Tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen hoito : opas ensiaputilanteisiin
Riihijärvi, Elisa; Roiha, Pauliina (2017)
Riihijärvi, Elisa
Roiha, Pauliina
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402233345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402233345
Tiivistelmä
Diabetes on sairaus, joka on lisääntynyt Suomessa ja maailmalla erittäin nopeasti. Suomessa lasten sairastuvuus diabetekseen on suurempaa kuin missään muualla maailmassa ja määrän odotetaan tutkimusten mukaan edelleen kasvavan. Tutkimuksista huolimatta selkeää syytä kasvulle ei tiedetä.
Opinnäytetyön aiheena on tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen hoito ja lisäksi tuotettiin opas ensiaputilanteisiin. Projektimuotoisessa opinnäytetyössä tavoitteena oli tuottaa laadukas ja ajan-tasaista tietoa antava opas päiväkodin henkilökunnalle. Työn toimeksiantajana oli Laivankankaan päiväkoti. Oppaan luotettavuuden kannalta on ollut tärkeää Oulun yliopistollisen sairaalan lastenklinikan arvio oppaan sisällöstä. Oppaan pohjalta pidimme myös päiväkodin henkilökunnalle ohjaustuokion.
Vaikka oppaan sisältö käsittelee pitkälti diabetesta koskevia ensiaputilanteita, tietoperustassa perehdytään laajemmin diabetesta sairastavan lapsen hoitoon. Tietoperustassa käsitellään myös kirjallisen ja suullisen ohjaamisen periaatteita sekä opasta ohjaamisen välineenä. Opinnäytetyössä on hyödynnetty teoriatietoa kootessa alan kirjallisuutta, tutkimustuloksia ja kansainvälisiä lähteitä. Teoriatiedon lisäksi opinnäytetyössä kuvataan projektityön suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Oppimistavoitteena oli perehtyä projektin suunnitteluun ja toteutukseen sekä lisätä tietoa tyypin 1 diabeteksesta ja onnistuneesta ohjauksesta. Kehitystavoitteena on, että lapsen diabeteksen hoitotaso Suomessa paranee ja samalla lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi kohenee.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi opas, joka on ohjaustuokioon osallistujien antaman palautteen perusteella onnistunut kiitettävästi. Se on lisäksi käyttäjälähtöinen ja tarpeellinen työelämän näkökulmasta. Opas jää päiväkodin käyttöön sähköisessä muodossa. Kehittämisideana päiväkoti voisi hyödyntää tekemäämme opasta käymällä sitä läpi yhteisissä palavereissa aika ajoin, jolloin asioiden kertaaminen olisi säännöllistä. Lisäksi oppaan käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä työelämässä voisi jatkossa selvittää tutkimuksilla.
Opinnäytetyön aiheena on tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen hoito ja lisäksi tuotettiin opas ensiaputilanteisiin. Projektimuotoisessa opinnäytetyössä tavoitteena oli tuottaa laadukas ja ajan-tasaista tietoa antava opas päiväkodin henkilökunnalle. Työn toimeksiantajana oli Laivankankaan päiväkoti. Oppaan luotettavuuden kannalta on ollut tärkeää Oulun yliopistollisen sairaalan lastenklinikan arvio oppaan sisällöstä. Oppaan pohjalta pidimme myös päiväkodin henkilökunnalle ohjaustuokion.
Vaikka oppaan sisältö käsittelee pitkälti diabetesta koskevia ensiaputilanteita, tietoperustassa perehdytään laajemmin diabetesta sairastavan lapsen hoitoon. Tietoperustassa käsitellään myös kirjallisen ja suullisen ohjaamisen periaatteita sekä opasta ohjaamisen välineenä. Opinnäytetyössä on hyödynnetty teoriatietoa kootessa alan kirjallisuutta, tutkimustuloksia ja kansainvälisiä lähteitä. Teoriatiedon lisäksi opinnäytetyössä kuvataan projektityön suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Oppimistavoitteena oli perehtyä projektin suunnitteluun ja toteutukseen sekä lisätä tietoa tyypin 1 diabeteksesta ja onnistuneesta ohjauksesta. Kehitystavoitteena on, että lapsen diabeteksen hoitotaso Suomessa paranee ja samalla lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi kohenee.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi opas, joka on ohjaustuokioon osallistujien antaman palautteen perusteella onnistunut kiitettävästi. Se on lisäksi käyttäjälähtöinen ja tarpeellinen työelämän näkökulmasta. Opas jää päiväkodin käyttöön sähköisessä muodossa. Kehittämisideana päiväkoti voisi hyödyntää tekemäämme opasta käymällä sitä läpi yhteisissä palavereissa aika ajoin, jolloin asioiden kertaaminen olisi säännöllistä. Lisäksi oppaan käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä työelämässä voisi jatkossa selvittää tutkimuksilla.