Teräsrakenteisen rautatiesillan purkaminen
Käyrä, Antti (2016)
Käyrä, Antti
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402132859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402132859
Tiivistelmä
Vuonna 2015 Suomen rautatiesilloista teräsrakenteisia oli noin 12,2 prosenttia. Viime vuosina useita teräsrakenteisia rautatiesiltoja on korvattu teräsbetonisilla silloilla. Tässä opinnäytetyössä käsitellään teräsrakenteisen rautatiesillan purkamista. Tavoitteena oli pohtia erilaisia purkumenetelmiä, joilla teräsrakenteisen ratasillan purkaminen voidaan toteuttaa liikennekatkon aikana.
Opinnäytetyössä esiteltiin kolme täysin erilaista purkumenetelmää, joita olisi mahdollista käyttää teräsrakenteisen rautatiesillan purkamisessa. Esimerkkikohteena käytettiin rakennusurakkaa Kalajoen ratasillan rakentaminen, jossa purettiin kaksi teräsrakenteista ristikkosiltaa.
Lopputulemana selvisi, että jokaisen teräsrakenteisen rautatiesillan purkutyö on erilainen, minkä vuoksi purkutyömenetelmä tulee valita yksityiskohtaisesti kohteen mukaan. Esimerkkikohteen purkutyöt suunniteltiin huolellisesti ja purkutyömenetelmäksi valikoitui kohteen olosuhteisiin soveltuva menetelmä, jolla työ voitiin suorittaa tehokkaasti ja turvallisesti. Esimerkkikohteesta kerättyä tietoa voidaan käyttää jatkossa vastaavien purkutöiden suunnittelussa ja toteuttamisessa. Opinnäytetyötä tehtäessä kävi ilmi, että tärkeimmät asiat, jotka tulee selvittää ennen menetelmän valintaa, ovat sillan rakenne sekä rakenteellinen kunto, vallitsevat ympäristöolosuhteet ja purkutyön vaikutus junaliikenteeseen. Purkutyömenetelmän valinnassa on tärkeää, että kaikki mahdolliset riskit minimoidaan ja työmenetelmä on mahdollisimman turvallinen.
Opinnäytetyössä esiteltiin kolme täysin erilaista purkumenetelmää, joita olisi mahdollista käyttää teräsrakenteisen rautatiesillan purkamisessa. Esimerkkikohteena käytettiin rakennusurakkaa Kalajoen ratasillan rakentaminen, jossa purettiin kaksi teräsrakenteista ristikkosiltaa.
Lopputulemana selvisi, että jokaisen teräsrakenteisen rautatiesillan purkutyö on erilainen, minkä vuoksi purkutyömenetelmä tulee valita yksityiskohtaisesti kohteen mukaan. Esimerkkikohteen purkutyöt suunniteltiin huolellisesti ja purkutyömenetelmäksi valikoitui kohteen olosuhteisiin soveltuva menetelmä, jolla työ voitiin suorittaa tehokkaasti ja turvallisesti. Esimerkkikohteesta kerättyä tietoa voidaan käyttää jatkossa vastaavien purkutöiden suunnittelussa ja toteuttamisessa. Opinnäytetyötä tehtäessä kävi ilmi, että tärkeimmät asiat, jotka tulee selvittää ennen menetelmän valintaa, ovat sillan rakenne sekä rakenteellinen kunto, vallitsevat ympäristöolosuhteet ja purkutyön vaikutus junaliikenteeseen. Purkutyömenetelmän valinnassa on tärkeää, että kaikki mahdolliset riskit minimoidaan ja työmenetelmä on mahdollisimman turvallinen.