Conversion between square grid and hexagon grid playing fields as a game mechanic
Karilainen, Veeti (2024)
Karilainen, Veeti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124191
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia mahdollisuutta muuttaa videopelissä käytettyä ruudukkopohjaa toisen muotoiseksi esim. Neliöruudukkopohja kuusikulmiopohjaksi. Lisäksi työssä esitellään erilaisia ja yleisimpiä peleissä käytettyjä ruudukkopohjia ja niiden ominaisuuksia. Työssä pyritään tutkimaan ja tasapainottamaan ruudukkopohjan muutosta pelimekaniikkana. Pelimekaniikkaa pyritään soveltamaan ensisijaisesti vuoropohjaisiin strategiapeleihin, joissa peli käydään ruudukkopohjaisella pelikentällä.
Erilaisia ruudukkoja, niiden merkitystä, ominaisuuksia sekä yleisyyttä tutkittiin ja arvioitiin erilaisten pelisuunnittelun, matematiikan sekä ruudukkopohjaisten pelien ammattilaisten julkaisemien materiaalien pohjalta. Ruudukkopohjan muodon muuttamista pelimekaniikkana, sen toimivuutta ja mahdollisia puutteita tutkittiin luomalla peliprototyyppi Unity-pelimoottorissa. Prototyypin avulla suunniteltiin mahdollisia rajoituksia ja muita pelimekaniikkoja sen käytön tasa-painottamiseksi.
Opinnäytetyöprosessin perusteella voidaan todeta, että ruudukkopohjan muuttaminen toimii pelimekaniikkana, sillä se vaikuttaa merkittävästi pelin kulkuun. Ruudukkopohjan vaihdon tuottama hyöty riippuu paljon kontekstista, ja käytön yksipuolisuutta voidaan ehkäistä tarkasti suunnitelluilla rajoituksilla ja mekaniikoilla.
Erilaisia ruudukkoja, niiden merkitystä, ominaisuuksia sekä yleisyyttä tutkittiin ja arvioitiin erilaisten pelisuunnittelun, matematiikan sekä ruudukkopohjaisten pelien ammattilaisten julkaisemien materiaalien pohjalta. Ruudukkopohjan muodon muuttamista pelimekaniikkana, sen toimivuutta ja mahdollisia puutteita tutkittiin luomalla peliprototyyppi Unity-pelimoottorissa. Prototyypin avulla suunniteltiin mahdollisia rajoituksia ja muita pelimekaniikkoja sen käytön tasa-painottamiseksi.
Opinnäytetyöprosessin perusteella voidaan todeta, että ruudukkopohjan muuttaminen toimii pelimekaniikkana, sillä se vaikuttaa merkittävästi pelin kulkuun. Ruudukkopohjan vaihdon tuottama hyöty riippuu paljon kontekstista, ja käytön yksipuolisuutta voidaan ehkäistä tarkasti suunnitelluilla rajoituksilla ja mekaniikoilla.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...