Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Kuluttajan aistihavainnot ja mielikuva Antellin ruokaleivistä

Ekholm, Henna (2016)

 
Avaa tiedosto
ekholm_henna.pdf (845.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Ekholm, Henna
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402092741
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi Antellin konserniin kuuluva Antell-Leipomot Oy. Tavoitteena oli selvittää, kuinka terveelliseksi ja luonnolliseksi kuluttajat kokevat Antellin ruokaleivät. Tutkimuskohteina olleita kolmea ruokaleipää tutkittiin kokonaisuuksina, mutta tutkimusta kohdennettiin myös niissä käytettyihin raaka-aineisiin. Tutkimukseen osallistuneet kuluttajat saivat aistiensa avulla arvioida tutkimuskohteina olleiden ruokaleipien tuntumaa, ulkonäköä ja makua. Tämän tarkoituksena oli selvittää niiden houkuttelevuus. Kuluttajilta kysyttiin myös taustatietoja, kuten keskimääräistä leivän syönti määrää ja terveellisyyden, sekä luonnollisten raaka-aineiden käytön tärkeyttä ruokaleivissä.

Tietoperusta keskittyy terveellisyyden ja luonnollisuuden merkitykseen, ruokaleivän valmistukseen, sen kulutukseen Suomessa ja sen osuuteen ihmisen ravitsemusta. Lisäksi on tutkittu mielikuvien muodostumista aistien avulla ja sovellettu ihmisen aisteja ravinnon arviointiin. Työn tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin kyselynä Citymarket Oulu Raksilassa 5. – 6.4.2016. Kyselylomake täytettiin osaksi kyselijän haastattelemana ja osaksi itsenäisesti.

Suurin osa vastaajista söi leipää joka päivä ja keskimääräisesti 3,5 viipaletta päivässä. RuisRuis todettiin terveellisimmäksi ja luonnollisimmaksi, mutta Kaurapala oli tuntumaltaan houkuttelevin. Kaikkien tuotteiden ulkonäkö miellytti vastaajia, samoin maku. RuisRuis oli vastaajille tutuin. Raaka-aineista terveellisiä ja luonnollisia olivat auringonkukan- ja pellavansiemen, kaurakuitu, ruishiutale ja porkkanaraaste. Vähiten terveellisiä ja luonnollisia olivat muun muassa psylliumkuitu, siirappi ja palmurasva. Useat vähiten luonnollisista ja terveellisistä raaka-aineista olivat kuluttajille myös tuntemattomia. Luonnollisuuden ja terveellisyyden merkitys oli useille vastaajille epäselvä.

Toimeksiantajayritys saa työstä konkreettista hyötyä tuotteidensa kehitystyöhön, sillä tutkimuksesta käy ilmi esimerkiksi eri raaka-aineista muodostuvat mielikuvat kuluttajille. Myös tuotteista saatavaa tietoa voidaan käyttää niiden kehittämiseen. Antell voisi tutkia esimerkiksi terveellisyyden ja luonnollisuuden merkitystä asiakkailleen, sillä se oli epäselvää useille vastaajille.
 
The mandatory of this thesis was Antell-Leipomot Oy which is a part of Antell. The objective was to find out how healthy and natural consumers find Antell’s plain bread. The breads that were the research subjects were investigated as wholes but the research also studied the ingredients. The participants in this research got to study the breads with their senses as they evaluated the breads feel, appearance and flavour. The meaning was to figure out the breads’ attractiveness. The participants were asked background information about their bread eating habits and whether they find healthiness and the usage of natural ingredients important.

The theoretical framework focuses on the meaning of healthiness and naturalness, making of plain bread, consumption of bread in Finland and bread as a part of our nutrition. In addition the formation of mental images with senses was studied and applied in the evaluation of food. The research method was quantitative and it was carried out as a survey in Citymarket Oulu Raksila on 5th and 6th of April. The questionnaire was filled out partly with the asker and partly independently.

Majority of the respondents ate bread every day and approximately three and half pieces per day. The research showed that RuisRuis was the healthiest and most natural but Kaurapala had most appealing feel. The respondents liked the appearance and flavor of all three breads. The most familiar was RuisRuis. The healthiest and most natural ingredients were sunflowerseed, linenseed, oatfiber, ryeflake and grated carrot. The least healthy and natural were for example psylliumfiber, syrup and palmgrease. Many of the least healthy and natural ingredients were also unknown amongst the respondents. Also the meanings of the words healthy and natural were unclear to many participants.

The mandatory will receive concrete benefit for the development of its products, because the research shows the consumers’ mental images of several ingredients. Also the information about the products can be used in the product development. Antell could research the meaning of the words healthy and natural for its customers because for several respondents they were unclear.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste