Kohti palvelevaa BtoB verkkokauppaa
Orajärvi, Marika (2017)
Orajärvi, Marika
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403084033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403084033
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja uudistaa toimeksiantajan olemassa olevia verkkosivuja niin, että ne palvelisivat responsiivisesti BtoB -asiakasta, olisivat samalla hyvänä apuvälineenä yrityksen omalle henkilökunnalle ja toimisivat hyvänä alustana mahdollisen verkkokaupan avaamiseen. Toimeksiantajana tässä työssä oli Oulun Yrityskalusto Oy, jossa minä opinnäytetyöntekijänä työskentelen.
Kehittämistehtävän tietoperustana käytin kirjallisuutta, etsiessäni tietoa tutkimuksen tekemisestä ja palvelumuotoilusta. Internetsivuilta ja BtoB -myyntialan lehdistä luin ajankohtaista tietoa siitä mitä alalla tapahtuu ja mihin ollaan menossa. Kävin myös kahdessa erillisessä koulutuksessa, jossa sain kuulla uusimpia BtoB -verkkoliiketoimintaan vaikuttavat seikkoja.
Tämä opinnäytetyö oli osallistava toimintatutkimus, jossa palvelumuotoilun työpajoissa kerättiin fiktiivisten persoonien avulla asiakastietoa ja roolipelin avulla näiden persoonien kokemuksia kehitettävästä ostopolusta. Koko prosessin alusta alkaen oli yhteistyökumppani eli verkkosivujen tekijä mukana toiminnassa.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja lopputuloksena julkaistiin responsiiviset verkkosivut, jotka palvelevat monipuolisena katalogina tarjouspyyntökorin kautta asiakkaita. Tätä työtä tehdessäni perehdyin myös siihen kuinka lisätään verkkonäkyvyyttä, opin hieman sosiaalisen median markkinoinnista sekä analytiikasta. Edellä mainituissa asioissa on vielä paljon opittavaa.
Jatkoa ajatellen tästä voisi luontevasti jatkaa kehittämistyötä BtoB -verkkokaupan avaamiseen. The objective of this thesis was to develop and to update websites so that they would serve responsively B2B a clients be the good tool for the company staff and the function as a good base for the opening of the possible starting an e-commerce. The assigner in this thesis was Oulun Yrityskalusto Oy which sells office furniture.
Literature was used the theoretical background of the developing task. The literature was about information doing research and service design. The background also included reading about B2B sales from web pages and journals. They provided current information about the field and what is happening and where it is going. The author also attended two separate training sessions which gave the author the possibility to hear newest developments affecting business of e-commerce in B2B.
This thesis was a project –based and in the workshops of the service design customer info with the help of fictional persons and with the help of the role play of persons' experiences of buying path and how to develop it. From the beginning of the whole process the cooperating, in other words the writer of the web pages, participated in the activity.
The objectives of the thesis were achieved and the responsive webpages were published as the final result. The web pages can serve customers as a versatile cataloque by given the possibility to make request for the quotation. When doing this work, the author also studied how network visibility is increased. In addition, the author learned about marketing in social media and about Google Analytics. Thinking about the future, the next step could be to open a B2B e-commerce be included.
Kehittämistehtävän tietoperustana käytin kirjallisuutta, etsiessäni tietoa tutkimuksen tekemisestä ja palvelumuotoilusta. Internetsivuilta ja BtoB -myyntialan lehdistä luin ajankohtaista tietoa siitä mitä alalla tapahtuu ja mihin ollaan menossa. Kävin myös kahdessa erillisessä koulutuksessa, jossa sain kuulla uusimpia BtoB -verkkoliiketoimintaan vaikuttavat seikkoja.
Tämä opinnäytetyö oli osallistava toimintatutkimus, jossa palvelumuotoilun työpajoissa kerättiin fiktiivisten persoonien avulla asiakastietoa ja roolipelin avulla näiden persoonien kokemuksia kehitettävästä ostopolusta. Koko prosessin alusta alkaen oli yhteistyökumppani eli verkkosivujen tekijä mukana toiminnassa.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja lopputuloksena julkaistiin responsiiviset verkkosivut, jotka palvelevat monipuolisena katalogina tarjouspyyntökorin kautta asiakkaita. Tätä työtä tehdessäni perehdyin myös siihen kuinka lisätään verkkonäkyvyyttä, opin hieman sosiaalisen median markkinoinnista sekä analytiikasta. Edellä mainituissa asioissa on vielä paljon opittavaa.
Jatkoa ajatellen tästä voisi luontevasti jatkaa kehittämistyötä BtoB -verkkokaupan avaamiseen.
Literature was used the theoretical background of the developing task. The literature was about information doing research and service design. The background also included reading about B2B sales from web pages and journals. They provided current information about the field and what is happening and where it is going. The author also attended two separate training sessions which gave the author the possibility to hear newest developments affecting business of e-commerce in B2B.
This thesis was a project –based and in the workshops of the service design customer info with the help of fictional persons and with the help of the role play of persons' experiences of buying path and how to develop it. From the beginning of the whole process the cooperating, in other words the writer of the web pages, participated in the activity.
The objectives of the thesis were achieved and the responsive webpages were published as the final result. The web pages can serve customers as a versatile cataloque by given the possibility to make request for the quotation. When doing this work, the author also studied how network visibility is increased. In addition, the author learned about marketing in social media and about Google Analytics. Thinking about the future, the next step could be to open a B2B e-commerce be included.