Tuotteen teknisen laadun esiintuominen mainoskäsikirjoituksen tavoitteena
Kailonen, Heidi (2016)
Kailonen, Heidi
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072598
Tiivistelmä
Halusin tutkia, miten tuotteen teknisen laadun voi tuoda esille käsikirjoituksen avulla valmiissa mainoselokuvassa. Toimeksiantona käsikirjoitin mainoselokuvan yritykselle Taipuu Woodworks, joka valmistaa puisia huonekaluja käsityönä. Tuotteiden keskeisiin arvoihin kuuluu teknisen laadun ominaisuuksia kuten kestävyys, käytettävyys ja hyvä ulkonäkö. Näiden ominaisuuksien esittäminen mainoksessa nousi esille keskusteluissa tilaajayrityksen puuseppien Seppo Paldaniuksen ja Olli Mäkisen kanssa ja vastasivat hyvin myös kuluttajien mielikuvia puuhuonekaluista. Toimeksiannon myötä pohdin tuotemainonnan trendejä ja niistä erityisesti läpinäkyvyyden ja tuotteiden alkuperän esittämisen trendiä kuluttajien ja mainostajien keskuudessa. Lopulta päädyin tutkielmassani käsittelemään teknisen laadun välittämisen keinoja.
Käytin tietoperustana kahta aiemmin tehtyä mainoselokuvaa, joissa esitellään käsityöläinen ja hänen töitään. Kiinnitin niissä huomiota erityisesti siihen, miten käsityöläisen työn laatua korostetaan elokuvakerronnallisin keinoin. Aineistona käytin myös mainontaan, markkinointiin ja käsikirjoittamiseen ja kerrontaan liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimuksen tarkoitus on auttaa selvittämään, mitä tuotteen mainonnassa kannattaa ottaa huomioon, kun halutaan välittää mielikuva tuotteen teknisestä laadusta. Mainostajat voivat hyödyntää sitä etenkin, jos kyseessä on käsityönä valmistettu puutuote. I wrote a script and directed a commercial as an assignment for carpenter company Taipuu
Woodworks. I wanted to study how the technical quality of wooden furniture is brought out in the final commercial by writing a good script.
Transparency of manufacturing seemed to be a big trend in marketing. Presenting the manufacturing of the product supported delivering the good image of wooden furniture technical quality. This way I could also bring up the carpenters and at the same time bring life in to a product they were manufacturing. It I also brought the entrepreneurs closer to the consumer.
I studied the image of wooden furniture within consumers and what kind of values carpenters have in their work. As a study material I used previously made commercials which present a crafts or art entrepreneurs convincing the viewer of good technical quality of their work. I also used literature and articles about scriptwriting, audiovisual narration and marketing.
The result of this study helps to find out how the product should be presented to the consumers, when the aim is to bring out the good technical quality of a product which consists of durability, usability and good appearance.
Käytin tietoperustana kahta aiemmin tehtyä mainoselokuvaa, joissa esitellään käsityöläinen ja hänen töitään. Kiinnitin niissä huomiota erityisesti siihen, miten käsityöläisen työn laatua korostetaan elokuvakerronnallisin keinoin. Aineistona käytin myös mainontaan, markkinointiin ja käsikirjoittamiseen ja kerrontaan liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimuksen tarkoitus on auttaa selvittämään, mitä tuotteen mainonnassa kannattaa ottaa huomioon, kun halutaan välittää mielikuva tuotteen teknisestä laadusta. Mainostajat voivat hyödyntää sitä etenkin, jos kyseessä on käsityönä valmistettu puutuote.
Woodworks. I wanted to study how the technical quality of wooden furniture is brought out in the final commercial by writing a good script.
Transparency of manufacturing seemed to be a big trend in marketing. Presenting the manufacturing of the product supported delivering the good image of wooden furniture technical quality. This way I could also bring up the carpenters and at the same time bring life in to a product they were manufacturing. It I also brought the entrepreneurs closer to the consumer.
I studied the image of wooden furniture within consumers and what kind of values carpenters have in their work. As a study material I used previously made commercials which present a crafts or art entrepreneurs convincing the viewer of good technical quality of their work. I also used literature and articles about scriptwriting, audiovisual narration and marketing.
The result of this study helps to find out how the product should be presented to the consumers, when the aim is to bring out the good technical quality of a product which consists of durability, usability and good appearance.