Asiantuntijana terveysalan muuttuvilla työmarkkinoilla : aluevaikuttavuutta ASTE-projektilla
Editoija
von Schantz, Marjale
Toivonen, Heini
Lind, Kaija
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-180-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-180-2
Tiivistelmä
Terveydenhuollon asiakkailla on oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon, joka perustuu parhaaseen olemassa olevaan tietoon. Tutkimusten mukaan tässä on kuitenkin kehitettävää. Alan palvelujärjestelmässä työskentelevät ammattihenkilöt kokevat riittämättömyyttä luotettavan näytön hankkimisessa ja soveltamisessa, kun taas koulutusorganisaatiossa työskentelevillä opettajilla saattaa olla ongelmia osaamisensa ajantasaisuuden ja asiakkaiden terveysongelmien autenttisen kohtaamisen suhteen. Terveysalan työelämäorganisaatioilla on monesti riittämättömästi resursseja tarttua kehittämistarpeisiin yksin.
Pääosin Euroopan sosiaalirahaston ja valtion varoin rahoitettu ”Asiantuntijana terveysalan muuttuvilla työmarkkinoilla” (ASTE) -projekti suunniteltiin vastaamaan terveysalan muuttuvan työelämän tarpeisiin. Projektin aikana kymmenen opettajaa tarjosi pedagogista ja sisällöllistä asiantuntijuuttaan työelämän tueksi toimintamallien ja -sisältöjen kehittämisessä. Samalla avautui mahdollisuuksia synnyttää koulutuksen ja työelämän välisiä uudenlaisia yhteistyömuotoja.
Julkaisussa esitellään kehittämisjaksojen tuloksia työprosessien, työkäytänteiden yhdenmukaistamisen, palvelujen kehittämisen ja toiminnan johtamisen näkökulmista. Teoksessa kuvattu projekti on osa Turun ammattikorkeakoulun Terveysala-tulosalueen ”Lääkehoito- ja terveysosaaminen” -T&K-ohjelmaa.
Pääosin Euroopan sosiaalirahaston ja valtion varoin rahoitettu ”Asiantuntijana terveysalan muuttuvilla työmarkkinoilla” (ASTE) -projekti suunniteltiin vastaamaan terveysalan muuttuvan työelämän tarpeisiin. Projektin aikana kymmenen opettajaa tarjosi pedagogista ja sisällöllistä asiantuntijuuttaan työelämän tueksi toimintamallien ja -sisältöjen kehittämisessä. Samalla avautui mahdollisuuksia synnyttää koulutuksen ja työelämän välisiä uudenlaisia yhteistyömuotoja.
Julkaisussa esitellään kehittämisjaksojen tuloksia työprosessien, työkäytänteiden yhdenmukaistamisen, palvelujen kehittämisen ja toiminnan johtamisen näkökulmista. Teoksessa kuvattu projekti on osa Turun ammattikorkeakoulun Terveysala-tulosalueen ”Lääkehoito- ja terveysosaaminen” -T&K-ohjelmaa.