Lasten fyysisen ja psyykkisen väkivallan ennaltaehkäisy ja purkaminen Kangasalan varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Siljander, Mirka (2024)
Siljander, Mirka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403144386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403144386
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kangasalan kaupungin kanssa. Kehittämispohjaisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opetusvideo Kangasalan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen käyttöön. Opetusvideon tavoitteena oli lisätä henkilökunnan osaamista lasten fyysisen ja psyykkisen väkivallan ennaltaehkäisystä ja purkamisesta varhaiskasvatuksessa sekä esiopetuksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisäksi edistää opiskelijan ymmärrystä fyysisen ja psyykkisen väkivallan esiintymisestä varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Tavoitteena oli myös kehittää opiskelijan osaamista lasten väkivaltaisen käytöksen ennaltaehkäisemisestä sekä purkamisesta.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan teoreettista tietoa siitä, että mitä lasten fyysinen ja psyykkinen väkivalta on ja miten se voi näkyä arjessa. Tietoperustassa avataan niitä lakiperustaisia lähtökohtia mitä varhaiskasvatuslaki ja lastensuojelulaki antaa varhaiskasvatustoiminnalle ja vaikeiden tilanteiden käsittelylle. Tietoperusta on koostettu niin, että se avaa tarvittavat käsitteet sekä mahdollistaa kokonaiskuvan ymmärtämisen, sillä aihepiiri on laaja. Laaja aihepiiri on välttämätön tilanteen kokonaisvaltaisen käsittämisen mahdollistamiseksi, mutta tietoperusta antaa sen ymmärtämiseen hyvät lähtökohdat perustellen myös aiheen rajautumisen poisjätetyiltä osilta. Opinnäytetyön tietoperusta on valittu niin, että se tukee kehittämistyön tarkoitusta ja tavoitetta.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin sekamuotoista kyselylomaketta sekä avoimia haastatteluja. Palautetta yhteistyökumppanilta pyydettiin avoimen palautekyselyn avulla ja sen lisäksi kehittämistyön etenemistä tarkasteltiin koko opinnäytetyöprosessin ajan yhdessä käytyjen ohjauspalaverien avulla.
Kehittämismuotoisen opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin koulutusvideo Kangasalan kaupungin varhaiskasvatuksen sekä esiopetuksen henkilöstölle. Koulutusvideon avulla pyritään lisäämään henkilökunnan osaamista sekä ymmärrystä aiheen parissa lasten väkivaltaisen käyttäytymisen ennaltaehkäisemiseksi. Kyselyssä sekä haastatteluissa esiin nousseita asioita hyödynnetään Kangasalan koulutuskokonaisuutta suunniteltaessa. Kehittämistyön mahdollisena jatkokehitystyönä voisi esimerkiksi olla jatkokoulutusvideo neuropsykiatristen haasteiden vaikutuksista arkeen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisäksi edistää opiskelijan ymmärrystä fyysisen ja psyykkisen väkivallan esiintymisestä varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Tavoitteena oli myös kehittää opiskelijan osaamista lasten väkivaltaisen käytöksen ennaltaehkäisemisestä sekä purkamisesta.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan teoreettista tietoa siitä, että mitä lasten fyysinen ja psyykkinen väkivalta on ja miten se voi näkyä arjessa. Tietoperustassa avataan niitä lakiperustaisia lähtökohtia mitä varhaiskasvatuslaki ja lastensuojelulaki antaa varhaiskasvatustoiminnalle ja vaikeiden tilanteiden käsittelylle. Tietoperusta on koostettu niin, että se avaa tarvittavat käsitteet sekä mahdollistaa kokonaiskuvan ymmärtämisen, sillä aihepiiri on laaja. Laaja aihepiiri on välttämätön tilanteen kokonaisvaltaisen käsittämisen mahdollistamiseksi, mutta tietoperusta antaa sen ymmärtämiseen hyvät lähtökohdat perustellen myös aiheen rajautumisen poisjätetyiltä osilta. Opinnäytetyön tietoperusta on valittu niin, että se tukee kehittämistyön tarkoitusta ja tavoitetta.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin sekamuotoista kyselylomaketta sekä avoimia haastatteluja. Palautetta yhteistyökumppanilta pyydettiin avoimen palautekyselyn avulla ja sen lisäksi kehittämistyön etenemistä tarkasteltiin koko opinnäytetyöprosessin ajan yhdessä käytyjen ohjauspalaverien avulla.
Kehittämismuotoisen opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin koulutusvideo Kangasalan kaupungin varhaiskasvatuksen sekä esiopetuksen henkilöstölle. Koulutusvideon avulla pyritään lisäämään henkilökunnan osaamista sekä ymmärrystä aiheen parissa lasten väkivaltaisen käyttäytymisen ennaltaehkäisemiseksi. Kyselyssä sekä haastatteluissa esiin nousseita asioita hyödynnetään Kangasalan koulutuskokonaisuutta suunniteltaessa. Kehittämistyön mahdollisena jatkokehitystyönä voisi esimerkiksi olla jatkokoulutusvideo neuropsykiatristen haasteiden vaikutuksista arkeen.