Näytä suppeat kuvailutiedot

Yrityskulttuurin kehittäminen : Case: Louhi Net Oy

Kankkunen, Maija (2014)

dc.contributor.authorKankkunen, Maija
dc.date.accessioned2014-12-04T08:35:34Z
dc.date.available2014-12-04T08:35:34Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2014120318116
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/83817
dc.description.abstractTämä kehittämistehtävä tehtiin Louhi Net Oy:lle, joka on osa Winterbackwoods-konsernia. Kehittämistehtävän tavoitteena oli kehittää yrityksen kulttuuria vahvemmaksi ja strategiaa tukevaksi. Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia, että määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja – mittareita. Kehittämistehtävän viitekehys perustuu kahteen isoon kokonaisuuteen: Great Place to Work instituutin määrittelemään yrityskulttuurin yhdeksään osa-alueeseen ja Edgar H. Scheinin määrittelemään yrityskulttuurin kolmeen eri tasoon. Ensimmäisen nykytila-analyysin avulla kartoitettiin yrityksen heikkoudet ja vahvuudet yrityskulttuurin yhdeksällä eri osa-alueella. Tarkentavien kyselyiden avulla selvitettiin ongelmien syitä ja seurauksia. Kyselyiden tulosten avulla päätettiin, millaisia toimenpiteitä lähdetään toteuttamaan yrityskulttuurin eri osa-alueiden kehittämiseksi. Kehittämistehtävän aikana tarkennettiin ja luotiin erilaisia toimintamalleja ja prosesseja, joiden avulla pyrittiin vaikuttamaan yrityskulttuurin ongelmakohtiin ja ratkaisemaan niitä. Kehittämishankkeen toinen nykytila-analyysi osoittaa, että yrityskulttuuri kehittyi hankkeen aikana parempaan suuntaan. Erityisesti yrityksen jakamisen- ja viestimisenkulttuuri kehittyi huomattavan paljon hankkeen aikana. Toteutettujen toimenpiteiden avulla pystyttiin vaikuttamaan myös yrityskulttuurin kahteen ensimmäiseen tasoon. Kolmanteen tasoon pystytään vaikuttamaan vasta ajan myötä, kun henkilöstölle on syntynyt positiivisia kokemuksia uusista käytännöistä. Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda yritykselle työkalu, jonka avulla pystytään kehittämään yrityksen kulttuuria sekä mittaamaan sitä. Tämä tavoite saavutettiin hankkeen aikana ja jatkossa yrityskulttuuria mitataan vuosittain Louhi Net Oy:ssa.fi
dc.description.abstractThis study was made for Louhi Net Oy which is a part of the Winterbackwoods Group. The aim of the study was to develop a stronger corporate culture which would also support the strategy of the company. The research method selected was an action research. Both qualitative and quantitative research methods and metrics were used in this study. The theory of this thesis was based on two larger entities: the nine sections of corporate culture defined by Great Place to Work institute and the three different levels of corporate culture defined by Edgar H. Schein. The first analysis was made to identify the company's strengths and weaknesses on the nine sections of corporate culture. More specific surveys helped to identify the reasons and the results for the problems found. The results of these surveys also helped to decide what actions should be made to improve the corporate culture. The second analysis proved that the corporate culture was improved during the process. Especially the culture of communication developed remarkably. According to the research results, the completed actions had an influence also on the two first levels of the corporate culture identified by Schein but not a remarkable influence on the third level. It is possible to affect the third level of the corporate culture only after the employees have positive experiences with the new practices. As a result of the study, a useful tool was created to help the company develop and measure its corporate culture also in the future. From now on, Louhi Net Oy will measure its corporate culture annually.en
dc.language.isofin
dc.publisherMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleYrityskulttuurin kehittäminen : Case: Louhi Net Oyfi
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/229
dc.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordyrityskulttuuri
dc.subject.keywordyrityskulttuurin kehittäminen
dc.subject.specializationYrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineYrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot