Nettikirpputorin asiakaskartoitus Ruotsin markkinoille
Lehto, Emilia (2016)
Lehto, Emilia
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401261883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401261883
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on nettikirpputorin asiakaskartoitus Ruotsin markkinoille. Työn toimeksiantaja on Suomen Nettikirpputorit Oy:n hallinnoima Vähänkäytetty.fi-nettikirpputori. Toimeksiantajayritys on laajentamassa toimintaansa Ruotsiin, joten työ on tarpeellinen ja ajankohtainen yritykselle. Työn tavoitteena oli tuoda olennaista tietoa ruotsalaisista potentiaalisista asiakkaista toimeksiantajayritykselle. Työn tutkimusongelmina olivat: millaisia nettikirpputoreja Suomessa ja Ruotsissa on, millainen on tyypillinen nettikirpputorin asiakas sekä millainen nettikirpputori vastaa ruotsalaisen kuluttajan tarpeita. Alatutkimusongelmina olivat: millainen on tyypillinen Vähänkäytetyn asiakas sekä millainen on tyypillinen potentiaalinen ruotsalainen asiakas.
Tietoperustassa on käytetty tutkimusmenetelminä haastatteluja, benchmarkingia ja havainnointia. Tietoperusta on koottu toimeksiantajayrityksen liiketoimintajohtaja Salon haastatteluista, kokemusperäisestä tiedostani sekä havainnoidusta tiedosta, alan kirjallisuudesta sekä lehtiartikkeleista. Nettikirpputori on niin uusi käsite, että aiheesta ei löytynyt tieteellistä tutkimustietoa, joten teoriatieto nettikirpputoreista perustuu pääasiassa omaan havainnointiini ja kokemustietooni sekä aiheeseen liittyviin lehtiartikkeleihin. Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty myös kyselytutkimusta ruotsalaisille kuluttajille, jonka avulla selvitettiin ruotsalaisten kuluttajien tarpeita ja kulutuskäyttäytymistä.
Tärkeimmät kyselytutkimuksen tulokset olivat, että potentiaalinen ruotsalainen asiakas on samankaltainen tyypillisen Vähänkäytetyn nykyisen asiakkaan kanssa, ja että Vähänkäytetyn konsepti voisi olla toimiva myös Ruotsin markkinoilla. Kyselytutkimusten tuloksista toimeksiantaja sai paljon tietoa, jota voidaan hyödyntää, kun tehdään päätöksiä Ruotsin markkinoille laajentamiseen liittyen. The subject of this thesis is a customer survey of the Swedish market to a Finnish online flea market company. The thesis was commissioned by case company called Vähänkäytetty.fi which is managed by Suomen Nettikirpputorit Oy. The case company intends to expand its operations to the Swedish market so this study is essential and current to the case company. The objective of this thesis was to give essential information of potential Swedish customers to the case company. The main goals were to find out what kind of online flea markets there are in Finland and Sweden, what is a typical customer of the online flea markets and what kind of online flea market is suitable to meet the Swedish consumer needs. Other aims were to determine the typical customer of the case company and what is a typical potential Swedish customer.
The methods of the study were interviews, benchmarking and observation. The sources were based on the case company’s business director’s interviews, the authors own experiential knowledge and information gained throw observation. The theoretical framework was also based on literature and newspaper articles in this field of business. The method of the study also included a questionnaire study distributed to Swedish consumers. This helped was to find out the needs of the Swedish consumers and their consumer habits.
The most important research results indicate that the potential Swedish customer is similar to a typical case company’s customer and it seems the case company’s concept could work also in Sweden. The case company received a lot of information from the questionnaire study which can be utilised when they make decisions concerning the expansion to the Swedish market.
Tietoperustassa on käytetty tutkimusmenetelminä haastatteluja, benchmarkingia ja havainnointia. Tietoperusta on koottu toimeksiantajayrityksen liiketoimintajohtaja Salon haastatteluista, kokemusperäisestä tiedostani sekä havainnoidusta tiedosta, alan kirjallisuudesta sekä lehtiartikkeleista. Nettikirpputori on niin uusi käsite, että aiheesta ei löytynyt tieteellistä tutkimustietoa, joten teoriatieto nettikirpputoreista perustuu pääasiassa omaan havainnointiini ja kokemustietooni sekä aiheeseen liittyviin lehtiartikkeleihin. Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty myös kyselytutkimusta ruotsalaisille kuluttajille, jonka avulla selvitettiin ruotsalaisten kuluttajien tarpeita ja kulutuskäyttäytymistä.
Tärkeimmät kyselytutkimuksen tulokset olivat, että potentiaalinen ruotsalainen asiakas on samankaltainen tyypillisen Vähänkäytetyn nykyisen asiakkaan kanssa, ja että Vähänkäytetyn konsepti voisi olla toimiva myös Ruotsin markkinoilla. Kyselytutkimusten tuloksista toimeksiantaja sai paljon tietoa, jota voidaan hyödyntää, kun tehdään päätöksiä Ruotsin markkinoille laajentamiseen liittyen.
The methods of the study were interviews, benchmarking and observation. The sources were based on the case company’s business director’s interviews, the authors own experiential knowledge and information gained throw observation. The theoretical framework was also based on literature and newspaper articles in this field of business. The method of the study also included a questionnaire study distributed to Swedish consumers. This helped was to find out the needs of the Swedish consumers and their consumer habits.
The most important research results indicate that the potential Swedish customer is similar to a typical case company’s customer and it seems the case company’s concept could work also in Sweden. The case company received a lot of information from the questionnaire study which can be utilised when they make decisions concerning the expansion to the Swedish market.