Yrityksen asiakashankinnan kehittäminen
Kukkonen, Juuso; (2024)
Kukkonen, Juuso
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401241746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401241746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Uusmediatoimisto Verkkovaraani Oy:n (myöhemmin: yritys) uusasiakashankintaa eri keinoin. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös yrityksen nykyisille asiakkaille tapahtuvaa lisämyyntiä. Opinnäytetyö oli päiväkirjamainen dokumentaatio päivittäisestä työskentelystä digitaalisia palveluita tuottavassa yrityksessä. Työssä tarkasteltiin yrityksen asiakashankinnan prosessia sekä asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden ostokäyt täytymistä, niihin vaikuttavia tekijöitä ja yritettiin kehittää asiakashankintaa entisestään. Työssä keskityttiin erityisesti yrityksen asiakashankinnan prosesseihin ja palveluihin, joita ovat markkinoinnin, sähköiset palveluiden ja graafisen suunnittelun ratkaisut. Työn tavoitteena oli selvittää, miten asiakashankintaa voitaisi kehittää pitkäjänteisesti. Asiakkaina oli erilaisia organisaatioita eri toimialoilta, kuten yrityksiä, yhdistyksiä, säätiöitä, kaupunkeja ja kuntia.
Tietoperusta opinnäytetyölle tuotettiin 10 viikkoisen päiväkirjaosuuden aikana, jonka aikana pyrittiin jo tekemään kehitystoimenpiteitä sekä tarkastelemaan millainen asiakashankinnan prosessi kyseisellä hetkellä oli. Opinnäytetyötä varten oli myös tehty kyselytutkimus, jossa pyrittiin havainnollistamaan ostoprosessia palveluita tarvitsevien toimijoiden näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli myös kehittää yrityksessä myynnin digiasiantuntijana työskentelevän opinnäytetyön toteuttajan tietotaitoa sekä havainnollistamaan niitä osa-alueita, joissa suoriuduttiin jo hyvin ja joissa oli vielä kehitettävää. Toteutin loppuvuodesta 2022 kyselytutkimuksen yrityksen asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille. Kysely lähetettiin toimijoille, joille oli lähetetty tarjous viimeisen puolen vuoden aikana eli ajanjaksolla kesäkuu 2022 – joulukuu 2022. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli havainnollistaa ja tunnistaa toimijoiden toimintatapoja, ostoprosessia ja käyttäytymistä tarjouskilpailun aikana.
Opinnäytetyössä saatiin kehitettyä työntekijän sekä toimeksiantajan osaamista myynnin työtehtävissä sekä tunnistamaan asiakkaiden ostoprosessia paremmin, joka on vaikuttanut yrityksen myyntiprosessin kehittämiseen huomattavasti. Monia kyselytutkimuksessa havaittuja asioita on otettu käyttöön sekä huomioitu yrityksen myynnin prosesseissa. Myyjä sai myös myynnin työkalupakkiinsa paljon uutta tietoa sekä tapoja toteuttaa työtänsä. Opinnäytetyö antoi toimeksiantajallekin uusia näkökulmia myynnin kehitykseen.
Tietoperusta opinnäytetyölle tuotettiin 10 viikkoisen päiväkirjaosuuden aikana, jonka aikana pyrittiin jo tekemään kehitystoimenpiteitä sekä tarkastelemaan millainen asiakashankinnan prosessi kyseisellä hetkellä oli. Opinnäytetyötä varten oli myös tehty kyselytutkimus, jossa pyrittiin havainnollistamaan ostoprosessia palveluita tarvitsevien toimijoiden näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli myös kehittää yrityksessä myynnin digiasiantuntijana työskentelevän opinnäytetyön toteuttajan tietotaitoa sekä havainnollistamaan niitä osa-alueita, joissa suoriuduttiin jo hyvin ja joissa oli vielä kehitettävää. Toteutin loppuvuodesta 2022 kyselytutkimuksen yrityksen asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille. Kysely lähetettiin toimijoille, joille oli lähetetty tarjous viimeisen puolen vuoden aikana eli ajanjaksolla kesäkuu 2022 – joulukuu 2022. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli havainnollistaa ja tunnistaa toimijoiden toimintatapoja, ostoprosessia ja käyttäytymistä tarjouskilpailun aikana.
Opinnäytetyössä saatiin kehitettyä työntekijän sekä toimeksiantajan osaamista myynnin työtehtävissä sekä tunnistamaan asiakkaiden ostoprosessia paremmin, joka on vaikuttanut yrityksen myyntiprosessin kehittämiseen huomattavasti. Monia kyselytutkimuksessa havaittuja asioita on otettu käyttöön sekä huomioitu yrityksen myynnin prosesseissa. Myyjä sai myös myynnin työkalupakkiinsa paljon uutta tietoa sekä tapoja toteuttaa työtänsä. Opinnäytetyö antoi toimeksiantajallekin uusia näkökulmia myynnin kehitykseen.