Sissimarkkinointisuunnitelma pienyritykselle : Case Tmi Pihlafix
Pihlajaniemi, Juho (2016)
Pihlajaniemi, Juho
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401261858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401261858
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli laatia kehityssuunnitelma Oulussa toimivalle pienyritykselle. Tmi Pihlafix tarjoaa urheiluvälinehuoltopalveluita Oulun alueella. Toimeksiantajan liiketoiminta on vielä vähäistä, joten kehityssuunnitelman laatiminen koettiin tarpeelliseksi. Työn tavoitteena oli selvittää mistä Oulun alueella voi ostaa sähköpyörän tai muunnossarjan jonka avulla tavallisesta pyörästä saadaan sähköavusteinen. Toisena tavoitteena oli suunnitella toimeksiantajalle sissimarkkinointikampanja urheiluvälinehuolto palveluiden ja muunnossarjojen myynnin lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu alan suomen- ja englanninkielisestä kirjallisuudesta, artikkeleista, internetlähteistä, Liikenneviraston julkaisuista sekä yrittäjän tietoperustasta, joka on kerätty keskusteluiden kautta.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että tmi Pihlafixillä on hyvät mahdollisuudet pärjätä Oulun alueen sähköpyörämarkkinoilla; puhelinhaastatteluista saamieni tulosten perusteella yksikään oululainen kivijalkamyymälä ei myy sähköpyörien muunnossarjoja. Kilpailevina yrityksinä kuitenkin toimivat verkkokaupat, joissa on tarjolla laaja valikoima erilaisia muunnossarjoja.
Opinnäytetyön varsinaisena päätuloksena on toimeksiantajalle suunniteltu sissimarkkinointikampanja kesälle 2016, joka on tarkoitus toteuttaa yrittäjän mahdollisuuksien ja intressien mukaan.
Sissimarkkinointikampanjasta on paljon hyötyä toimeksiantajalle; kampanjan avulla pienyrittäjä saa laajennettua asiakaskuntaansa, luotua näkyvyyttä, sekä uuden kanavan markkinoida palveluitaan kustannustehokkaasti. This thesis is an operative research, which purpose was to create a program to develope the business of a small company, based in city of Oulu. Pihlafix is a business enterprise, owned by one person. Company offers logistical services for sports equipments, such as bicycles, snowboards and cross-country skis. At the moment, business is quite small, so the need of development plan is wellcome.
The aim of the thesis was to research, where people can buy an electric bike or components to create a pedal electric bike from original bicycle, in the area of Oulu. The second aim was to create a querrilla marketing campaign for Pihlafix to advance the sales of companys services.
The knowledge for the thesis was gathered using both Finnish and English literature, www-sources, the publications of Liikennevirasto and the personal data of the entrepreneur were also taken advantage of.
The conclusion of this thesis is, that the circumstances are positive for Pihlafix to raise the business in the markeat area of electric bicycles; in the area of Oulu there are no resellers which sells components for pedal electric bicycles. However, the online stores offers wide range of components to create pedal electric bicycles.
The main result of this thesis is a querrilla marketing campaign, which I planned to put into practise in summer 2016. The campaign will help the company to get well-known among people in the city of Oulu. Also, it will widen the customer base of the company and it might also give new perspectives how to market companys services in the future.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu alan suomen- ja englanninkielisestä kirjallisuudesta, artikkeleista, internetlähteistä, Liikenneviraston julkaisuista sekä yrittäjän tietoperustasta, joka on kerätty keskusteluiden kautta.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että tmi Pihlafixillä on hyvät mahdollisuudet pärjätä Oulun alueen sähköpyörämarkkinoilla; puhelinhaastatteluista saamieni tulosten perusteella yksikään oululainen kivijalkamyymälä ei myy sähköpyörien muunnossarjoja. Kilpailevina yrityksinä kuitenkin toimivat verkkokaupat, joissa on tarjolla laaja valikoima erilaisia muunnossarjoja.
Opinnäytetyön varsinaisena päätuloksena on toimeksiantajalle suunniteltu sissimarkkinointikampanja kesälle 2016, joka on tarkoitus toteuttaa yrittäjän mahdollisuuksien ja intressien mukaan.
Sissimarkkinointikampanjasta on paljon hyötyä toimeksiantajalle; kampanjan avulla pienyrittäjä saa laajennettua asiakaskuntaansa, luotua näkyvyyttä, sekä uuden kanavan markkinoida palveluitaan kustannustehokkaasti.
The aim of the thesis was to research, where people can buy an electric bike or components to create a pedal electric bike from original bicycle, in the area of Oulu. The second aim was to create a querrilla marketing campaign for Pihlafix to advance the sales of companys services.
The knowledge for the thesis was gathered using both Finnish and English literature, www-sources, the publications of Liikennevirasto and the personal data of the entrepreneur were also taken advantage of.
The conclusion of this thesis is, that the circumstances are positive for Pihlafix to raise the business in the markeat area of electric bicycles; in the area of Oulu there are no resellers which sells components for pedal electric bicycles. However, the online stores offers wide range of components to create pedal electric bicycles.
The main result of this thesis is a querrilla marketing campaign, which I planned to put into practise in summer 2016. The campaign will help the company to get well-known among people in the city of Oulu. Also, it will widen the customer base of the company and it might also give new perspectives how to market companys services in the future.