Pienyrittäjän digimarkkinointisuunnitelma
Vorne, Leena (2024)
Vorne, Leena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401302243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401302243
Tiivistelmä
Tutkimus keskittyy kehittämään yrityksen liiketoimintaa digitaalisen markkinointisuunnitelman avulla. Tavoitteena on parantaa näkyvyyttä ja houkutella potentiaalisia asiakkaita tehokkaammin. Opinnäytetyössä luodaan digitaalinen markkinointisuunnitelma case-yritykseen, tarjoten työkaluja ja ohjeita strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Tärkeää on huomioida yrityksen rajalliset markkinointiresurssit ja löytää niille sopivat markkinointimenetelmät.
Teoreettinen viitekehys koostuu digitaalisen markkinoinnin ja suunnittelun kirjallisuuskatsauksesta. Tutkimusmenetelmiin kuuluu vertailua kilpailijoihin oppimistarkoituksessa sekä haastatteluja tiedon keräämiseksi. Markkinointisuunnitelma kattaa liiketoiminnan tavoitteet, kohdeyleisöt, resurssit, aikataulut ja konkreettiset toimenpiteet verkkosivuston ja markkinoinnin tehostamiseksi. Sosiaalisen median suunnittelu on keskeinen osa, integroitu muihin strategioihin ja sovitettu liiketoiminnan tavoitteisiin.
Tutkimus keskittyi life coach -yrityksen digimarkkinointisuunnitelman luomiseen vuonna 2024. Vertailuanalyysin avulla tarkasteltiin eri liiketoimintamallien, strategioiden ja suorituskyvyn eroja. Tulokset perustuivat viiden alan yrityksen vertailuun ja niiden läsnäolon sekä toiminnan analysointiin eri sosiaalisen median alustoilla. Näistä nousivat esiin yritysten vahvuudet ja heikkoudet markkinoinnissa ja viestinnässä.
Kohdeyritys tavoitteli laadukkaan valmennuksen tarjoamista yksityishenkilöille ja yrityksille. Digimarkkinointisuunnitelmassa keskityttiin kanavien valintaan, sisällönsuunnitteluun ja myynnin kasvattamiseen sosiaalisessa mediassa. Huomio kohdistui myös asiakassuhteiden hoitoon ja verkkosivustojen hakukoneoptimointiin.
Tuloksena laadittiin kohdeyritykselle konkreettisia toimenpiteitä, kuten verkkosivuston parantamista, sosiaalisen median käyttöönottoa markkinoinnissa ja potentiaalisten yritysasiakkaiden kartoitusta. Suunniteltiin myös vuosikello tavoitteiden, strategioiden ja mittareiden määrittämiseksi.
Asiasanat: digitaalinen markkinointi, markkinointisuunnitelma, sosiaalinen media, digitaaliset markkinointikanavat
Teoreettinen viitekehys koostuu digitaalisen markkinoinnin ja suunnittelun kirjallisuuskatsauksesta. Tutkimusmenetelmiin kuuluu vertailua kilpailijoihin oppimistarkoituksessa sekä haastatteluja tiedon keräämiseksi. Markkinointisuunnitelma kattaa liiketoiminnan tavoitteet, kohdeyleisöt, resurssit, aikataulut ja konkreettiset toimenpiteet verkkosivuston ja markkinoinnin tehostamiseksi. Sosiaalisen median suunnittelu on keskeinen osa, integroitu muihin strategioihin ja sovitettu liiketoiminnan tavoitteisiin.
Tutkimus keskittyi life coach -yrityksen digimarkkinointisuunnitelman luomiseen vuonna 2024. Vertailuanalyysin avulla tarkasteltiin eri liiketoimintamallien, strategioiden ja suorituskyvyn eroja. Tulokset perustuivat viiden alan yrityksen vertailuun ja niiden läsnäolon sekä toiminnan analysointiin eri sosiaalisen median alustoilla. Näistä nousivat esiin yritysten vahvuudet ja heikkoudet markkinoinnissa ja viestinnässä.
Kohdeyritys tavoitteli laadukkaan valmennuksen tarjoamista yksityishenkilöille ja yrityksille. Digimarkkinointisuunnitelmassa keskityttiin kanavien valintaan, sisällönsuunnitteluun ja myynnin kasvattamiseen sosiaalisessa mediassa. Huomio kohdistui myös asiakassuhteiden hoitoon ja verkkosivustojen hakukoneoptimointiin.
Tuloksena laadittiin kohdeyritykselle konkreettisia toimenpiteitä, kuten verkkosivuston parantamista, sosiaalisen median käyttöönottoa markkinoinnissa ja potentiaalisten yritysasiakkaiden kartoitusta. Suunniteltiin myös vuosikello tavoitteiden, strategioiden ja mittareiden määrittämiseksi.
Asiasanat: digitaalinen markkinointi, markkinointisuunnitelma, sosiaalinen media, digitaaliset markkinointikanavat