Hanhilehdon toimintakeskuksen asiakastyytyväisyys ja kehittämistarpeet asiakkaiden läheisten näkökulmasta
Nikumatti, Mervi (2024)
Nikumatti, Mervi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263459
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Hanhilehdon toimintakeskuksen asiakkaiden läheisten ajatuksia päivätoiminnasta – läheiset toimivat opinnäytetyössä myös asiakkaiden näkemysten ja kokemusten esiin tuojina. Opinnäytetyössä etsittiin vastausta siihen, millainen on asiakkaiden läheisten näkemys Hanhilehdon toimintakeskuksen päivätoimintaa kohtaan sekä siihen, mikä on asiakkaiden läheisten näkemys asiakkaiden suhtautumisesta päivätoimintaan. Näiden lisäksi asiakkaiden läheisiltä selvitettiin, mitä kehittämistarpeita he kokevat olevan Hanhilehdon toimintakeskuksen päivätoiminnassa. Läheisillä tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä sekä omaishoitajia että asumispalveluyksikköjen edustajia riippuen siitä, missä asiakas asuu.
Hanhilehdon toimintakeskuksen asiakkaat ovat vammaisia ja kehitysvammaisia henkilöitä. Näin ollen opinnäytetyön teoriaosuudessa otettiin tarkasteluun vammaisuus ja niistä nostettiin esiin ne vammaisuuden muodot, jotka ovat yleisimpiä Hanhilehdon toimintakeskuksen asiakkailla. Asiakkaat käyvät Hanhilehdon toimintakeskuksessa päivätoiminnassa, joten yhtenä tarkastelun kohteena oli päivätoiminta itsessään.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin survey-tutkimuksena kyselylomakkeella. Kyselyn myötä saatiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusaineistoa. Näin saatiin kerättyä analysoitavaksi tarpeeksi kattavasti aineistoa, jotta pystyttiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Vastausten perusteella Hanhilehdon toimintakeskuksen päivätoimintaan ollaan keskimäärin tyytyväisiä. Vastaajat antoivat rakentavaa palautetta ja toivat esiin kehittämistarpeita, jotka liittyivät esimerkiksi kirjaamiseen ja yhteydenpitoon. Hanhilehdon toimintakeskus voi hyödyntää tutkimustuloksia toimintansa kehittämiseen toiminnan laadun ylläpitämiseksi ja parantamiseksi.
Hanhilehdon toimintakeskuksen asiakkaat ovat vammaisia ja kehitysvammaisia henkilöitä. Näin ollen opinnäytetyön teoriaosuudessa otettiin tarkasteluun vammaisuus ja niistä nostettiin esiin ne vammaisuuden muodot, jotka ovat yleisimpiä Hanhilehdon toimintakeskuksen asiakkailla. Asiakkaat käyvät Hanhilehdon toimintakeskuksessa päivätoiminnassa, joten yhtenä tarkastelun kohteena oli päivätoiminta itsessään.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin survey-tutkimuksena kyselylomakkeella. Kyselyn myötä saatiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusaineistoa. Näin saatiin kerättyä analysoitavaksi tarpeeksi kattavasti aineistoa, jotta pystyttiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Vastausten perusteella Hanhilehdon toimintakeskuksen päivätoimintaan ollaan keskimäärin tyytyväisiä. Vastaajat antoivat rakentavaa palautetta ja toivat esiin kehittämistarpeita, jotka liittyivät esimerkiksi kirjaamiseen ja yhteydenpitoon. Hanhilehdon toimintakeskus voi hyödyntää tutkimustuloksia toimintansa kehittämiseen toiminnan laadun ylläpitämiseksi ja parantamiseksi.