Market Analysis For A New Service : How Guided Gaming Can Be Utilized As A Market Service For Unemployed Young Finnish People
Tukia, Eeva (2024)
Tukia, Eeva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203170
Tiivistelmä
Viime vuosina nuorisotyöttömyys on vähentynyt, mutta siitä huolimatta monia huolestuttavia trendejä nousee esiin nuorten hyvinvoinnin suhteen. Esimerkiksi yksinäisyys ja syrjäytyneisyys ovat nousseet esiin tutkimuksissa hyvinvointiin vaikuttavina asioina. Digitaalinen pelaaminen on yksi maailman nopeimmin kasvavista aloista, ja ala on noussut valtavan tuottavaksi alaksi. Kuitenkin digitaaliseen pelaamiseen liittyviä tutkimuksia on melko vähän, ja suurinta osaa niistä on taloudellisesti tuettu pelialalta itseltään. Ohjattua pelaamista ja sen käyttämistä aktivointi työkaluna ei ole juurikaan tutkittu Suomessa, oletettavasti koska ohjattu pelaaminen konseptina on varsin tuore.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia markkina-aluetta nuorten työttömien keskuudessa Suomessa, ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksi antavalle yritykselle toimintamalli tulosten perusteella. Toimeksiantavana yrityksenä toimi Incoach Esports Oy.
Opinnäytetyön teoreettinen kehys sisälsi teoriaa työttömyydestä, syrjäytymisestä, ohjatusta pelaamisesta sekä markkinapalvelun tuottamisesta. Lisäksi tutkittiin Euroopan Unionin ohjeistuksia sosiaalisen aspektin kannalta. Tätä varten opinnäytetyön tekijä suoritti kyselyn markkina-alueella, jolla selvitettiin kiinnostusta ja ymmärrystä ohjatun pelaamisen konseptiin. Lisäksi tekijä haastatteli lyhyesti pelialalla toimivia ihmisiä, parantaakseen ymmärrystään heidän näkökulmistaan.
Tutkimustulosten perusteella markkinoilta löytyy vahvasti kiinnostusta ohjatun pelaamisen konseptiin, erityisesti aktivointi työkaluna. Mutta kuitenkin, tutkimus myös paljasti, että ohjatun pelaamisen konsepti on suhteellisen tuntematon käsite Suomessa. Tämän vuoksi, olisi tärkeää jatkaa tutkimista aihealueen ympärillä, ja mitä mahdollisuuksia ohjattu pelaaminen voi tarjota markkinoille. The number of young people out of the workforce has decreased in the recent years, however there are still many worrying trends such as loneliness and exclusion rising. Digital gaming is one of the fastest growing industries with huge market value, however the studies done about the gaming industry are mainly funded by the gaming industry itself. Guided gaming has not been studied enough as an activation tool, as the trend of guided gaming is fairly new.
The objective of this thesis was to examine the market for possibilities of the commissioning company, while researching how guided gaming can be beneficial for the unemployed young people of Finland. The aim was to research the market and come up with a business model for the commissioning company. The commissioning company for the thesis was Incoach Esports Oy.
The theoretical framework consists of theories about unemployment, guided gaming, and creation of market service. A survey was conducted to find out the interest and knowledge of the target segment about guided gaming. Additionally, short interviews were conducted of people working in the gaming industry, to understand the perspectives of the industry.
The research showed that the market is interested in the guided gaming concept, especially as an activation tool. However, the research also revealed that the concept itself is not commonly known in Finland. Therefore, it is crucial to continue the studies surrounding the guided gaming opportunities.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia markkina-aluetta nuorten työttömien keskuudessa Suomessa, ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksi antavalle yritykselle toimintamalli tulosten perusteella. Toimeksiantavana yrityksenä toimi Incoach Esports Oy.
Opinnäytetyön teoreettinen kehys sisälsi teoriaa työttömyydestä, syrjäytymisestä, ohjatusta pelaamisesta sekä markkinapalvelun tuottamisesta. Lisäksi tutkittiin Euroopan Unionin ohjeistuksia sosiaalisen aspektin kannalta. Tätä varten opinnäytetyön tekijä suoritti kyselyn markkina-alueella, jolla selvitettiin kiinnostusta ja ymmärrystä ohjatun pelaamisen konseptiin. Lisäksi tekijä haastatteli lyhyesti pelialalla toimivia ihmisiä, parantaakseen ymmärrystään heidän näkökulmistaan.
Tutkimustulosten perusteella markkinoilta löytyy vahvasti kiinnostusta ohjatun pelaamisen konseptiin, erityisesti aktivointi työkaluna. Mutta kuitenkin, tutkimus myös paljasti, että ohjatun pelaamisen konsepti on suhteellisen tuntematon käsite Suomessa. Tämän vuoksi, olisi tärkeää jatkaa tutkimista aihealueen ympärillä, ja mitä mahdollisuuksia ohjattu pelaaminen voi tarjota markkinoille.
The objective of this thesis was to examine the market for possibilities of the commissioning company, while researching how guided gaming can be beneficial for the unemployed young people of Finland. The aim was to research the market and come up with a business model for the commissioning company. The commissioning company for the thesis was Incoach Esports Oy.
The theoretical framework consists of theories about unemployment, guided gaming, and creation of market service. A survey was conducted to find out the interest and knowledge of the target segment about guided gaming. Additionally, short interviews were conducted of people working in the gaming industry, to understand the perspectives of the industry.
The research showed that the market is interested in the guided gaming concept, especially as an activation tool. However, the research also revealed that the concept itself is not commonly known in Finland. Therefore, it is crucial to continue the studies surrounding the guided gaming opportunities.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...