Varhaiskasvatusikäisten lasten osallisuus leikkipihan suunnittelussa
Mäkinen, Susanne (2024)
Mäkinen, Susanne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263478
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kerätä lasten ajatuksia ja toiveita leikkipihan kehittämiseen. Lähtökohtana oli lasten osallisuuden mahdollistaminen leikkipihaa oppimisympäristönä suunniteltaessa.
Teoriaosuudessa avasin keskeisiä varhaiskasvatuksen käsitteitä kuten oppimisympäristö, pedagogiikka sekä lasten osallisuus. Lasten osallisuuden osalta paneuduin tarkemmin vielä eri teoreetikoiden näkökulmasta. Lasten osallisuutta lähestyin Hartin ja Shierin osallisuuden tasomallien avulla, jotka ohjasivat opinnäytetyöni ja tavoitteiden saavuttamisen arviointia. Varhaiskasvatuksen oppimisen alueita ja oppimisympäristön käsitettä käsittelin teoriaosuudessa leikkipihan kehittämisen näkökulmasta. Teoriaosuus pohjautuu vahvasti varhaiskasvatuslakiin sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi leikkipihan suunnitelma, joka tukee ulkopedagogiikan mahdollistumisen. Lasten osallisuus tiedonkeruussa tapahtui teemahaastattelun keinoin. Teemahaastattelu kohdentui varhaiskasvatuksen oppimisen alueiden käsitteisiin. Sain teemahaastattelun avulla yksilön ajatukset, tuntemukset, kokemukset sekä unelmapiha piirrosten avulla sanattoman kokemustiedon kuuluviin.
Teoriaosuudessa avasin keskeisiä varhaiskasvatuksen käsitteitä kuten oppimisympäristö, pedagogiikka sekä lasten osallisuus. Lasten osallisuuden osalta paneuduin tarkemmin vielä eri teoreetikoiden näkökulmasta. Lasten osallisuutta lähestyin Hartin ja Shierin osallisuuden tasomallien avulla, jotka ohjasivat opinnäytetyöni ja tavoitteiden saavuttamisen arviointia. Varhaiskasvatuksen oppimisen alueita ja oppimisympäristön käsitettä käsittelin teoriaosuudessa leikkipihan kehittämisen näkökulmasta. Teoriaosuus pohjautuu vahvasti varhaiskasvatuslakiin sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi leikkipihan suunnitelma, joka tukee ulkopedagogiikan mahdollistumisen. Lasten osallisuus tiedonkeruussa tapahtui teemahaastattelun keinoin. Teemahaastattelu kohdentui varhaiskasvatuksen oppimisen alueiden käsitteisiin. Sain teemahaastattelun avulla yksilön ajatukset, tuntemukset, kokemukset sekä unelmapiha piirrosten avulla sanattoman kokemustiedon kuuluviin.