Kuljetusvaunun suunnittelu
Suorsa, Iippo (2017)
Suorsa, Iippo
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403053827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403053827
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kuljetusvaunun suunnittelu. Työ tehtiin Iin Konepaja Oy:n tilauksesta. Työssä suunniteltiin kuljetusvaunu pyöritysrullastolle. Pyöritysrullaston avulla pyöritetään pyöreitä hitsattavia kappaleita.
Kuljetusvaunun suunnittelu aloitettiin jakamalla työ osarakenteisiin, jotka olivat runko, pyörän laakerointi, pyörän kiinnitys runkoon, pituus -ja leveyssäätö, turva-aurat ja akseli. Osarakenteisiin mietittiin ratkaisuja, joilla rakenne saadaan toteutettua, esimerkiksi tehdäänkö runko-osa putki- vai levyrakenteesta. Ratkaisut listattiin taulukkoon ja valittiin parhaat kullekin osatoiminnolle. Runko-osa päätettiin tehdä levyrakenteesta, laakerointi toteutettiin kahdella laakerilla akselia kohden, pyörä kiinnitettiin suoraan rungon alle, pituus- ja leveyssäätö tehtiin pultilla, turva-aurat rakennettiin putkikehikosta ja akseleita tuli neljä kappaletta. Lopullisia osatoimintojen ratkaisuja suunniteltiin erikseen ja laskettiin osille tarvittavat lujuudet ja mitat. Osat mallinnettiin ja niistä tehtiin kokoonpano ja piirustukset.
Tulokseksi saatiin vaatimukset täyttävä kuljetusvaunu. Vaunu kestää teoriassa vaadittua lujuutta eli 80 00 kg:n painoa ja täyttää geometrian vaatimukset eli on mahdollisimman matala ja vaunusta löytyy paikat päätyohjausrullalle ja moottorilliselle pyöritysrullalle. Vaunusta tehtiin osa- ja kokoonpanopiirustukset. Tavoitteisiin päästiin ja jatkosta päättää tilaaja.
Kuljetusvaunun suunnittelu aloitettiin jakamalla työ osarakenteisiin, jotka olivat runko, pyörän laakerointi, pyörän kiinnitys runkoon, pituus -ja leveyssäätö, turva-aurat ja akseli. Osarakenteisiin mietittiin ratkaisuja, joilla rakenne saadaan toteutettua, esimerkiksi tehdäänkö runko-osa putki- vai levyrakenteesta. Ratkaisut listattiin taulukkoon ja valittiin parhaat kullekin osatoiminnolle. Runko-osa päätettiin tehdä levyrakenteesta, laakerointi toteutettiin kahdella laakerilla akselia kohden, pyörä kiinnitettiin suoraan rungon alle, pituus- ja leveyssäätö tehtiin pultilla, turva-aurat rakennettiin putkikehikosta ja akseleita tuli neljä kappaletta. Lopullisia osatoimintojen ratkaisuja suunniteltiin erikseen ja laskettiin osille tarvittavat lujuudet ja mitat. Osat mallinnettiin ja niistä tehtiin kokoonpano ja piirustukset.
Tulokseksi saatiin vaatimukset täyttävä kuljetusvaunu. Vaunu kestää teoriassa vaadittua lujuutta eli 80 00 kg:n painoa ja täyttää geometrian vaatimukset eli on mahdollisimman matala ja vaunusta löytyy paikat päätyohjausrullalle ja moottorilliselle pyöritysrullalle. Vaunusta tehtiin osa- ja kokoonpanopiirustukset. Tavoitteisiin päästiin ja jatkosta päättää tilaaja.