Avoimen varhaiskasvatuksen kehittäminen : Iin kunnan avoimen varhaiskasvatuksen malli
Wiik, Susanna (2016)
Wiik, Susanna
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193140
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Iin kunnan käyttöön, avoimen varhaiskasvatuksen kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda ehdotus Iin kunnan avoimen varhaiskasvatuksen mallista.
Avoimen varhaiskasvatuksen mallin kehittämisen perustaksi teen selvityksen Pohjois-Pohjanmaan kuntien avoimesta varhaiskasvatuksesta. Selvitän, millaista toimintaa tarjotaan avoimena varhaiskasvatuksena. Laadullisena tutkimusaineistona toimii Pohjois-Pohjanmaan kuntien internet-sivujen kuvaukset avoimesta varhaiskasvatuksesta. Lisäksi tutkin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä avoin varhaiskasvatus merkitsee palvelun käyttäjille. Kyselytutkimuksen avulla kartoitan iiläisten perheiden avoimen varhaiskasvatuksen tarpeen. Selvitän, minkälaista avointa varhaiskasvatustoimintaa perheet toivovat. Kyselyn tulosten perusteella teen ehdotelman Iin kunnan avoimen varhaiskasvatuksen mallista.
Pohjois-Pohjanmaan avoin varhaiskasvatus on monimuotoista, monen tahon järjestämää toimintaa. Lasten, vanhempien ja perheiden näkökulmasta avoin varhaiskasvatus tarjoaa vertaistukea, tukea vanhemmuuteen ja arjessa jaksamiseen. Myös iiläiset vanhemmat kaipaavat avoimen varhaiskasvatuksen palveluita, jossa lapset saisivat osallistua ohjattuun ryhmätoimintaan ja vanhemmat saisivat tukea vanhemmuuteen. Pihatoiminta, varhaiskasvatuskerho ja lapsiparkki kiinnostavat perheitä. Myös perhekerholle olisi kysyntää.
Iin kunnassa on tarvetta avoimelle varhaiskasvatukselle. Se toimisi ennaltaehkäisevänä palveluna ja tarjoaisi virikkeitä lapsille ja perheille. Työ esittelee kolme vaihtoehtoa avoimen varhaiskas-vatuksen järjestämiseksi Iissä. This thesis was written for the purpose of developing the methods of open early childhood education in the community of Ii.
This thesis proposes a model for offering open early childhood education in Ii.
Firstly, the goal was discover the actions of the northern Ostrobothnias communes in the services of open early childhood education. Qualitative material is collected from internet pages of the communes in question. Secondly, using literature review the purpose was to describe the meaning of open childhood education to the families and children in question. The needs and hopes of families for open early childhood education in Ii was surveyed using a questionnaire. The results of questionnaire yield the basis for three proposals for the model of open early childhood education in the Ii community.
Open early childhood education services in northern Ostrobothnia is manifold, organized by several operators. It offers parental peer support, reinforcement to parenthood and facilitates organizing and operating in daily life. Parents in Ii expressed the will and need for services of open early childhood education. Children could participate to organized activities while parents need services for reinforcement of parenthood. There is also a clear necessity to organize family club activities in Ii.
The need for open early childhood education services in the Ii commune is obvious. Through various measures preventive services to families could be offered while providing activities and entertainment to children. This thesis presents three proposal to organize an open early childhood education in Ii.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda ehdotus Iin kunnan avoimen varhaiskasvatuksen mallista.
Avoimen varhaiskasvatuksen mallin kehittämisen perustaksi teen selvityksen Pohjois-Pohjanmaan kuntien avoimesta varhaiskasvatuksesta. Selvitän, millaista toimintaa tarjotaan avoimena varhaiskasvatuksena. Laadullisena tutkimusaineistona toimii Pohjois-Pohjanmaan kuntien internet-sivujen kuvaukset avoimesta varhaiskasvatuksesta. Lisäksi tutkin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä avoin varhaiskasvatus merkitsee palvelun käyttäjille. Kyselytutkimuksen avulla kartoitan iiläisten perheiden avoimen varhaiskasvatuksen tarpeen. Selvitän, minkälaista avointa varhaiskasvatustoimintaa perheet toivovat. Kyselyn tulosten perusteella teen ehdotelman Iin kunnan avoimen varhaiskasvatuksen mallista.
Pohjois-Pohjanmaan avoin varhaiskasvatus on monimuotoista, monen tahon järjestämää toimintaa. Lasten, vanhempien ja perheiden näkökulmasta avoin varhaiskasvatus tarjoaa vertaistukea, tukea vanhemmuuteen ja arjessa jaksamiseen. Myös iiläiset vanhemmat kaipaavat avoimen varhaiskasvatuksen palveluita, jossa lapset saisivat osallistua ohjattuun ryhmätoimintaan ja vanhemmat saisivat tukea vanhemmuuteen. Pihatoiminta, varhaiskasvatuskerho ja lapsiparkki kiinnostavat perheitä. Myös perhekerholle olisi kysyntää.
Iin kunnassa on tarvetta avoimelle varhaiskasvatukselle. Se toimisi ennaltaehkäisevänä palveluna ja tarjoaisi virikkeitä lapsille ja perheille. Työ esittelee kolme vaihtoehtoa avoimen varhaiskas-vatuksen järjestämiseksi Iissä.
This thesis proposes a model for offering open early childhood education in Ii.
Firstly, the goal was discover the actions of the northern Ostrobothnias communes in the services of open early childhood education. Qualitative material is collected from internet pages of the communes in question. Secondly, using literature review the purpose was to describe the meaning of open childhood education to the families and children in question. The needs and hopes of families for open early childhood education in Ii was surveyed using a questionnaire. The results of questionnaire yield the basis for three proposals for the model of open early childhood education in the Ii community.
Open early childhood education services in northern Ostrobothnia is manifold, organized by several operators. It offers parental peer support, reinforcement to parenthood and facilitates organizing and operating in daily life. Parents in Ii expressed the will and need for services of open early childhood education. Children could participate to organized activities while parents need services for reinforcement of parenthood. There is also a clear necessity to organize family club activities in Ii.
The need for open early childhood education services in the Ii commune is obvious. Through various measures preventive services to families could be offered while providing activities and entertainment to children. This thesis presents three proposal to organize an open early childhood education in Ii.