Ammatillisen korkeakoulutuksen mahdollisia tulevaisuuskuvia vuoteen 2030
Kantola, Mauri; Friman, Mervi; Rauhala, Pentti; Kotila, Hannu; Huttula, Tapio (2023)
Kantola, Mauri
Friman, Mervi
Rauhala, Pentti
Kotila, Hannu
Huttula, Tapio
Tulevaisuuden tutkimuksen seura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401234067
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401234067
Tiivistelmä
Pohtimalla tulevaisuuden eri ulottuvuuksia on mahdollista varautua sekä ympäröivän maailman että korkeakoulujen vaihtoehtoisiin tulevaisuuksiin. Tästä huolimatta korkeakoulutuksen tulevaisuusorientaatio ja toimintaympäristön pohdinta on ollut viime vuosina ohutta. Artikkelissa hahmottelemme keskustelua herättämään neljä ammatillisen korkeakoulutuksen tulevaisuuskuvaa, jotka sivuavat myös tiedekorkeakoulutusta. Käytämme PESTE-mallia, joka ohjaa tarkastelemaan mahdollisia poliittisia, taloudellisia, sosiaalisia, teknologisia ja ekologisia tekijöitä. Artikkelissa ajatellaan tulevaisuutta noin seuraavan kymmenen vuoden aikajänteellä.
Ensimmäisessä tulevaisuuskuvassa globaaleja ongelmia ratkotaan hyödyntäen teknologista kehitystä, jolloin ammattikorkeakouluilla on merkittävä rooli uuden osaamisen ja ekosysteemien rakentamisessa. Toisessa tulevaisuuskuvassa ammattikorkeakoulutuksen toiminta on sidoksissa työelämän tarpeisiin ja koulutuksen toteuttajan on oltava tarkkana, jotta yhteistyön edut realisoituvat. Kolmannessa kuvassa alueiden välinen jännite dominoi ja kiristynyt kilpailu resursseista johtaa kyvyttömyyteen tehdä yhteistyötä. Neljännessä tulevaisuuskuvassa koulutus on nopeasti vanheneva kertakulutushyödyke.
Muuttuvassa toimintaympäristössä ennakoinnin merkitys korostuu kaikilla yhteiskuntaelämän alueilla. Ennakointi, ja laajemmin tulevaisuusajattelu, antavat tilaisuuden hahmottaa menossa ja tulossa olevia kehityspolkuja sekä omia vaikutusmahdollisuuksiamme. Tulevaisuus ei ole automaatio vaan tekemisen tulos. Tämän artikkelin kirjoittajat ovat ennakointiin perehtyneitä ammattikorkeakoulutuksen arjen tekijöitä ja havainnoijia. Tästä arjesta kumpuava kokemus on ollut kirjoittamisen lähtökohta.
Ensimmäisessä tulevaisuuskuvassa globaaleja ongelmia ratkotaan hyödyntäen teknologista kehitystä, jolloin ammattikorkeakouluilla on merkittävä rooli uuden osaamisen ja ekosysteemien rakentamisessa. Toisessa tulevaisuuskuvassa ammattikorkeakoulutuksen toiminta on sidoksissa työelämän tarpeisiin ja koulutuksen toteuttajan on oltava tarkkana, jotta yhteistyön edut realisoituvat. Kolmannessa kuvassa alueiden välinen jännite dominoi ja kiristynyt kilpailu resursseista johtaa kyvyttömyyteen tehdä yhteistyötä. Neljännessä tulevaisuuskuvassa koulutus on nopeasti vanheneva kertakulutushyödyke.
Muuttuvassa toimintaympäristössä ennakoinnin merkitys korostuu kaikilla yhteiskuntaelämän alueilla. Ennakointi, ja laajemmin tulevaisuusajattelu, antavat tilaisuuden hahmottaa menossa ja tulossa olevia kehityspolkuja sekä omia vaikutusmahdollisuuksiamme. Tulevaisuus ei ole automaatio vaan tekemisen tulos. Tämän artikkelin kirjoittajat ovat ennakointiin perehtyneitä ammattikorkeakoulutuksen arjen tekijöitä ja havainnoijia. Tästä arjesta kumpuava kokemus on ollut kirjoittamisen lähtökohta.