Digitaalisten valmennusmateriaalien kehittäminen virtuaaliselle oppimisalustalle
Talvitie, Kikka; Ojansivu, Jenni (2024)
Talvitie, Kikka
Ojansivu, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231693
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Valo-Valmennusyhdistyksen virtuaalista oppimisympäristöä Moodlea. Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa ja järjestää digitehtäviä ja materiaalia virtuaaliseen oppimisympäristöön yhdistyksen asiakkaille, vastaten työelämän tarpeisiin, sekä perustaitoihin, joita digitaalisessa yhteiskunnassa toimimiseen tarvitaan.
Valo-Valmennusyhdistyksellä on ollut tarve kehittää oppimisalustaa selkeäksi ja toimivaksi työkaluksi asiakaskäyttöön, sekä ohjaustyön tueksi. Opinnäytetyömme vastaa osalta tähän kehittämistarpeeseen.
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyömme menetelminä käytimme tiedonhakua käyttäen sekä sähköisiä lähteitä, ja kirjaston lainauspalvelua. Dokumenttianalyysia, keskusteluita, kokouksia sekä vuoropuhelua toimeksiantajan edustajien kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi virtuaaliselle oppimisalustalle uusi digiteemainen kurssialue yhdistyksen asiakas-, ja ohjaajakäyttöön. Kurssialueen runko koostuu seitsemästä aihealueesta, joiden kunkin alla on aiheeseen liittyvää materiaalia oppimistehtävinä, pohdintatehtävinä, tai verkkolinkkeinä. Kurssialue vastaa toimeksiantajan tarpeeseen selvittää, miten digitaaliset sisällöt vastaavat työelämätaitoja, ja digitaitoja, joita digitalisoituvassa yhteiskunnassa toimimisessa tarvitaan. Kurssialueelle luotu sisältö vastaa digitaalisen yhteiskunnan vaatimuksiin, ja tukee asiakkaiden digitaalisten taitojen oppimista, ja työnhaun-, sekä työelämään liittyvän digitaalisen osaamisen kertymistä.
Opinnäytetyön kehittämistyötä arvioitiin esittelemällä tuotos toimeksiantajalle, sekä pyytämällä kirjalliseen palautteeseen vastaus. Toimeksiantaja arvioi opinnäytetyön myös kokonaisuudessaan palautelomakkeella.
Toimeksiantaja arvioi opinnäytetyön onnistuneen vastaamaan tavoitteeseen. Toimeksiantajan palautteen perusteella, aiheet on suunniteltu vastaamaan asiakasryhmän tarpeita, ja saatu palaute oli hyvää.
Työn toteutuksen ja arvioinnin perusteella, voimme todeta kehittämistyön onnistuneen työn tavoitteiden mukaisesti. Loimme selkeän ja konkreettisesti työelämään ja kansalaistarpeisiin vastaavan kurssialueen, joka on valmis käytettäväksi asiakaskäytössä ja ohjaustyön tukena.
Asiasanat: Digitalisaatio, digitaaliset taidot, digitaalisuus työelämässä, ohjaustyö
Valo-Valmennusyhdistyksellä on ollut tarve kehittää oppimisalustaa selkeäksi ja toimivaksi työkaluksi asiakaskäyttöön, sekä ohjaustyön tueksi. Opinnäytetyömme vastaa osalta tähän kehittämistarpeeseen.
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyömme menetelminä käytimme tiedonhakua käyttäen sekä sähköisiä lähteitä, ja kirjaston lainauspalvelua. Dokumenttianalyysia, keskusteluita, kokouksia sekä vuoropuhelua toimeksiantajan edustajien kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi virtuaaliselle oppimisalustalle uusi digiteemainen kurssialue yhdistyksen asiakas-, ja ohjaajakäyttöön. Kurssialueen runko koostuu seitsemästä aihealueesta, joiden kunkin alla on aiheeseen liittyvää materiaalia oppimistehtävinä, pohdintatehtävinä, tai verkkolinkkeinä. Kurssialue vastaa toimeksiantajan tarpeeseen selvittää, miten digitaaliset sisällöt vastaavat työelämätaitoja, ja digitaitoja, joita digitalisoituvassa yhteiskunnassa toimimisessa tarvitaan. Kurssialueelle luotu sisältö vastaa digitaalisen yhteiskunnan vaatimuksiin, ja tukee asiakkaiden digitaalisten taitojen oppimista, ja työnhaun-, sekä työelämään liittyvän digitaalisen osaamisen kertymistä.
Opinnäytetyön kehittämistyötä arvioitiin esittelemällä tuotos toimeksiantajalle, sekä pyytämällä kirjalliseen palautteeseen vastaus. Toimeksiantaja arvioi opinnäytetyön myös kokonaisuudessaan palautelomakkeella.
Toimeksiantaja arvioi opinnäytetyön onnistuneen vastaamaan tavoitteeseen. Toimeksiantajan palautteen perusteella, aiheet on suunniteltu vastaamaan asiakasryhmän tarpeita, ja saatu palaute oli hyvää.
Työn toteutuksen ja arvioinnin perusteella, voimme todeta kehittämistyön onnistuneen työn tavoitteiden mukaisesti. Loimme selkeän ja konkreettisesti työelämään ja kansalaistarpeisiin vastaavan kurssialueen, joka on valmis käytettäväksi asiakaskäytössä ja ohjaustyön tukena.
Asiasanat: Digitalisaatio, digitaaliset taidot, digitaalisuus työelämässä, ohjaustyö