Systeemiset innovaatiot elintarvikealalla. Osa 3, Kuluttajien luottamus vastuullisuusmerkkeihin
Jolkkonen, Ari (2014)
Jolkkonen, Ari
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-555-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-555-8
Tiivistelmä
Globaalien ongemien arkipäiväistyessä ihmisten tietoisuus niistä on lisääntynyt. Eettisten ja ekologisten arvojen nähdään heijastuvan yhä enemmän myös kuluttajakäyttäytymiseen. Tietoinen kuluttaja ei arvioi ainoastaan tuotteen hyötyjä itselleen, vaan ottaa huomioon hyödykkeen koko toimitusketjun globaalit ekologiset ja sosiaaliset vaikutukset.
Jos tuotteiden vastuullisuudesta tulee tärkeä ostopäätökseen vaikuttava tekijä, niin tuottajien, jalostusportaan ja kaupan on mahdollista tavoitella kilpailuetua tuomalla tarjolle kestävän kehityksen standardien mukaisesti tuotettuja tuotteita. Tässä raportissa käsitellään kuluttajien luottamusta vastuullisuusmerkkeihin, joka on yksi näiden merkkien vaikuttavuuden edellytys.
Julkaisu liittyy Tekesin rahoittamaan TPR inno (Kansainvälinen yksityinen sääntely ja systeemiset innovaatiot elintarvikkeiden kansainvälisissä arvoketjuissa) -tutkimushankkeeseen.
Jos tuotteiden vastuullisuudesta tulee tärkeä ostopäätökseen vaikuttava tekijä, niin tuottajien, jalostusportaan ja kaupan on mahdollista tavoitella kilpailuetua tuomalla tarjolle kestävän kehityksen standardien mukaisesti tuotettuja tuotteita. Tässä raportissa käsitellään kuluttajien luottamusta vastuullisuusmerkkeihin, joka on yksi näiden merkkien vaikuttavuuden edellytys.
Julkaisu liittyy Tekesin rahoittamaan TPR inno (Kansainvälinen yksityinen sääntely ja systeemiset innovaatiot elintarvikkeiden kansainvälisissä arvoketjuissa) -tutkimushankkeeseen.