Sähköisen ajanvarausjärjestelmän palvelukuvaukset: Tutkimus kauneudenhoitoalalla toimivalle IT-alan yritykselle
Uusivirta, Essi (2024)
Uusivirta, Essi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072653
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tutkimus sähköisen ajanvarausjärjestelmän Preset-palvelukuvauksiin vaadittavista muutoksista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kauneus- ja hyvinvointialalla toimiva IT-alan yritys. Tutkimuksen tavoitteena oli saada mahdollisimman tarkka kuva palvelukuvauksien paikkansapitävyydestä ja löytää näin keinoja parantaa asiakastyytyväisyyttä ja sähköisen ajanvarausjärjestelmän käyttökokemusta alan ammattilaisille. Opinnäytetyö koostui kirjallisesta tietoperustasta ja tutkimusosiosta. Kirjallisessa osassa käsiteltiin kauneudenhoitoalaa yleisesti, sähköistä ajanvarausjärjestelmää sekä kyselytutkimuksen ja benchmarking-prosessin teoriaa.
Tutkimus suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa tavoitteena oli selvittää yrityksen ajanvarausjärjestelmän Preset-palvelukuvauksien paikkansapitävyys kyselytutkimuksen avulla Suomen markkina-alueella. Toisessa osassa yrityksen palvelukuvauksia vertailtiin benchmarking-menetelmää käyttäen. Benchmarking-vertailu toteutettiin Iso-Britannian markkina-alueella toimivan yrityksen kanssa. Kyselytutkimuksen ja benchmarking-vertailun perusteella selvisi, että palvelukuvauksia olisi syytä muokata. Vastauksissa ilmeni, että vastaajat toivoisivat voivansa käyttää nykyisiä palvelukuvauksia pohjana, jota he voisivat itse muokata mieleisekseen. Tämän lisäksi kyselytutkimuksen avulla saatiin selville, että yrityksen nykyisestä palveluvalikoimasta puuttuu muutamia palveluita.
Tutkimus suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa tavoitteena oli selvittää yrityksen ajanvarausjärjestelmän Preset-palvelukuvauksien paikkansapitävyys kyselytutkimuksen avulla Suomen markkina-alueella. Toisessa osassa yrityksen palvelukuvauksia vertailtiin benchmarking-menetelmää käyttäen. Benchmarking-vertailu toteutettiin Iso-Britannian markkina-alueella toimivan yrityksen kanssa. Kyselytutkimuksen ja benchmarking-vertailun perusteella selvisi, että palvelukuvauksia olisi syytä muokata. Vastauksissa ilmeni, että vastaajat toivoisivat voivansa käyttää nykyisiä palvelukuvauksia pohjana, jota he voisivat itse muokata mieleisekseen. Tämän lisäksi kyselytutkimuksen avulla saatiin selville, että yrityksen nykyisestä palveluvalikoimasta puuttuu muutamia palveluita.