Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : Intersport Valkea
Koutaniemi, Ville (2024)
Koutaniemi, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114147
Tiivistelmä
Sosiaalisen median markkinoinnin hyödyntäminen yleistyy vuosi vuodelta lähes jokaisen alan yrityksillä, ja jotta siitä saadaan kaikki mahdollinen hyöty irti, pitää yrityksen suunnitella markkinointi huolellisesti. Yrityksille, jotka eivät ole aiemmin hyödyntäneet sosiaalista mediaa markkinoinnissaan, sosiaalisen median markkinointisuunnitelman laatiminen voi olla haastavaa, koska resurssit sosiaalisen median markkinoinnin suunnitteluun ja sen toteuttamiseen voivat olla vähäiset. Tämän
opinnäytetyön aihe valikoitui toimeksiantajayrityksessä suorittamani työharjoittelujakson aikana, jolloin sosiaalisen median markkinointi otettiin puheenaiheeksi ja todettiin, että sosiaalisen median markkinoinnista ei oteta läheskään kaikkea hyötyä irti, mikä olisi mahdollista.
Opinnäytetyön päätavoitteena on lisätä Intersport Valkean tunnettuutta, lisätä yrityksen myyntiä ja liikkeen kävijämäärää, sekä pitää huoli että jo olemassa olevat asiakkaat pysyvät Intersport Valkean asiakkaina jatkossakin tekemällä Intersport Valkealle toimiva ja kattava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Pyrin tekemään markkinointisuunnitelmasta sellaisen, että kuka tahansa yrityksen työntekijöistä osaisi suunnitelman luettuaan luoda sisältöä Intersport Valkean sosiaalisen
median kanaville.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, mikä piti sisällään markkinoinnin käsitteitä liittyen erityisesti sosiaalisessa mediassa toimimiseen, sosiaalisen median kanavien toimintamallit ja miten kanavat mahdollisesti eroavat toisistaan sekä markkinoinnin suunnitteluun liittyvät käsitteet, sekä sovellettavassa osuudessa, missä teoriaosuudessa käsitellyt aiheet otetaan käytäntöön SOSTAC-mallilla tehdyssä markkinointisuunnitelmassa sekä sosiaalisen median sisältösuunnitelman vuosikellossa.
opinnäytetyön aihe valikoitui toimeksiantajayrityksessä suorittamani työharjoittelujakson aikana, jolloin sosiaalisen median markkinointi otettiin puheenaiheeksi ja todettiin, että sosiaalisen median markkinoinnista ei oteta läheskään kaikkea hyötyä irti, mikä olisi mahdollista.
Opinnäytetyön päätavoitteena on lisätä Intersport Valkean tunnettuutta, lisätä yrityksen myyntiä ja liikkeen kävijämäärää, sekä pitää huoli että jo olemassa olevat asiakkaat pysyvät Intersport Valkean asiakkaina jatkossakin tekemällä Intersport Valkealle toimiva ja kattava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Pyrin tekemään markkinointisuunnitelmasta sellaisen, että kuka tahansa yrityksen työntekijöistä osaisi suunnitelman luettuaan luoda sisältöä Intersport Valkean sosiaalisen
median kanaville.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, mikä piti sisällään markkinoinnin käsitteitä liittyen erityisesti sosiaalisessa mediassa toimimiseen, sosiaalisen median kanavien toimintamallit ja miten kanavat mahdollisesti eroavat toisistaan sekä markkinoinnin suunnitteluun liittyvät käsitteet, sekä sovellettavassa osuudessa, missä teoriaosuudessa käsitellyt aiheet otetaan käytäntöön SOSTAC-mallilla tehdyssä markkinointisuunnitelmassa sekä sosiaalisen median sisältösuunnitelman vuosikellossa.