Ilmiönä laidunliha Case: Qvidjan kartanon ympäristöystävällinen laidunliha ja loppuasiakasprofilointi
Heikkinen, Katriina (2017)
Heikkinen, Katriina
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403144368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403144368
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana on Wipunen varainhallinta Oy, jonka aputoiminimi on Qvidja. Qvidjan kartano aloittaa vuoden 2017 syksyllä kasvattamaan nautoja, jotka ruokitaan ainoastaan nurmirehulla. Naudanlihaa tullaan myydään ja markkinoidaan laidunliha-nimellä. Uudet omistajat aloittivat kartanon kehittämisen vuonna 2015. Kartanosta tullaan kehittämään päästöttömän ruoantuotannon kokeilutila, jonka yhtenä tuotteena on laidunliha.
Laidunliha-termi on mitä luultavammin vielä suurelle yleisölle tuntematon käsite. Tutkimuksen tavoitteena olikin avata tätä käsitettä toimeksiantajayrityksen kautta. Muita tavoitteita työlle oli tuotteen ja yrityksen arvolupauksen ymmärtäminen. Lisäksi tavoitteena oli segmentoida Qvidjan kartanon potentiaaliset asiakkaat ja luoda sen myötä asiakasprofiilit havainnollistamaan paremmin potentiaalisia asiakaskuntaa.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu alan kirjallisuudesta sekä digitaalisista lähteistä. Työssä on hyödynnetty Business Model Canvas -mallia, jonka avulla voidaan havainnollistaa muun muassa yrityksen arvolupaus, jakelukanavat ja asiakassuhteet. Työn keskeisimmät lähteet ovat aiemmat tutkimukset kuten Alkuperäiskarjan lihan -tutkimus, Luonnonlaidunlihan laadun rakentuminen suoramyynnissä sekä tutkimuksia kuluttajien näkemyksistä luomu- ja lähilihaan.
Työn päätulokseksi voidaan sanoa, että opinnäytetyö tarjoaa lukijalle monipuolisen ymmärryksen laidunlihasta sekä sen tuotannosta Qvidjan kartanossa. Opinnäytetyöstä on hyötyä liiketoiminnallisessa ja markkinoinnillisessa mielessä yrityksille. Opinnäytetyössä selviää, että naudanlihalla on epäympäristöystävällinen maine kuluttajien mielissä. Monet mieltävät naudanlihan ilmastonmuutoksen ”pahaksi symboliksi”. Kuitenkin opinnäytetyön tuloksissa selviää, ettei nauta ole ilmaston pahin tuhoaja. Oikein käytettäessä naudasta ja eläimen lannasta on apua ilmastonmuutoksen hillintään sekä luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen. A case company is Wipunen varainhallinta Ltd that an auxiliary company name is manor of Qvidja. In Autumn 2017 the company will start to grow a cattle, which will be fed to only grass. The new owners have started in developing of manor in 2015. The manor will be developing emission-free food production pilot farm, which will make grass-fed beef.
This Bachelor’s thesis deals with phenomenon as a grass-fed beef. The other purpose of this thesis was to understand what kind of value the company and its product offer for their future consumer. The company has the need to identify their potential consumers. Thus the objective of the work was to create potential consumer profiles for manor of Qvidja.
For the reference material are previous studies. The material consisted of already finished stud-ies, literature, as well as digital sources. There is also material that was comparable to the meat products, such as Finnish indigenous cattle meat and organic meat also buyers’ psychographics and demographics characteristics. The theoretical framework includes Business Model Canvas model, which can be used to tell for example the company's value proposition, channels and customer relationships.
The results of this case study gave an understanding how the grass-fed beef can be environmentally friendly product not a climate destroyer. Actually grass-fed beef can control of climate change and improve biodiversity.
Laidunliha-termi on mitä luultavammin vielä suurelle yleisölle tuntematon käsite. Tutkimuksen tavoitteena olikin avata tätä käsitettä toimeksiantajayrityksen kautta. Muita tavoitteita työlle oli tuotteen ja yrityksen arvolupauksen ymmärtäminen. Lisäksi tavoitteena oli segmentoida Qvidjan kartanon potentiaaliset asiakkaat ja luoda sen myötä asiakasprofiilit havainnollistamaan paremmin potentiaalisia asiakaskuntaa.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu alan kirjallisuudesta sekä digitaalisista lähteistä. Työssä on hyödynnetty Business Model Canvas -mallia, jonka avulla voidaan havainnollistaa muun muassa yrityksen arvolupaus, jakelukanavat ja asiakassuhteet. Työn keskeisimmät lähteet ovat aiemmat tutkimukset kuten Alkuperäiskarjan lihan -tutkimus, Luonnonlaidunlihan laadun rakentuminen suoramyynnissä sekä tutkimuksia kuluttajien näkemyksistä luomu- ja lähilihaan.
Työn päätulokseksi voidaan sanoa, että opinnäytetyö tarjoaa lukijalle monipuolisen ymmärryksen laidunlihasta sekä sen tuotannosta Qvidjan kartanossa. Opinnäytetyöstä on hyötyä liiketoiminnallisessa ja markkinoinnillisessa mielessä yrityksille. Opinnäytetyössä selviää, että naudanlihalla on epäympäristöystävällinen maine kuluttajien mielissä. Monet mieltävät naudanlihan ilmastonmuutoksen ”pahaksi symboliksi”. Kuitenkin opinnäytetyön tuloksissa selviää, ettei nauta ole ilmaston pahin tuhoaja. Oikein käytettäessä naudasta ja eläimen lannasta on apua ilmastonmuutoksen hillintään sekä luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen.
This Bachelor’s thesis deals with phenomenon as a grass-fed beef. The other purpose of this thesis was to understand what kind of value the company and its product offer for their future consumer. The company has the need to identify their potential consumers. Thus the objective of the work was to create potential consumer profiles for manor of Qvidja.
For the reference material are previous studies. The material consisted of already finished stud-ies, literature, as well as digital sources. There is also material that was comparable to the meat products, such as Finnish indigenous cattle meat and organic meat also buyers’ psychographics and demographics characteristics. The theoretical framework includes Business Model Canvas model, which can be used to tell for example the company's value proposition, channels and customer relationships.
The results of this case study gave an understanding how the grass-fed beef can be environmentally friendly product not a climate destroyer. Actually grass-fed beef can control of climate change and improve biodiversity.