Passiivisten työhakijoiden aktivointi markkinoinnin keinoin it-alalla
Mäkinen, Manuela (2024)
Mäkinen, Manuela
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402092754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402092754
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää voiko passiivisia työnhakijoita aktivoida hakemaan avoimiin työpaikkoihin hyödyntämällä markkinointia ja työnantajamielikuvaa. Tarkoitus oli tutkia toimeksiantajayrityksessä vuoden sisään aloittaneiden työntekijöiden mielikuvia ja ajatuksia työnhaku- ja rekrytointiprosessiin liittyen. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Reaktor Innovations Oy:lle.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tietoperustassa käsiteltiin rekrytointia ja työnhakua perehtyen rekrytointiin nykypäivänä, aktiivisiin ja passiivisiin työnhakijoihin, suorahakuun ja hakijavetoiseen rekrytointiin sekä rekrytointiprosessiin toimeksiantajayrityksessä. Tietoperusta käsitteli myös työnantajamielikuvaa ja sen merkitystä työnhakuun ja rekrytointiin sekä markkinointiviestinnän roolia työnhakuprosessissa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio suoritettiin tutkimuksellisen kehittämistyön kautta. Tutkimuksellinen kehitystyö suoritettiin laatimalla kysely toimeksiantajayrityksessä edellisen vuoden aikana aloittaneille työntekijöille. Kyselyn vastausten perusteella suunniteltiin kehittämisehdotuksia rekrytointimarkkinointistrategiaan, joiden avulla voitaisiin aktivoida passiivisia työnhakijoita kiinnostumaan avoimista työpaikoista ja hakemaan aktiivisesti töitä.
Keskeisinä tuloksina ilmeni, että toimeksiantajayrityksen tunnettavuus hakijoiden kohdalla ei ollut oletetulla tasolla. Kyselyn perusteella ilmeni myös, että laajempi informaatio yrityksestä, avoimista rooleista, työtehtävistä sekä työnantajan tarjoamista työpaikkaeduista voisi vaikuttaa positiivisesti passiivisten työnhakijoiden hakukäyttäytymiseen.
Johtopäätöksinä tutkimuksellisesta kehittämistyöstä voidaan päätellä, että passiivisia työnhakijoita voi aktivoida hakemaan avoimiin rooleihin kehittämällä brändin tunnettavuutta kohderyhmän parissa, suunnittelemalla ”kaverin suosittelu”-kampanjoita, sekä viestimällä selkeästi työpaikan kulttuurista, eduista ja avoimista rooleista.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tietoperustassa käsiteltiin rekrytointia ja työnhakua perehtyen rekrytointiin nykypäivänä, aktiivisiin ja passiivisiin työnhakijoihin, suorahakuun ja hakijavetoiseen rekrytointiin sekä rekrytointiprosessiin toimeksiantajayrityksessä. Tietoperusta käsitteli myös työnantajamielikuvaa ja sen merkitystä työnhakuun ja rekrytointiin sekä markkinointiviestinnän roolia työnhakuprosessissa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio suoritettiin tutkimuksellisen kehittämistyön kautta. Tutkimuksellinen kehitystyö suoritettiin laatimalla kysely toimeksiantajayrityksessä edellisen vuoden aikana aloittaneille työntekijöille. Kyselyn vastausten perusteella suunniteltiin kehittämisehdotuksia rekrytointimarkkinointistrategiaan, joiden avulla voitaisiin aktivoida passiivisia työnhakijoita kiinnostumaan avoimista työpaikoista ja hakemaan aktiivisesti töitä.
Keskeisinä tuloksina ilmeni, että toimeksiantajayrityksen tunnettavuus hakijoiden kohdalla ei ollut oletetulla tasolla. Kyselyn perusteella ilmeni myös, että laajempi informaatio yrityksestä, avoimista rooleista, työtehtävistä sekä työnantajan tarjoamista työpaikkaeduista voisi vaikuttaa positiivisesti passiivisten työnhakijoiden hakukäyttäytymiseen.
Johtopäätöksinä tutkimuksellisesta kehittämistyöstä voidaan päätellä, että passiivisia työnhakijoita voi aktivoida hakemaan avoimiin rooleihin kehittämällä brändin tunnettavuutta kohderyhmän parissa, suunnittelemalla ”kaverin suosittelu”-kampanjoita, sekä viestimällä selkeästi työpaikan kulttuurista, eduista ja avoimista rooleista.