Päästömittauksista liiketoimintaa
Ylönen, Janne (2024)
Ylönen, Janne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402283576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402283576
Tiivistelmä
Opinäytetyössä tarkastellaan teollisuuden päästömittauksiin liittyvän uuden testaus/ palvelutuotteen asemaa markkinakentässä. Tarkastelun tueksi laadittiin markkinointisuunitelma, jonka tavoitteena on parantaa tuotteen tunnetutta ja taustoittaa uutta kehitteillä olevaa liikeideaa. Pitkän aikavälin tavoitteena on saavuttaa riittävä markkinaosuus liiketoiminnassa. Työn toimeksiantaja on Savonia ammattikorkeakoulu.
Opinäytetyön teoriaosuus keskittyy markkinoinninkeinoihin, jotka toimivat tutkimuksen viitekehyksenä. Tutkimuksessa selvitettiin kohderyhmää, jolla ei vielä ole päästömittausvelvoitteita sekä kuinka tälle kohderyhmälle voitaisiin tuoda tietoisuutta tulevista velvoitteista. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Asiakassegmentoinnissa selvitettiin markkina-alueella olevaa päästömittauspotentiaalia sekä kohdennetun mainonnan onnistumista.
Tuloksena syntyi kattava kuva asiakkaista sekä markkinoilla olevasta potentiaalista euroina sekä mahdollisuuden valmistella mainontaa, tarjouslaskentaa sekä tapoja, joilla erottuisimme kilpailijoista. Lisäksi tuloksena syntyi yhteenveto uuden tuotteen taktisesta kehitysprosessista.
Opinäytetyön teoriaosuus keskittyy markkinoinninkeinoihin, jotka toimivat tutkimuksen viitekehyksenä. Tutkimuksessa selvitettiin kohderyhmää, jolla ei vielä ole päästömittausvelvoitteita sekä kuinka tälle kohderyhmälle voitaisiin tuoda tietoisuutta tulevista velvoitteista. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Asiakassegmentoinnissa selvitettiin markkina-alueella olevaa päästömittauspotentiaalia sekä kohdennetun mainonnan onnistumista.
Tuloksena syntyi kattava kuva asiakkaista sekä markkinoilla olevasta potentiaalista euroina sekä mahdollisuuden valmistella mainontaa, tarjouslaskentaa sekä tapoja, joilla erottuisimme kilpailijoista. Lisäksi tuloksena syntyi yhteenveto uuden tuotteen taktisesta kehitysprosessista.