Ammatillisten opettajien kaksoisammatillisuus jatkuvan oppimisen lähtökohtana
Kilja, Päivi; Mäntykangas, Ulla (2024)
Kilja, Päivi
Mäntykangas, Ulla
Oulun ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202403019396
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202403019396
Tiivistelmä
Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajien työtä kuvaa kaksoisammatillisuus. Opettajien vahva ammatillinen identiteetti koostuu oman substanssialan osaamisen ja pedagogisen osaamisen vuoropuhelusta. Yhteiskunnan ja työelämän muutokset sekä ammatillisen koulutuksen reformi ovat vaikuttaneet opettajien työnkuvaan. Ammatillisten opettajien jatkuvan oppimisen ja tukemisen merkitys kasvaa koko ajan. Opetustoimen henkilöstöllä tulee olla mahdollisuus kehittää niin substanssi-, pedagogista ja TKI-osaamistaan koko työuran ajan oman työtehtävänsä sisällön ja uusien osaamisvaatimusten mukaisesti. Artikkelissa tarkastellaan ammatilliseen opettajuuteen liittyviä muutosilmiöitä tieteellisten tutkimusten, selvitysten ja ennakointitiedon perusteilla.