Yrityskulttuurin kehittäminen : Case: Louhi Net Oy
Kankkunen, Maija (2014)
Kankkunen, Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318116
Tiivistelmä
Tämä kehittämistehtävä tehtiin Louhi Net Oy:lle, joka on osa Winterbackwoods-konsernia. Kehittämistehtävän tavoitteena oli kehittää yrityksen kulttuuria vahvemmaksi ja strategiaa tukevaksi.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia, että määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja – mittareita. Kehittämistehtävän viitekehys perustuu kahteen isoon kokonaisuuteen: Great Place to Work instituutin määrittelemään yrityskulttuurin yhdeksään osa-alueeseen ja Edgar H. Scheinin määrittelemään yrityskulttuurin kolmeen eri tasoon.
Ensimmäisen nykytila-analyysin avulla kartoitettiin yrityksen heikkoudet ja vahvuudet yrityskulttuurin yhdeksällä eri osa-alueella. Tarkentavien kyselyiden avulla selvitettiin ongelmien syitä ja seurauksia. Kyselyiden tulosten avulla päätettiin, millaisia toimenpiteitä lähdetään toteuttamaan yrityskulttuurin eri osa-alueiden kehittämiseksi. Kehittämistehtävän aikana tarkennettiin ja luotiin erilaisia toimintamalleja ja prosesseja, joiden avulla pyrittiin vaikuttamaan yrityskulttuurin ongelmakohtiin ja ratkaisemaan niitä.
Kehittämishankkeen toinen nykytila-analyysi osoittaa, että yrityskulttuuri kehittyi hankkeen aikana parempaan suuntaan. Erityisesti yrityksen jakamisen- ja viestimisenkulttuuri kehittyi huomattavan paljon hankkeen aikana. Toteutettujen toimenpiteiden avulla pystyttiin vaikuttamaan myös yrityskulttuurin kahteen ensimmäiseen tasoon. Kolmanteen tasoon pystytään vaikuttamaan vasta ajan myötä, kun henkilöstölle on syntynyt positiivisia kokemuksia uusista käytännöistä.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda yritykselle työkalu, jonka avulla pystytään kehittämään yrityksen kulttuuria sekä mittaamaan sitä. Tämä tavoite saavutettiin hankkeen aikana ja jatkossa yrityskulttuuria mitataan vuosittain Louhi Net Oy:ssa.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia, että määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja – mittareita. Kehittämistehtävän viitekehys perustuu kahteen isoon kokonaisuuteen: Great Place to Work instituutin määrittelemään yrityskulttuurin yhdeksään osa-alueeseen ja Edgar H. Scheinin määrittelemään yrityskulttuurin kolmeen eri tasoon.
Ensimmäisen nykytila-analyysin avulla kartoitettiin yrityksen heikkoudet ja vahvuudet yrityskulttuurin yhdeksällä eri osa-alueella. Tarkentavien kyselyiden avulla selvitettiin ongelmien syitä ja seurauksia. Kyselyiden tulosten avulla päätettiin, millaisia toimenpiteitä lähdetään toteuttamaan yrityskulttuurin eri osa-alueiden kehittämiseksi. Kehittämistehtävän aikana tarkennettiin ja luotiin erilaisia toimintamalleja ja prosesseja, joiden avulla pyrittiin vaikuttamaan yrityskulttuurin ongelmakohtiin ja ratkaisemaan niitä.
Kehittämishankkeen toinen nykytila-analyysi osoittaa, että yrityskulttuuri kehittyi hankkeen aikana parempaan suuntaan. Erityisesti yrityksen jakamisen- ja viestimisenkulttuuri kehittyi huomattavan paljon hankkeen aikana. Toteutettujen toimenpiteiden avulla pystyttiin vaikuttamaan myös yrityskulttuurin kahteen ensimmäiseen tasoon. Kolmanteen tasoon pystytään vaikuttamaan vasta ajan myötä, kun henkilöstölle on syntynyt positiivisia kokemuksia uusista käytännöistä.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda yritykselle työkalu, jonka avulla pystytään kehittämään yrityksen kulttuuria sekä mittaamaan sitä. Tämä tavoite saavutettiin hankkeen aikana ja jatkossa yrityskulttuuria mitataan vuosittain Louhi Net Oy:ssa.