Tekoälyn tuottama suun terveydentila-analyysi hammaslääkärin työssä
Paavilainen, Johanna (2024)
Paavilainen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401241767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401241767
Tiivistelmä
Nopeaa tahtia kehittyvä tekoäly tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös suun terveydenhuollon digitalisaatioon. Tekoäly voi tuottaa asiakkaan omalla älylaitteella otettujen digitaalisten valokuvien perusteella arvion suun terveydentilasta. Suomessa ei aikaisemmin ole ollut laajassa käytössä tekoälyn tuottamaa suun terveydentilan -analyysia. Digitaalisiin palveluihin panostava yksityinen palveluntuottaja on pilotoinut tekoälypohjaista suun terveydentila-analyysia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten yksityisen palveluntuottajan pilotoima tekoälyn tuottama suun terveydentila-analyysi vaikuttaa potilaan hoitoon sitoutumiseen ja hammaslääkärin työhön. Tietoa tuotettiin jatkokehitystä varten.
Opinnäyte toteutettiin sekä määrällisin-, että laadullisin tutkimusmenetelmin. Aineisto kerättiin -analyysin pilotointiin osallistuneille hammaslääkäreille suunnatulla puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Pilottiin osallistuneista hammaslääkäreistä tutkimukseen osallistui kahdeksan (n=8) hammaslääkäriä. Määrällinen aineisto analysoitiin kuvailevilla tilastollisilla menetelmillä, joissa tulkittiin lukumääriä ja prosenttiosuuksia. Laadullisen aineiston sisällönanalyysi tehtiin deduktiivisen päättelyn- ja SWOT- nelikenttämenetelmän avulla.
Tutkimuksen perusteella suun terveydentila-analyysilla ei vaikuttanut olevan vaikutusta potilaan hoitoon sitoutumiseen, mutta analyysi lisäsi potilaan kiinnostusta suun terveydentilasta. Hammaslääkärin työn kannalta analyysilla oli positiivisia kokemuksia mm. potilasinformaation välittäjänä ja toimenpiteen keston arvioinnissa. Negatiivisia vaikutuksina nähtiin mm. ylimääräinen työ ja stressi, sekä potilailta tullut negatiivinen käytettävyyteen liittyvä palaute. Puolet (n=4) tutkimukseen osallistuneista hammaslääkäriestä ottaisi suun terveydentila-analyysin jatkuvaan käyttöön. Yksityinen palveluntuottajan käytti opinnäytetyön tuloksia analyysin jatkokehitykseen.
Yksityisen palveluntuottajan hammaslääkärit havaitsivat suun terveydentila–analyysin mahdolliset tulevaisuuden käyttökohteet myös sektorirajan yli. Etenkin analyysin käyttö julkisen suun terveydenhuollon ajanvarauksen tukityökaluna laajojen potilasmassojen hoidontarpeen arvioinnissa olisi jatkoselvityksen arvoinen idea.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten yksityisen palveluntuottajan pilotoima tekoälyn tuottama suun terveydentila-analyysi vaikuttaa potilaan hoitoon sitoutumiseen ja hammaslääkärin työhön. Tietoa tuotettiin jatkokehitystä varten.
Opinnäyte toteutettiin sekä määrällisin-, että laadullisin tutkimusmenetelmin. Aineisto kerättiin -analyysin pilotointiin osallistuneille hammaslääkäreille suunnatulla puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Pilottiin osallistuneista hammaslääkäreistä tutkimukseen osallistui kahdeksan (n=8) hammaslääkäriä. Määrällinen aineisto analysoitiin kuvailevilla tilastollisilla menetelmillä, joissa tulkittiin lukumääriä ja prosenttiosuuksia. Laadullisen aineiston sisällönanalyysi tehtiin deduktiivisen päättelyn- ja SWOT- nelikenttämenetelmän avulla.
Tutkimuksen perusteella suun terveydentila-analyysilla ei vaikuttanut olevan vaikutusta potilaan hoitoon sitoutumiseen, mutta analyysi lisäsi potilaan kiinnostusta suun terveydentilasta. Hammaslääkärin työn kannalta analyysilla oli positiivisia kokemuksia mm. potilasinformaation välittäjänä ja toimenpiteen keston arvioinnissa. Negatiivisia vaikutuksina nähtiin mm. ylimääräinen työ ja stressi, sekä potilailta tullut negatiivinen käytettävyyteen liittyvä palaute. Puolet (n=4) tutkimukseen osallistuneista hammaslääkäriestä ottaisi suun terveydentila-analyysin jatkuvaan käyttöön. Yksityinen palveluntuottajan käytti opinnäytetyön tuloksia analyysin jatkokehitykseen.
Yksityisen palveluntuottajan hammaslääkärit havaitsivat suun terveydentila–analyysin mahdolliset tulevaisuuden käyttökohteet myös sektorirajan yli. Etenkin analyysin käyttö julkisen suun terveydenhuollon ajanvarauksen tukityökaluna laajojen potilasmassojen hoidontarpeen arvioinnissa olisi jatkoselvityksen arvoinen idea.