Kilpailuanalyysi toimeksiantajalle tilinpäätöstietoja vertailemalla
Kyllönen, Tuukka (2016)
Kyllönen, Tuukka
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213239
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin toimeksiantajayrityksen tilinpäätöstietojen vertailemiseen neljän saman toimialan yrityksen kanssa. Toimeksiantaja on lämmöneristyspalveluyritys Eko Rakennuspalvelu Oy. Yritys myy Ekovillan lämmöneristystuotteita ja -palveluja Oulun ja Lempäälän toimitiloista. Toimeksiannon ajatus syntyi työnteon keskellä, kun toimeksiantajalle löytyi hyödyllinen ja sen tekijälle mielenkiintoinen tutkimuskohde taloushallinnosta. Toimeksiannossa keskityttiin vertailuun, vertailutuloksiin ja kilpailutilanteen analysoimiseen ja opinnäytetyössä raportoitiin tutkimustyö. Työn tarkoitus oli tutkia erityisesti yritysten tunnuslukujen ja kulurakenteiden vaikutusta liiketoimintaan. Tätä kautta haettiin toimeksiantajan liiketoimintamallille mahdollisia uhkakuvia tai liiketoiminnan kannattavuutta tukevia tekijöitä.
Tavoitteiden saavuttamiseksi laadittiin useita graafisia kuvaajia, jotka laskettiin yritysten tilinpäätöstietojen avulla. Tilinpäätöstietoihin liittyvä tietomateriaali käytiin opinnäytetyötä varten perusteellisesti läpi. Erilaisia vertailumenetelmiä työn tutkimusmenetelmiksi etsittiin ja menetelmien rajallisuuden takia päädyttiin yritysten tilinpäätöstietojen aikasarja- ja toimialavertailuun. Analysointimenetelmien tietoperusta koostuu alan tunnetusta kirjallisuudesta. Tunnuslukujen laskentamenetelmät perustuvat Yritystutkimus Ry:n tutkimiin menetelmiin, ja tietoperustaan koottiin myös vertailua analysoivia lähteitä. Tilinpäätöstietojen tutkimusmateriaali ostettiin Suomen Asiakastieto Oy:n yritystietopalvelusta. Toimialan yrityksistä kerättiin perustietoa Fonecta Finder internetsivuilta ja niitä käytettiin toimeksiantajan kilpailutilanteen tutkimiseen.
Tutkimuksessa päästiin työn tavoitteen kannalta hyvään lopputulokseen ja saatiin kartoitettua kilpailuun vaikuttavia tekijöitä. Tunnuslukuvertailussa toimeksiantajan asema todettiin hyväksi, sillä vertailuyritysten tuotto ja tulokset eivät olleet yhtä vakaita. Kulurakenneanalyysi oli toimeksiannossa onnistunut tutkimus, jossa havaittiin vertailuyritysten poikkeavat toiminnat. Toimeksiantajan liiketoiminnan kulut olivat tasapainossa. Yritystutkimuksen tuloksena saatiin toimialan kilpailutietoa ja strategiakartan laadinnassa tutkittiin kilpailua edistäviä tekijöitä. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia ja saada vertailunäkökulmia kilpailijoihin tunnuslukutasolla sekä yrityksen kulurakennetasolla. Kilpailutiedoista voi kehittää strategiakarttaa laajemman analyysin yrityksen kilpailutoiminnan tueksi ja analyysin mahdollisuuksista omalla toimialueella tai uusilla markkinoilla. In this thesis the focus was on the client company's financial statement. The aim of this thesis was to compare four companies in the same sector. The client offers thermal insulation services and company is Eko Rakennuspalvelu Oy. The company sells Ekovilla insulation products and services in Oulu and Lempäälä areas. The idea came up while working as the client and the author both found it useful and interesting. The focus was also on comparisons and the results but also on analyzing competition in the sector. The purpose of the assignment was to investigate the effect of particular indicators and cost structures of the companies on their business. Thus possible threats and supporting issues to the profitability were searched for the client´s business.
To achieve these objectives a number of graphics were drawn and they were calculated using the financial statements of the companies. Information related to the financial statements were thoroughly reviewed for the thesis. Various comparison methods of the researching were searched for, and due to the limited number of the methods, time-series analyses and sector comparison were chosen. The theory of the analytical methods is based on well-known literature. The calculation methods of key ratios in the assignment are based on the methods used by Yritystutkimus Ry. The theory also contains sources that provide analyses of the comparison methods. The financial statements were purchased from business information service called Suomen Asiakastieto Oy. Fonecta Finder provides internet services that were used to gather some basic information of other companies in the same sector in order to survey the competition in the sector of the client company.
In terms of aims, the outcome was good and factors affecting the competition were determined. The client´s position was found to be good in the comparison as the client´s returns and profits were more stable than the competitors´. The analyses of cost structures were successful and in them differences between companies´ operations were observed. The client´s operating expenses were in balance. As a result of the thesis, information about the sector and factors promoting the competition were researched by preparing a strategy map for the client. The client can use the results and get insight into the competition by comparing the key ratios, as well as the company's cost structures with others in the sector. The client can strengthen their position with help of the results from this research and strategy map. The client can also analyze opportunities in their own sector or in the new markets.
Tavoitteiden saavuttamiseksi laadittiin useita graafisia kuvaajia, jotka laskettiin yritysten tilinpäätöstietojen avulla. Tilinpäätöstietoihin liittyvä tietomateriaali käytiin opinnäytetyötä varten perusteellisesti läpi. Erilaisia vertailumenetelmiä työn tutkimusmenetelmiksi etsittiin ja menetelmien rajallisuuden takia päädyttiin yritysten tilinpäätöstietojen aikasarja- ja toimialavertailuun. Analysointimenetelmien tietoperusta koostuu alan tunnetusta kirjallisuudesta. Tunnuslukujen laskentamenetelmät perustuvat Yritystutkimus Ry:n tutkimiin menetelmiin, ja tietoperustaan koottiin myös vertailua analysoivia lähteitä. Tilinpäätöstietojen tutkimusmateriaali ostettiin Suomen Asiakastieto Oy:n yritystietopalvelusta. Toimialan yrityksistä kerättiin perustietoa Fonecta Finder internetsivuilta ja niitä käytettiin toimeksiantajan kilpailutilanteen tutkimiseen.
Tutkimuksessa päästiin työn tavoitteen kannalta hyvään lopputulokseen ja saatiin kartoitettua kilpailuun vaikuttavia tekijöitä. Tunnuslukuvertailussa toimeksiantajan asema todettiin hyväksi, sillä vertailuyritysten tuotto ja tulokset eivät olleet yhtä vakaita. Kulurakenneanalyysi oli toimeksiannossa onnistunut tutkimus, jossa havaittiin vertailuyritysten poikkeavat toiminnat. Toimeksiantajan liiketoiminnan kulut olivat tasapainossa. Yritystutkimuksen tuloksena saatiin toimialan kilpailutietoa ja strategiakartan laadinnassa tutkittiin kilpailua edistäviä tekijöitä. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia ja saada vertailunäkökulmia kilpailijoihin tunnuslukutasolla sekä yrityksen kulurakennetasolla. Kilpailutiedoista voi kehittää strategiakarttaa laajemman analyysin yrityksen kilpailutoiminnan tueksi ja analyysin mahdollisuuksista omalla toimialueella tai uusilla markkinoilla.
To achieve these objectives a number of graphics were drawn and they were calculated using the financial statements of the companies. Information related to the financial statements were thoroughly reviewed for the thesis. Various comparison methods of the researching were searched for, and due to the limited number of the methods, time-series analyses and sector comparison were chosen. The theory of the analytical methods is based on well-known literature. The calculation methods of key ratios in the assignment are based on the methods used by Yritystutkimus Ry. The theory also contains sources that provide analyses of the comparison methods. The financial statements were purchased from business information service called Suomen Asiakastieto Oy. Fonecta Finder provides internet services that were used to gather some basic information of other companies in the same sector in order to survey the competition in the sector of the client company.
In terms of aims, the outcome was good and factors affecting the competition were determined. The client´s position was found to be good in the comparison as the client´s returns and profits were more stable than the competitors´. The analyses of cost structures were successful and in them differences between companies´ operations were observed. The client´s operating expenses were in balance. As a result of the thesis, information about the sector and factors promoting the competition were researched by preparing a strategy map for the client. The client can use the results and get insight into the competition by comparing the key ratios, as well as the company's cost structures with others in the sector. The client can strengthen their position with help of the results from this research and strategy map. The client can also analyze opportunities in their own sector or in the new markets.