Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Palkitsemismalli : Case Yritys X Oy

Huhtaniska, Mervi; Tapper, Hanna (2024)

 
Avaa tiedosto
Huhtaniska_Tapper.pdf (3.061Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Huhtaniska, Mervi
Tapper, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403043714
Tiivistelmä
Työsopimuslain mukaan työntekijälle on maksettava työstä kohtuullinen palkka, ja usein tämä määräytyy toimialakohtaisen työehtosopimusten mukaisesti. Palkasta sovitaan selkeästi ja kirjallisesti työsopimusta tehtäessä, jotta molemmat osapuolet ovat tietoisia palkan suuruudesta ja maksamistavasta. Palkan lisäksi on hyvä pitää mielessä muita mahdollisia palkitsemisen muoto-ja, kuten tulospalkkiot tai erilaiset työsuhde-edut. Palkitseminen työelämässä kattaa monia eri muotoja ja voi tapahtua monin eri tavoin riippuen yrityksestä, toimialasta ja työntekijän roolista. Tämä ei rajoitu pelkästään rahalliseen korvaukseen vaan voi sisältää myös muita etuja ja tunnustuksia. Palkitseminen jaetaan aineettomaan ja aineelliseen palkitsemiseen. Palkitseminen voi lisätä merkittävästi työntekijän motivaatiota, sitoutumista työpaikkaan ja yrityksen vetovoimaisuutta.

Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on suomalainen henkilöstöpalveluita tarjoava yritys, joka haluaa löytää toimivat ja motivoivat palkitsemistavat henkilöstölleen. Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää Yritys X Oy:lle palkitsemisen eri muotoja ja tapoja, jonka pohjalta he päättävät minkälaista palkitsemista yrityksen toiminnassa otetaan käyttöön. Palkitsemisjärjestelmän kehittäminen yritykselle on tärkeä osa johdon ja henkilöstön motivointia ja sitouttamista. Avoin ja rehellinen viestintä palkitsemisjärjestelmistä ja niiden perusteista auttaa vahvistamaan työntekijöiden luottamusta ja sitoutumista. Henkilöstön monimuotoisuus ja yksilölliset tarpeet saattavat edellyttää erilaisia lähestymistapoja palkitsemiseen.

Opinnäytetyön tietoperusta kerättiin palkitsemiseen, Balance Scorecardiin ja benchmarkingiin liittyvästä kirjallisuudesta ja aikaisemmista tutkimuksista palkitsemiseen liittyen. Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta, jonka lopputuloksena oli kehittää Yritys X Oy:lle palkitsemismalliehdotus. Palkitsemisessa on useita eri vaihtoehtoja, miten henkilöstöä voidaan palkita kannustavasti, motivoivasti ja tasapuolisesti. Palkitsemisella pyritään myös sitouttamaan henkilökuntaa. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin palkitsemista, erilaisia palkitsemistapoja ja Balance Scorecardia palkitsemisjärjestelmän mittaristotyökaluna. Opinnäytetyön empiirinen aineisto hankittiin sähköisellä kyselyllä ja teemahaastatteluilla.

Tulosten perusteella potentiaalinen henkilöstö kokee palkitsemisjärjestelmät motivoivaksi ja kannustavaksi. Kyselyyn vastanneet henkilöt kokivat peruspalkan lisäksi palkitsemisen olevan tärkeää. Palkitsemisessa aineellisen ja aineettoman palkitsemisen ei juurikaan koettu olevan eroja. Työilmapiiri, työyhteisö ja kattavat työsuhde-edut olivat usealle riittävät. Työn lopputuloksena syntyi ehdotelma vuokratyöntekijöille/henkilöstölle palkitsemiseen.
 
According to the Employment Contracts Act, an employee must be paid a reasonable salary for their work, often determined by industry-specific collective agreements. The salary should be clearly and in writing agreed upon when the employment contract is made, so that both parties are aware of the salary amount and payment method. In addition to salary, it is good to keep in mind other possible forms of compensation, such as performance bonuses or various employee benefits. Rewarding in the workplace covers many different forms and can happen in many dif-ferent ways depending on the company, industry, and employee role. This is not limited to mone-tary compensation but can also include other benefits and recognitions. Rewarding is divided into non-material and material rewarding. Rewarding can significantly increase employee motivation, commitment to the workplace, and the attractiveness of the company.

The client for this thesis is a Finnish company that provides personnel services and wants to find effective and motivating ways to reward its employees. The purpose of the development work was to find out the different forms and ways of rewarding for Company X Ltd, based on which they decide what kind of rewarding will be implemented in the company's operations. Developing a rewarding system for the company is an important part of motivating and committing manage-ment and personnel. Open and honest communication about rewarding systems and their bases helps to strengthen employees' trust and commitment. The diversity of personnel and individual needs may require different approaches to rewarding.

The theoretical background of the thesis was collected from literature related to reward, Balance Scorecard and benchmarking, and previous research on rewarding. The constructive research approach was used in the thesis, resulting in the development of a rewarding model proposal for Company X Ltd. There are several options for how personnel can be rewarded in a motivating, encouraging, and fair way. Rewarding also aims to commit staff. The theoretical part dealt with rewarding, different forms of rewarding, and the Balanced Scorecard as a tool for measuring re-warding systems. The empirical data for the thesis was collected through an electronic survey and theme interviews.

Based on the results, the potential personnel found rewarding systems to be motivating and en-couraging. Respondents to the survey think that in addition to the basic salary, rewarding was important. There was a little difference in material and non-material rewarding. The work environ-ment, work community, and comprehensive employee benefits were sufficient for many. The result of the thesis was a proposal for rewarding temporary employees/personnel.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste