Toiminnanohjausjärjestelmän kartoitus toimeksiantajalle
Pappila, Antti (2016)
Pappila, Antti
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213259
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on etsiä sen toimeksiantajan liiketoimintaan soveltuvia tietojärjestelmiä, jotka tehostavat yrityksen valittuja sähköisiä prosesseja ja sen myötä muutakin toimintaa. Voidaan siis puhua toiminnanohjausjärjestelmän kartoituksesta työn toimeksiantajalle. Toimeksiantajana työssä toimii oululainen panimoalan yritys, jolle erilaiset sähköiset järjestelmät ovat sen liiketoiminnan kannalta varsin tärkeitä.
Työn tavoitteena on löytää ja tehdä selvitystä tarjolla olevista järjestelmäratkaisuista, jotka voisivat sopia toimeksiantajalle. Lopullinen työn päämäärä on auttaa toimeksiantajaa sen lopullisessa järjestelmävalinnassa, mitä varten työssä käydään läpi mahdollisia vaihtoehtoja ja vertaillaan niitä keskenään.
Opinnäytetyö toteutetaan tapaustutkimuksena ja siinä käytetään kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Työn tietoperusta muodostuu käsiteltävien aihealueiden kirjallisuudesta ja asianmukaisista internet-artikkeleista. Tutkimuksen rajauksen vuoksi käsiteltäviä aiheita työssä ovat sähköisiin toiminnanohjausjärjestelmiin, varastonhallintaan, asiakkuudenhallintaan ja sisäiseen laskentatoimeen liittyvät teoriat ja niiden suhde tutkimuksen toimeksiantoon. Työn empiirisessä osuudessa käydään läpi yrityksen nykyisiä sähköisiä prosesseja ja vaatimuksia kartoitettaville järjestelmille, ennen kuin aletaan tehdä itse kartoitustyötä. Näitä käydään läpi rinnakkain tietoperustan kanssa, joten tutkimuksessa käytetään niin sanottua vetoketjumallia. Empiiriseen osuuteen kuului luonnollisesti myös varsinainen kartoitustyö.
Tutkimuksen lopputuloksina vertailtiin kolmea kartoituksessa esille tullutta järjestelmävaihtoehtoa, joista kukin vastaa niille ennalta määriteltyihin vaatimuksiin. Nämä kolme vaihtoehtoa valikoituivat lopulliseen vertailuun pitkän prosessin jälkeen, jossa perehdyttiin useimpiin markkinoilla saatavissa oleviin järjestelmiin. Tutkimuksen eteneminen noudatteli siten paljolti alan kirjallisuudessakin esitettyä teoriaa järjestelmien hankintaan liittyen. Tutkimuksen tulosten perusteella kolmesta vertailussa olevasta järjestelmästä suositeltiin sopivinta vaihtoehtoa toimeksiantajalle. The purpose of this thesis was to seek and find suitable information systems for the use of the client of the thesis. The idea behind the mapping is the urge to improve efficiency of digital processes in the client company by acquiring a new information system. ERP-systems are typically such systems. The client of this thesis is an Oulu-based brewing company, which already uses several digital information systems in its business.
The aim in this thesis was to find suitable systems for the client and find out how they work. Eventually this thesis is hoped to help the client in the process of selecting a new system. For that, this thesis focuses on three selected systems and compares them to each other.
The thesis is a case study and the methods that are used in it are qualitative. The theoretical framework in the thesis is formed from appropriate literature and internet-articles. Because of the accurate definitions that were set for the mapped systems, the topics in the theoretical frame-work focus on warehouse management, customer relationship management and internal accounting. The empirical part of the thesis focuses on the current digital processes in the client company. The wanted features for the new system were also determined in this phase. After this, the actual mapping of available systems is started.
As a conclusion in this study, three different systems were selected after a long search to a final comparison. In the search, most of the systems that are available on Finnish markets, were examined and excluded from the study or selected to further examination based on how they matched on the requirements. These three selected systems matched the requirements that were set with the client in the earlier phase of the study. After the comparison, the best option of the three was selected and recommended for the client.
Työn tavoitteena on löytää ja tehdä selvitystä tarjolla olevista järjestelmäratkaisuista, jotka voisivat sopia toimeksiantajalle. Lopullinen työn päämäärä on auttaa toimeksiantajaa sen lopullisessa järjestelmävalinnassa, mitä varten työssä käydään läpi mahdollisia vaihtoehtoja ja vertaillaan niitä keskenään.
Opinnäytetyö toteutetaan tapaustutkimuksena ja siinä käytetään kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Työn tietoperusta muodostuu käsiteltävien aihealueiden kirjallisuudesta ja asianmukaisista internet-artikkeleista. Tutkimuksen rajauksen vuoksi käsiteltäviä aiheita työssä ovat sähköisiin toiminnanohjausjärjestelmiin, varastonhallintaan, asiakkuudenhallintaan ja sisäiseen laskentatoimeen liittyvät teoriat ja niiden suhde tutkimuksen toimeksiantoon. Työn empiirisessä osuudessa käydään läpi yrityksen nykyisiä sähköisiä prosesseja ja vaatimuksia kartoitettaville järjestelmille, ennen kuin aletaan tehdä itse kartoitustyötä. Näitä käydään läpi rinnakkain tietoperustan kanssa, joten tutkimuksessa käytetään niin sanottua vetoketjumallia. Empiiriseen osuuteen kuului luonnollisesti myös varsinainen kartoitustyö.
Tutkimuksen lopputuloksina vertailtiin kolmea kartoituksessa esille tullutta järjestelmävaihtoehtoa, joista kukin vastaa niille ennalta määriteltyihin vaatimuksiin. Nämä kolme vaihtoehtoa valikoituivat lopulliseen vertailuun pitkän prosessin jälkeen, jossa perehdyttiin useimpiin markkinoilla saatavissa oleviin järjestelmiin. Tutkimuksen eteneminen noudatteli siten paljolti alan kirjallisuudessakin esitettyä teoriaa järjestelmien hankintaan liittyen. Tutkimuksen tulosten perusteella kolmesta vertailussa olevasta järjestelmästä suositeltiin sopivinta vaihtoehtoa toimeksiantajalle.
The aim in this thesis was to find suitable systems for the client and find out how they work. Eventually this thesis is hoped to help the client in the process of selecting a new system. For that, this thesis focuses on three selected systems and compares them to each other.
The thesis is a case study and the methods that are used in it are qualitative. The theoretical framework in the thesis is formed from appropriate literature and internet-articles. Because of the accurate definitions that were set for the mapped systems, the topics in the theoretical frame-work focus on warehouse management, customer relationship management and internal accounting. The empirical part of the thesis focuses on the current digital processes in the client company. The wanted features for the new system were also determined in this phase. After this, the actual mapping of available systems is started.
As a conclusion in this study, three different systems were selected after a long search to a final comparison. In the search, most of the systems that are available on Finnish markets, were examined and excluded from the study or selected to further examination based on how they matched on the requirements. These three selected systems matched the requirements that were set with the client in the earlier phase of the study. After the comparison, the best option of the three was selected and recommended for the client.