Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja vuosikello: case - O mat ravintolat Oy
Setälä, Sini (2024)
Setälä, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402163066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402163066
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena tutkimuksena O mat ravintola Oy:lle, joka on opinnäytetyön toimeksiantaja. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opinnäytetyön toimeksiantajalle toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja lopputuotoksena luoda markkinoinnin vuosikello, joka toimii konkreettisena työkaluna, jonka pohjalta toteuttaa sosiaalisen median markkinointia.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu sosiaalisesta mediasta käsitteenä ja tähän liittyvistä muista termeistä, kuten erilaisista sosiaalisen median kanavista ja markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Viitekehyksessä esitellään Innowasen tutkimus suomalaisten sosiaalisen median käytöstä vuonna 2022 ja sosiaalisen median trendeistä vuonna 2022. Viitekehys pitää sisällään myös sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan perehtymisen SOSTAC-mallin sekä vuosikellon avulla. Viitekehyksessä esitetään tutkimusmenetelmien teoriaa.
Tutkimusaineisto saatiin toimeksiantajan sosiaalisen median asiakasdatasta. Tutkimusaineistoa analysoitiin graafisesti, jotta se oli helposti ymmärrettävää ja johtopäätöksien tekeminen oli yksinkertaista. Toinen tutkimusmenetelmä oli teemahaastattelu, joka on tehty toimeksiantajan ravintoloitsijan kanssa.
Tutkimustuloksissa selvisi, että yrityksellä ei ole käytössään sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa eikä kohderyhmää ole määritetty. Teemahaastattelun pohjalta lähdettiin miettimään, mitä tavoitteita suunnitelmalle määritetään ja miten ne pystytään saavuttamaan. Opinnäytetyön lopullinen tuotos on toimeksiantajalle tehty sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello, jonka pystyy ottamaan käyttöön tammikuussa 2023. Opinnäytetyön lopullinen tuotos eli markkinoinnin vuosikello on toimeksiantajalle hyödyllinen ja toimiva työkalu, jota pystyy hyödyntämään vielä pitkään.
Kehitysehdotuksena toimeksiantajalle suositellaan vuosikellon käyttöön ottamista ja sosiaalisen median markkinoinnin erilaisten mittarien hyödyntämistä, jotta tulevaisuudessa yritys pystyy kehittämään ja parantamaan markkinointiaan. Toimeksiantajan olisi myös hyvä perehtyä paremmin maksetun mainonnan mahdollisuuteen, jotta Tapiolan alueen asukkaat tavoitettaisiin paremmin. The thesis has been carried out for O mat Restaurant Oy, which is the client of the thesis. The aim of the thesis was to create a social media marketing plan for the client and as a final product to create an annual marketing plan, which serves as a concrete tool to implement social media marketing.
The framework of the thesis consists of social media as a concept and other related terms, such as different social media channels and marketing in social media. The framework presents Innowase's research on Finns' social media behaviour in 2022 and social media trends in 2022, and includes an introduction to social media marketing plans using the SOSTAC model and the annual calendar.
Data is obtained from the client's social media customer data. The data is analysed graphically to make it easy to understand and to draw conclusions. The second research method is a thematic interview with the client's restaurateur.
The results of the research revealed that the company does not have a social media marketing plan in place and the target audience has not been defined. The thematic interview was used as a starting point to consider what objectives to set for the plan and how to achieve them. The final output of the thesis is a social media marketing annual plan for the client, which can be implemented in January 2023. The final output of the thesis, the marketing annual plan, is a useful and functional tool for the client, which can be used for a long time to come.
As a development suggestion, the client is recommended to implement the yearbook and use different social media marketing indicators to develop and improve their marketing in the future. It would also be a good idea for the client to become more familiar with the possibility of paid advertising in order to better reach the residents of the Tapiola area.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu sosiaalisesta mediasta käsitteenä ja tähän liittyvistä muista termeistä, kuten erilaisista sosiaalisen median kanavista ja markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Viitekehyksessä esitellään Innowasen tutkimus suomalaisten sosiaalisen median käytöstä vuonna 2022 ja sosiaalisen median trendeistä vuonna 2022. Viitekehys pitää sisällään myös sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan perehtymisen SOSTAC-mallin sekä vuosikellon avulla. Viitekehyksessä esitetään tutkimusmenetelmien teoriaa.
Tutkimusaineisto saatiin toimeksiantajan sosiaalisen median asiakasdatasta. Tutkimusaineistoa analysoitiin graafisesti, jotta se oli helposti ymmärrettävää ja johtopäätöksien tekeminen oli yksinkertaista. Toinen tutkimusmenetelmä oli teemahaastattelu, joka on tehty toimeksiantajan ravintoloitsijan kanssa.
Tutkimustuloksissa selvisi, että yrityksellä ei ole käytössään sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa eikä kohderyhmää ole määritetty. Teemahaastattelun pohjalta lähdettiin miettimään, mitä tavoitteita suunnitelmalle määritetään ja miten ne pystytään saavuttamaan. Opinnäytetyön lopullinen tuotos on toimeksiantajalle tehty sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello, jonka pystyy ottamaan käyttöön tammikuussa 2023. Opinnäytetyön lopullinen tuotos eli markkinoinnin vuosikello on toimeksiantajalle hyödyllinen ja toimiva työkalu, jota pystyy hyödyntämään vielä pitkään.
Kehitysehdotuksena toimeksiantajalle suositellaan vuosikellon käyttöön ottamista ja sosiaalisen median markkinoinnin erilaisten mittarien hyödyntämistä, jotta tulevaisuudessa yritys pystyy kehittämään ja parantamaan markkinointiaan. Toimeksiantajan olisi myös hyvä perehtyä paremmin maksetun mainonnan mahdollisuuteen, jotta Tapiolan alueen asukkaat tavoitettaisiin paremmin.
The framework of the thesis consists of social media as a concept and other related terms, such as different social media channels and marketing in social media. The framework presents Innowase's research on Finns' social media behaviour in 2022 and social media trends in 2022, and includes an introduction to social media marketing plans using the SOSTAC model and the annual calendar.
Data is obtained from the client's social media customer data. The data is analysed graphically to make it easy to understand and to draw conclusions. The second research method is a thematic interview with the client's restaurateur.
The results of the research revealed that the company does not have a social media marketing plan in place and the target audience has not been defined. The thematic interview was used as a starting point to consider what objectives to set for the plan and how to achieve them. The final output of the thesis is a social media marketing annual plan for the client, which can be implemented in January 2023. The final output of the thesis, the marketing annual plan, is a useful and functional tool for the client, which can be used for a long time to come.
As a development suggestion, the client is recommended to implement the yearbook and use different social media marketing indicators to develop and improve their marketing in the future. It would also be a good idea for the client to become more familiar with the possibility of paid advertising in order to better reach the residents of the Tapiola area.