Innovaatiokompetensseja mittaamassa : opas innovaatiovalmiuksien arviointiin
Räsänen, Meiju; Lyytinen, Sami; Mastosaari, Päivi; Valli, Satu; Harmoinen, Päivi; Haataja, Rauli (2014)
Räsänen, Meiju
Lyytinen, Sami
Mastosaari, Päivi
Valli, Satu
Harmoinen, Päivi
Haataja, Rauli
Editoija
Räsänen, Meiju
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-498-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-498-8
Tiivistelmä
Työelämän tarpeet ja osaamisvaatimukset muuttuvat. Kaikilla työelämän alueilla tarvitaan paitsi itse innovaatioita myös kehittävää ja uutta luovaa otetta työntekoon. Nämä lähtökohdat toimivat taustana Turun ammattikorkeakoulun kehittämälle innovaatiopedagogiikalle, jonka tavoitteena on löytää ja määrittää muutoksen vaatimia tapoja opettaa ja oppia. Innovaatiopedagogiikan mukaan tulevaisuuden työntekijät tarvitsevat alakohtaisen substanssiosaamisen lisäksi innovaatiokompetensseja – kykyä osallistua erilaisiin innovaatioprosesseihin.
Tässä oppaassa esitellään työkalu opiskelijoiden innovaatiokompetenssien arviointiin ja ohjeistetaan, miten työkalua voidaan käyttää osana opetusta. Lisäksi oppaassa esitellään neljä esimerkkiä innovaatiopedagogiikan mukaisista opetusratkaisuista. Arviointityökalu tuo lisäarvoa koulutuksen tuottamien geneeristen taitojen mittaamiseen ja arviointiin. Sen avulla voidaan vahvistaa korkeakoulujen kykyä mitata työelämän kannalta keskeisten valmiuksien kehittymistä ja näin edesauttaa uusien innovaatioiden luomiseen tarvittavan osaamisen syntymistä. Arviointityökalulla voidaan myös todentaa aiempaa kohdennetummin pedagogisten toimintatapojen vaikuttavuutta innovaatiovalmiuksien kasvattamisessa.
Tässä oppaassa esitellään työkalu opiskelijoiden innovaatiokompetenssien arviointiin ja ohjeistetaan, miten työkalua voidaan käyttää osana opetusta. Lisäksi oppaassa esitellään neljä esimerkkiä innovaatiopedagogiikan mukaisista opetusratkaisuista. Arviointityökalu tuo lisäarvoa koulutuksen tuottamien geneeristen taitojen mittaamiseen ja arviointiin. Sen avulla voidaan vahvistaa korkeakoulujen kykyä mitata työelämän kannalta keskeisten valmiuksien kehittymistä ja näin edesauttaa uusien innovaatioiden luomiseen tarvittavan osaamisen syntymistä. Arviointityökalulla voidaan myös todentaa aiempaa kohdennetummin pedagogisten toimintatapojen vaikuttavuutta innovaatiovalmiuksien kasvattamisessa.