Opioidikorvaushoidon asiakkaiden kokemuksia moniasiakkuudesta
Vehkaperä, Susanna; Ylitalo, Sari (2016)
Vehkaperä, Susanna
Ylitalo, Sari
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221663
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla erään kunnan opioidikorvaushoidossa olevien asiakkaiden kokemuksia moniasiakkuudesta. Vaikka huumeriippuvuus yhteiskunnassamme on lisääntynyt, sairautta kannattaa hoitaa, koska tutkimusten mukaan siitä on mahdollista parantua. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, millaista asiakkuus on sosiaali- ja perusterveydenhuollossa ja millaiset vaikutusmahdollisuudet asiakkailla on. Tutkimustehtävänä oli selvittää millaisia kokemuksia opioidikorvaushoidossa olevilla oli moniasiakkuudesta sosiaali- ja terveyspalveluissa?
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittellään asiakastyöprosessia, osallisuutta ja moniasiakkuutta. Tutkimuksen tietoperustassa hyödynnetään erityisesti sosiaalialan asiakkuutta käsittelevää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Asiakastyöprosessi tarkoittaa tässä tutkimuksessa palvelutarpeen kartoitusta, kokonaistilanteen arvioita, suunnitteluvaihetta, toimintavaihetta ja päätösvaihetta. Osallisuus tarkoittaa asiakkaan mahdollisuutta tulla kuulluksi ja vaikuttaa omaan asiakkuuteensa. Moniasiakkuus tarkoittaa useita asiakkuussuhteita, joita asiakkalla voi olla eri sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineiston kerääminen tehtiin teemahaastattelumenetelmällä. Tutkimusta varten haastatteltiin neljää opioidikorvaushoidon asiakasta. Tutkimusta varten haastateltiin neljää opioidikorvaushoidon asiakasta. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällön analyysillä kahteen teemaan, tukeen ja kontrolliin.
Tuloksissa ilmeni, että tuen ja kontrollin merkitys koettiin positiivisena. Tuki tarkoitti pysyviä ihmissuhteita, joustavia ja oikea-aikaisia palveluja ja asioista tiedottamista. Kontrollin merkitys oli asia, joka piti haastateltavat tiukasti kiinni yhteisissä sopimuksissa eikä jättänyt mahdollisuutta lipsahtaa opiaatteihin.
Johtopäätöksenä toteamme, että muutos on lähdettävä asiakkaasta itsestään, mutta siinä onnistumiseen hän tarvitsee tuekseen sekä palvelujärjestelmän että työntekijöiden antaman tuen. The purpose of the study was to describe opioid compensatory care clients’ experiences of multiprofessional customership in one municipality. Even though the drug addiction has increased in the society, the care of the clients is meaningful. According to the research there is possibilities to recover of the drug addiction. In this study we aimed to investigate the customer ship in primary social- and healthcare and clients possibilities to influence to their care.
The service process, involvement of the clients and multiprofessional customership are handled in the theoretical framework based on social care theory and research. The service process of the client in this study is defined as monitoring the need of the service, evaluation of the overall situation as well as the stages of the planning, action and finalizing the care. Involvement of the client is defined as a possibility to become listened and influenced to the care. When the client has several contacts to the service system it is called multiprofessional customer ship. The tasks of this study are to investigate what kind of experiences the opioid compensatory care clients have of their customership in social and healthcare services and about their involvement to the services.
The research was qualitative. The data was collected by using thematic interview. Four opioid compensatory care clients were interviewed. The data was transcripted and analyzed using content analyze. Based on the analyze two themes, support and control, were formulated.
According to the results the support and significance of the control were evaluated positive sighs. Permanent human relationships, flexible and right timely services as well as information meant support. Control meant that the interviewed kept strictly the mutual agreements and they didn't have possibilities to relaps.
To conclude, the change has to start from the clients themselves, but the support of the service system and professionals are needed to the successful result.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittellään asiakastyöprosessia, osallisuutta ja moniasiakkuutta. Tutkimuksen tietoperustassa hyödynnetään erityisesti sosiaalialan asiakkuutta käsittelevää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Asiakastyöprosessi tarkoittaa tässä tutkimuksessa palvelutarpeen kartoitusta, kokonaistilanteen arvioita, suunnitteluvaihetta, toimintavaihetta ja päätösvaihetta. Osallisuus tarkoittaa asiakkaan mahdollisuutta tulla kuulluksi ja vaikuttaa omaan asiakkuuteensa. Moniasiakkuus tarkoittaa useita asiakkuussuhteita, joita asiakkalla voi olla eri sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineiston kerääminen tehtiin teemahaastattelumenetelmällä. Tutkimusta varten haastatteltiin neljää opioidikorvaushoidon asiakasta. Tutkimusta varten haastateltiin neljää opioidikorvaushoidon asiakasta. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällön analyysillä kahteen teemaan, tukeen ja kontrolliin.
Tuloksissa ilmeni, että tuen ja kontrollin merkitys koettiin positiivisena. Tuki tarkoitti pysyviä ihmissuhteita, joustavia ja oikea-aikaisia palveluja ja asioista tiedottamista. Kontrollin merkitys oli asia, joka piti haastateltavat tiukasti kiinni yhteisissä sopimuksissa eikä jättänyt mahdollisuutta lipsahtaa opiaatteihin.
Johtopäätöksenä toteamme, että muutos on lähdettävä asiakkaasta itsestään, mutta siinä onnistumiseen hän tarvitsee tuekseen sekä palvelujärjestelmän että työntekijöiden antaman tuen.
The service process, involvement of the clients and multiprofessional customership are handled in the theoretical framework based on social care theory and research. The service process of the client in this study is defined as monitoring the need of the service, evaluation of the overall situation as well as the stages of the planning, action and finalizing the care. Involvement of the client is defined as a possibility to become listened and influenced to the care. When the client has several contacts to the service system it is called multiprofessional customer ship. The tasks of this study are to investigate what kind of experiences the opioid compensatory care clients have of their customership in social and healthcare services and about their involvement to the services.
The research was qualitative. The data was collected by using thematic interview. Four opioid compensatory care clients were interviewed. The data was transcripted and analyzed using content analyze. Based on the analyze two themes, support and control, were formulated.
According to the results the support and significance of the control were evaluated positive sighs. Permanent human relationships, flexible and right timely services as well as information meant support. Control meant that the interviewed kept strictly the mutual agreements and they didn't have possibilities to relaps.
To conclude, the change has to start from the clients themselves, but the support of the service system and professionals are needed to the successful result.