Asiakastyytyväisyyskysely hankintaosaston sisäisille asiakkaille
Aunio, Markku (2016)
Aunio, Markku
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402203191
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty eräälle teknologia-alan yrityksen hankintaosastolle. Työn tilaajaan nimeä ei tässä raportissa mainita. Työstä on myös poistettu asiat, joista opinnäytetyöntilaajaan nimen voisi tunnistaa.
Yrityksessä on otettu käyttöön keskitetty hankintaprosessi vuonna 2009.
Opinnäytetyön aiheena on etsiä mahdollisia kehityskohteita kohdeyrityksen hankintaprosessista ja selvittää hankintaosaston sisäisten asiakkaiden tyytyväisyyttä hankintaosaston toimintaan. Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena on selvittää kuinka hyvin sisäiset asiakkaat ovat hyväksyneet nykyisen keskitetyn hankintaprosessin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tiedonkeruu tapahtui puolistrukturoituina tee-mahaastatteluina. Laadullinen tutkimus valittiin, koska haluttiin selvittää sisäisten asiakkaiden mielipiteitä ja kehitysehdotuksia eli ei-mitattavia asioita. Haastateltaviksi valittiin 5 henkilöä yri-tyksen eri osastoilta. Tietoperustana käytettiin hankintatoimen organisoinnista ja sisäisestä asi-akkuudesta kertovaa kirjallisuutta.
Yleisesti ottaen haastateltavat olivat tyytyväisiä hankintaosaston tarjoamaan palveluun. Keski-tetty hankintaorganisaatio on hyödyttänyt yritystä monella tavalla. Taloushallinnon työ on helpot-tunut merkittävästi ja logistiikkakuluissa on säästetty. Myös yrityksen varastojen hallinta on te-hostunut. Keskitetyn hankintatoimen huonona puolena nähtiin sisäisten asiakkaiden heikentynyt näkymä tavarantoimittajiin. Myös kaventuneet tehtäväkentät nähtiin heikentävän työn mielekkyyt-tä.
Työntilaajalle haastattelut antoivat tärkeää tietoa sisäisten asiakkaiden suhtautumisesta nykyiseen hankintaprosessiin. Tämä opinnäytetyö toimii eräänlaisena katselmuksena toteutuneesta prosessimuutoksesta. Kehitysehdotuksena on sisäisten asiakkaiden näkyvyyden parantaminen ostotilauksien etenemiseen ja tarjouspyyntölomakkeen laatiminen markkinoinnin tarpeisiin.
Yrityksessä on otettu käyttöön keskitetty hankintaprosessi vuonna 2009.
Opinnäytetyön aiheena on etsiä mahdollisia kehityskohteita kohdeyrityksen hankintaprosessista ja selvittää hankintaosaston sisäisten asiakkaiden tyytyväisyyttä hankintaosaston toimintaan. Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena on selvittää kuinka hyvin sisäiset asiakkaat ovat hyväksyneet nykyisen keskitetyn hankintaprosessin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tiedonkeruu tapahtui puolistrukturoituina tee-mahaastatteluina. Laadullinen tutkimus valittiin, koska haluttiin selvittää sisäisten asiakkaiden mielipiteitä ja kehitysehdotuksia eli ei-mitattavia asioita. Haastateltaviksi valittiin 5 henkilöä yri-tyksen eri osastoilta. Tietoperustana käytettiin hankintatoimen organisoinnista ja sisäisestä asi-akkuudesta kertovaa kirjallisuutta.
Yleisesti ottaen haastateltavat olivat tyytyväisiä hankintaosaston tarjoamaan palveluun. Keski-tetty hankintaorganisaatio on hyödyttänyt yritystä monella tavalla. Taloushallinnon työ on helpot-tunut merkittävästi ja logistiikkakuluissa on säästetty. Myös yrityksen varastojen hallinta on te-hostunut. Keskitetyn hankintatoimen huonona puolena nähtiin sisäisten asiakkaiden heikentynyt näkymä tavarantoimittajiin. Myös kaventuneet tehtäväkentät nähtiin heikentävän työn mielekkyyt-tä.
Työntilaajalle haastattelut antoivat tärkeää tietoa sisäisten asiakkaiden suhtautumisesta nykyiseen hankintaprosessiin. Tämä opinnäytetyö toimii eräänlaisena katselmuksena toteutuneesta prosessimuutoksesta. Kehitysehdotuksena on sisäisten asiakkaiden näkyvyyden parantaminen ostotilauksien etenemiseen ja tarjouspyyntölomakkeen laatiminen markkinoinnin tarpeisiin.