Sähköinen asiointi Turun ammattikorkeakoulussa
Iltanen, Tessaliina (2007)
Iltanen, Tessaliina
Turun ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5596-92-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5596-92-2
Tiivistelmä
Erilaiset sähköiset toimintatavat yleistyvät vauhdilla, ja ne vaikuttavat arkipäivän toimintaamme esimerkiksi korkeakouluympäristössä. Turun ammattikorkeakoulu on Suomen suurimpia korkeakouluja kaikilla ajateltavissa olevilla mittareilla mitattuna. Laajasta toiminta-alueesta johtuen sähköisellä asioinnilla on tarkoitus mm. vähentää turhaa matkustelua paikasta toiseen, helpottaa asiointia ja säästää kustannuksissa. Sähköisten järjestelmien avulla pyritään myös välttymään turhilta tietojen monistamisilta ja virheiden toistoilta. Näiden kysymysten äärellä ollaan tässä julkaisussa
Raportissa käsitellään sähköisen asioinnin toimintakenttää sääntelyineen yleisesti ja lisäksi korkeakoulun sähköisiä erityiskysymyksiä kuten suunnittelua, opiskelijoiden toiveita, arvoverkkoa ja sähköisen opinto-asioinnin kehityskohteita. Korkeakoulujen oppimisverkostoissa luodaan ja kokeillaan uudenlaisia yhteistyön muotoja erilaisten organisaatioiden ja toimintamuotojen välillä. Tavoitteena on lisätä mukana olevien kehittämisosaamista ja synnyttää uusia ratkaisuja suomalaiseen työelämään. Myös sähköisen asioinnin toimintakenttä kuuluu tähän alueeseen ja siitä on syytä keskustella.
Teos soveltuu sekä koulutusprosessien järjestämistä suunnitteleville että niiden toteutukseen osallistuville opetus-, tutkimus- ja hallintohenkilöstölle.
Kirjoittaja työskentelee Turun AMK:n opintotoimistossa opintosihteerinä ja teos on syntynyt niin omakohtaisten oppimistarpeiden kuin työssä kohdattujen haasteidenkin innoittamana.
Raportissa käsitellään sähköisen asioinnin toimintakenttää sääntelyineen yleisesti ja lisäksi korkeakoulun sähköisiä erityiskysymyksiä kuten suunnittelua, opiskelijoiden toiveita, arvoverkkoa ja sähköisen opinto-asioinnin kehityskohteita. Korkeakoulujen oppimisverkostoissa luodaan ja kokeillaan uudenlaisia yhteistyön muotoja erilaisten organisaatioiden ja toimintamuotojen välillä. Tavoitteena on lisätä mukana olevien kehittämisosaamista ja synnyttää uusia ratkaisuja suomalaiseen työelämään. Myös sähköisen asioinnin toimintakenttä kuuluu tähän alueeseen ja siitä on syytä keskustella.
Teos soveltuu sekä koulutusprosessien järjestämistä suunnitteleville että niiden toteutukseen osallistuville opetus-, tutkimus- ja hallintohenkilöstölle.
Kirjoittaja työskentelee Turun AMK:n opintotoimistossa opintosihteerinä ja teos on syntynyt niin omakohtaisten oppimistarpeiden kuin työssä kohdattujen haasteidenkin innoittamana.