Ajoneuvon valokuvion mittausjärjestelmä
Kupias, Pyry (2016)
Kupias, Pyry
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171497
Tiivistelmä
Tuulilasi on autojen testaukseen ja vertailuun keskittynyt aikakausilehti ja verkkopalvelu. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Tuulilasille luotettava ja kohtuuhintainen ajovalojen mittauslaitteisto, valita siinä käytettävät komponentit ja määritellä tarvittava tietokoneohjelmisto.
Aluksi työssä kartoitettiin eri valaisinmittauslaitteistojen soveltuvuutta Tuulilasin valaisinmittaustarpeisiin. Valinnassa päädyttiin goniofotometrin kaltaiseen laitteeseen sen yleisyyden, varmatoimisuuden ja toteutettavuuden vuoksi. Seuraavana määriteltiin laitteen toimintaperiaate, jossa autoa käännellään kääntöpöydän päällä ja kääntöpöydän eteen sijoitettua luksimittaria liikutetaan samanaikaisesti pystysuunnassa lineaarijohteella, jolloin koko ajovalon valokenttä saadaan mitattua ja projisoitua tien pinnan tasoon. Seuraavana valittiin käyttötarkoitukseen soveltuvat komponentit ja määriteltiin tietokoneohjelmisto, joka ohjaa mittauslaitteiston liikkeitä ja muodostaa lopuksi mittaustuloksista ajovalojen yhdistetyn valokuvion. Lopuksi ohjeistettiin laitteen käyttöönotto- ja mittausjärjestelyt.
Määriteltyihin tavoitteisiin päästiin kohtuudella. Koska monet laitteiston komponenteista joutuvat toimimaan yhtäaikaisesti suhteessa toisiinsa eikä niiden välisestä tiedonsiirron nopeudesta saatu täyttä varmuutta, ei mittauslaitteiston tarkkaa käyttönopeutta saatu määriteltyä. Näin ollen laitteistoa joudutaan testaamaan toteutusvaiheessa ja käyttönopeus säätämään niin, että komponenttien välinen tiedonsiirtonopeus on riittävä.
Aluksi työssä kartoitettiin eri valaisinmittauslaitteistojen soveltuvuutta Tuulilasin valaisinmittaustarpeisiin. Valinnassa päädyttiin goniofotometrin kaltaiseen laitteeseen sen yleisyyden, varmatoimisuuden ja toteutettavuuden vuoksi. Seuraavana määriteltiin laitteen toimintaperiaate, jossa autoa käännellään kääntöpöydän päällä ja kääntöpöydän eteen sijoitettua luksimittaria liikutetaan samanaikaisesti pystysuunnassa lineaarijohteella, jolloin koko ajovalon valokenttä saadaan mitattua ja projisoitua tien pinnan tasoon. Seuraavana valittiin käyttötarkoitukseen soveltuvat komponentit ja määriteltiin tietokoneohjelmisto, joka ohjaa mittauslaitteiston liikkeitä ja muodostaa lopuksi mittaustuloksista ajovalojen yhdistetyn valokuvion. Lopuksi ohjeistettiin laitteen käyttöönotto- ja mittausjärjestelyt.
Määriteltyihin tavoitteisiin päästiin kohtuudella. Koska monet laitteiston komponenteista joutuvat toimimaan yhtäaikaisesti suhteessa toisiinsa eikä niiden välisestä tiedonsiirron nopeudesta saatu täyttä varmuutta, ei mittauslaitteiston tarkkaa käyttönopeutta saatu määriteltyä. Näin ollen laitteistoa joudutaan testaamaan toteutusvaiheessa ja käyttönopeus säätämään niin, että komponenttien välinen tiedonsiirtonopeus on riittävä.