Venäläisen ja somalialaisen lapsiperheen ohjaus hoitotyössä - osastotunti
Hinkkanen, Anna; Kekarainen, Meri (2014)
Hinkkanen, Anna
Kekarainen, Meri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418427
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa hoitohenkilökunnan koulutustilaisuus, joka antaa keinoja monikulttuurisen ohjauksen toteuttamiseksi. Opinnäytetyömme sekä koulutustilaisuutemme tavoitteena oli lisätä hoitohenkilökunnan tietoutta monikulttuurisesta ohjauksesta hoitotyössä sekä antaa henkilökunnalle keinoja monikulttuurisen lapsiperheen kohtaamiseen.
Opinnäytetyömme aihe on hyvin ajankohtainen, sillä hoitajat kohtaavat yhä enemmän monikulttuurisia potilaita ja perheitä työssään. Vuoden 1990 jälkeen ulkomaalaisten määrä väestössä on seitsenkertaistunut ja vuonna 2013 Suomessa asui ulkomaiden kansalaisia yli 200 000. Hoitajien on siis erityisen tärkeää kehittää kulttuurista kompetenssiaan ja pystyä tarjoamaan laadukasta hoitoa myös maahanmuuttajataustaisille perheille.
Opinnäytetyömme oli osa Metropolia AMK:n ja HUS:in yhteistä Tulevaisuus Lasten Erikois-sairaanhoidossa (TuLE) – hanketta. Työelämän yhteistyökumppanimme oli Lastenklinikan lastenkirurginen ja urologinen osasto K5. Hanke toteutettiin lasten erikoissairaanhoidon ja moniammatillisen yhteistyön ja asiantuntijuuden kehittämiseksi. Opinnäytetyömme toteutettiin kehittämistyön menetelmää käyttäen. Opinnäytetyön aineisto koottiin ajankohtaisesta tutkimustiedosta tehdyn sovelletun kirjallisuuskatsauksen ja asiantuntijakonsultaatioiden avulla. Rajasimme aiheemme keskeisimmiksi käsitteiksi monikulttuurinen hoitotyö, kulttuurinen kompetenssi, monikulttuurinen ohjaus sekä somalialainen ja venäläinen kulttuuri.
Toteutimme tunnin mittaisen koulutustilaisuuden yhteistyöosastolle. Koulutustilaisuus painottui monikulttuurisen perheen ohjauksen keinoihin ja haasteisiin. Kerroimme myös venäläisestä ja somalialaisesta perheestä yleisesti. Työmme toivottavasti lisäsi hoitohenkilökunnan valmiuksia kohdata monikulttuurinen lapsiperhe ja antoi uutta tietoa, jota voidaan hyödyntää hoitotyössä.
Opinnäytetyömme aihe on hyvin ajankohtainen, sillä hoitajat kohtaavat yhä enemmän monikulttuurisia potilaita ja perheitä työssään. Vuoden 1990 jälkeen ulkomaalaisten määrä väestössä on seitsenkertaistunut ja vuonna 2013 Suomessa asui ulkomaiden kansalaisia yli 200 000. Hoitajien on siis erityisen tärkeää kehittää kulttuurista kompetenssiaan ja pystyä tarjoamaan laadukasta hoitoa myös maahanmuuttajataustaisille perheille.
Opinnäytetyömme oli osa Metropolia AMK:n ja HUS:in yhteistä Tulevaisuus Lasten Erikois-sairaanhoidossa (TuLE) – hanketta. Työelämän yhteistyökumppanimme oli Lastenklinikan lastenkirurginen ja urologinen osasto K5. Hanke toteutettiin lasten erikoissairaanhoidon ja moniammatillisen yhteistyön ja asiantuntijuuden kehittämiseksi. Opinnäytetyömme toteutettiin kehittämistyön menetelmää käyttäen. Opinnäytetyön aineisto koottiin ajankohtaisesta tutkimustiedosta tehdyn sovelletun kirjallisuuskatsauksen ja asiantuntijakonsultaatioiden avulla. Rajasimme aiheemme keskeisimmiksi käsitteiksi monikulttuurinen hoitotyö, kulttuurinen kompetenssi, monikulttuurinen ohjaus sekä somalialainen ja venäläinen kulttuuri.
Toteutimme tunnin mittaisen koulutustilaisuuden yhteistyöosastolle. Koulutustilaisuus painottui monikulttuurisen perheen ohjauksen keinoihin ja haasteisiin. Kerroimme myös venäläisestä ja somalialaisesta perheestä yleisesti. Työmme toivottavasti lisäsi hoitohenkilökunnan valmiuksia kohdata monikulttuurinen lapsiperhe ja antoi uutta tietoa, jota voidaan hyödyntää hoitotyössä.