Käännä luovuudelle toinenkin poski : uudenlaista koulutusajattelua kyseenalaistamisen kautta
Suomela, Heidi; Haverinen, Sari (2012)
Suomela, Heidi
Haverinen, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-256-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-256-4
Tiivistelmä
Miksi toimimme tilanteesta toiseen samalla tavalla odottaen toimintamme synnyttävän uudenlaisia tuloksia? Olemmeko toimintatapojemme orjia?
Työelämässä havitellaan uudistumista ja jatkuvaa kehitystä samalla kun koulutusmaailmassa korostetaan luovuuden merkitystä ja uusia innovatiivisia menetelmiä. Silti edelleen koulutus- ja kouluttautumistavat perustuvat tyypillisesti vanhaan suorituskeskeiseen toimintamalliin. Muutoksen ja uudistumisen ristipaine on valtava, ja lisäksi ulkopuoliset tarpeet ja muiden odotukset ohjaavat omaa toimintaamme valitettavan usein väärään suuntaan. Miten kaiken tämän keskellä voi löytää sisäisen motivaationsa ja kohdata todellisen luovuutensa? Mitä jatkuvaan kehittymiseen sitoutumiselle tapahtuu, jos kouluttautumisen perinteinen kaava murretaan?
Julkaisu pohjautuu toiminnalliseen tutkimusprojektiin kauneudenhoitoalan kouluttautumisen kehittämisestä. Lukijalla on mahdollisuus päästä mukaan kirjoittajien luovalle ongelmanratkaisumatkalle. Teos tarjoaa oivalluksia ja herättää ajatuksia uudistumisen ja kyseenalaistamisen voimasta sekä luovuuden merkityksestä ja haasteista koulutusten kehittämisessä.
Työelämässä havitellaan uudistumista ja jatkuvaa kehitystä samalla kun koulutusmaailmassa korostetaan luovuuden merkitystä ja uusia innovatiivisia menetelmiä. Silti edelleen koulutus- ja kouluttautumistavat perustuvat tyypillisesti vanhaan suorituskeskeiseen toimintamalliin. Muutoksen ja uudistumisen ristipaine on valtava, ja lisäksi ulkopuoliset tarpeet ja muiden odotukset ohjaavat omaa toimintaamme valitettavan usein väärään suuntaan. Miten kaiken tämän keskellä voi löytää sisäisen motivaationsa ja kohdata todellisen luovuutensa? Mitä jatkuvaan kehittymiseen sitoutumiselle tapahtuu, jos kouluttautumisen perinteinen kaava murretaan?
Julkaisu pohjautuu toiminnalliseen tutkimusprojektiin kauneudenhoitoalan kouluttautumisen kehittämisestä. Lukijalla on mahdollisuus päästä mukaan kirjoittajien luovalle ongelmanratkaisumatkalle. Teos tarjoaa oivalluksia ja herättää ajatuksia uudistumisen ja kyseenalaistamisen voimasta sekä luovuuden merkityksestä ja haasteista koulutusten kehittämisessä.