employer.
The basis of theory comes from literature of well-being and different research of the telecommut-ing. The research is qualitative and the process takes advantage of the Appreciative Inquiry (AI) which includes a positive method of developing. The AI concentrates on the strengths that the company already has. The goas is to find and strength the possibilities and good customs. The material for the thesis was collected by interviewing, making inquiries and writing telecommuting diaries.
The results of the research indicate that telecommuting increases well-being. It is possible to feel increase well-being during, but also before or after a days of telecommuting. Those who could not take part in the telecommuting pilot could feel that their well-being improved when there were fewer employees and thus less noise in the office.
Before the end of six month telecommuting pilot the amount of telecommuters doubled in the open-plan office. Telecommuting was seen as a possibility to make the work in periods and it was suitable for the specialist organization. The open-plan office should still be developed even more convenient for the users, so that you could feel more work satisfaction also in the office, not just working from home or cottage.
Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin etätyö vaikuttaa työhyvinvointiin avokonttorissa. Työ avokonttorissa on hektistä ja jatkuvat keskeytykset johtavat siihen, että keskittymistä vaativa ajatustyö on aloitettava usein alusta. Nykyään työ Verohallinnossa on sähköistettyä, joten sitä voidaan tehdä muuallakin kuin työnantajan omissa tiloissa.
Tietoperusta pohjautuu työhyvinvointiin liittyvään kirjallisuuteen ja etätyöstä tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimus on laadullinen ja tutkimusprosessin menetelmänä käytetään soveltaen Appreciative Inquirya (AI), arvostavaa menetelmää, jossa on positiivinen organisaatiokehittämisen ote. AI keskittyy organisaation jo olemassa oleviin vahvuuksiin. Tavoitteena on mahdollisuuksien ja hyvien käytäntöjen löytäminen ja vahvistaminen. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, kyselyjä ja etätyöpäiväkirjoja.
Tutkimustulosten mukaan etätyö lisää työhyvinvointia. Lisääntynyttä työhyvinvointia on mahdollista tuntea juuri silloin kun on etätyössä, mutta myös avokonttorimiljöössä ennen tai jälkeen etätyöpäivän. Ne virkailijat, jotka eivät osallistuneet etätyöpilottiin, saattoivat siitä huolimatta kokea hyvää työhyvinvointia, koska etätyön ansiosta avotilassa meteli väheni.
Ennen kuin puolenvuoden etätyöpilotti oli ehtinyt päättyä, lisääntyi innostus etätyön tekemiseen avokonttorissa. Etätyö nähdään hyvänä mahdollisuutena jaksottaa työn tekemistä ja se sopii asiantuntijaorganisaatioon. Avokonttoria tulisi edelleen kehittää käyttäjäystävällisemmäksi, jotta siellä työskentelevät voisivat tuntea lisääntyvää työhyvinvointia, ilman että kokee työniloa pelkästään etänä silloin kun työskentelee kotona tai vapaa-ajan asunnossa.
The aim of the thesis was to find out how telecommuting affects the well-being at the open-plan office. The work there is hectic and continuous interruptions are the main raison why the work which demands a lot of thinking must be started from the beginning over and over again. Working in Tax Administration no longer necessarily involves handling paper-printed forms, making it pos-sible to work also outside the office provided by the employer.
The basis of theory comes from literature of well-being and different research of the telecommut-ing. The research is qualitative and the process takes advantage of the Appreciative Inquiry (AI) which includes a positive method of developing. The AI concentrates on the strengths that the company already has. The goas is to find and strength the possibilities and good customs. The material for the thesis was collected by interviewing, making inquiries and writing telecommuting diaries.
The results of the research indicate that telecommuting increases well-being. It is possible to feel increase well-being during, but also before or after a days of telecommuting. Those who could not take part in the telecommuting pilot could feel that their well-being improved when there were fewer employees and thus less noise in the office.
Before the end of six month telecommuting pilot the amount of telecommuters doubled in the open-plan office. Telecommuting was seen as a possibility to make the work in periods and it was suitable for the specialist organization. The open-plan office should still be developed even more convenient for the users, so that you could feel more work satisfaction also in the office, not just working from home or cottage.