Kyberturvapalvelu projektina : asiantuntijapalvelun projektinhallinnan kehittäminen
Siuruainen, Sanna (2024)
Siuruainen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403204760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403204760
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kyberturvallisuuden asiantuntijapalveluita tarjoavalle ohjelmistoalan yritykselle. Tavoitteena oli kehittää kyberturvaprojektien toimintaa ohjaava ja asiakkaiden tarpeet huomioiva projektinhallintamalli, sekä selvittää, voiko projektitoiminnasta kerätä sellaista tietoa, jota voitaisi hyödyntää tulevien projektien ja resursointitarpeiden suunnittelussa.
Kehittämistyön lähestymistapoina käytettiin toimintatutkimusta ja palvelumuotoilua. Teoriaosuudessa perehdyttiin projektinhallinnan ja projektin eri vaiheiden käsitteisiin ja työmenetelmiin, asiakaslähtöiseen palvelunkehittämiseen sekä palvelumuotoilun tuplatimantti- ja Design Thinking -työkaluihin. Projektitiimin työskentelyä havainnoitiin projektipäällikkö- ja asiantuntijaroolin näkökulmista, projektin prosesseihin liittyviä työmenetelmiä kehitettiin työpajatyyppisesti sekä prototyyppejä testattiin tuotannollisessa työtoiminnassa. Teoriaa ja työtoiminnasta tehtyjä havaintoja hyödyntäen luotiin projektinhallintamalli, joka soveltuu käytettäväksi kaikissa toimeksiantajan kyberturvallisuuden asiantuntijaprojekteissa. Projektinhallintamallia ja siihen liittyvää dokumentaatiota voidaan hyödyntää toimeksiantajan projektitoimisto (PMO)-hankkeessa ja täten laajentaa sen käyttöä organisaation kaikkiin projektitoimeksiantoihin.
Projektinhallintamallin käyttöönotto osoitti ratkaisun soveltuvan toimeksiantajan kyberturvaprojektien toteutukseen, ja sen käyttö paransi projektien läpiviennin aikaista asiakasyhteistyötä. Projektinhallintamalli palvelee toimeksiantajan tarpeita, systematisoi projektinhallinnan käytänteitä, ja siihen liittyvä dokumentaatio tukee mallin käyttöä tuotannollisessa työtoiminnassa.
Toimeksiantajan projektitoiminnan seuraavassa kehitysvaiheessa voidaan laatia projekteissa suoriutumisesta indikoivia mittareita, joiden seuranta ja hyödyntäminen tukevat tulevien projektien työmääräarvioiden ja työvoiman resursointitarpeiden suunnittelua. PMO-hankkeen myötä projektinhallintamalliin voidaan integroida toimeksiantajan liiketoimintaa ohjaavien tietoturvallisuuden- ja laadunhallintajärjestelmien riskienhallintaprosessit, joiden avulla projektiprosesseissa esiintyviä riskejä on helpompi havaita ja käsitellä. Consultative professional services for organizations in cybersecurity industry require tailored and customer-oriented approach in planning and implementation of the offered assignment. Such assignments are implemented as projects in the client company, and the target of this study was to develop a project management model with supporting documentary for the company´s cybersecurity services team, with aim to improve communication and co-working with customers during the project lifecycle.
This study was conducted as action research and by implementing most used Service Design methods. A project management model with supporting documentary was created as an outcome of the work, based on studied theories in project management and customer-oriented service development, combined with observations made from production and workshop-based team development practices.
The designed project management model proved to be successful in project assignments, helping project team members in focusing on the tasks assigned to them, improving customer communication in different phases of the project, and offering more effective ways for project manager to control and follow the progress of the project tasks. The model systemizes and improves the project management practices and can be adapted to client company´s venture for project management office (PMO) implementation.
Kehittämistyön lähestymistapoina käytettiin toimintatutkimusta ja palvelumuotoilua. Teoriaosuudessa perehdyttiin projektinhallinnan ja projektin eri vaiheiden käsitteisiin ja työmenetelmiin, asiakaslähtöiseen palvelunkehittämiseen sekä palvelumuotoilun tuplatimantti- ja Design Thinking -työkaluihin. Projektitiimin työskentelyä havainnoitiin projektipäällikkö- ja asiantuntijaroolin näkökulmista, projektin prosesseihin liittyviä työmenetelmiä kehitettiin työpajatyyppisesti sekä prototyyppejä testattiin tuotannollisessa työtoiminnassa. Teoriaa ja työtoiminnasta tehtyjä havaintoja hyödyntäen luotiin projektinhallintamalli, joka soveltuu käytettäväksi kaikissa toimeksiantajan kyberturvallisuuden asiantuntijaprojekteissa. Projektinhallintamallia ja siihen liittyvää dokumentaatiota voidaan hyödyntää toimeksiantajan projektitoimisto (PMO)-hankkeessa ja täten laajentaa sen käyttöä organisaation kaikkiin projektitoimeksiantoihin.
Projektinhallintamallin käyttöönotto osoitti ratkaisun soveltuvan toimeksiantajan kyberturvaprojektien toteutukseen, ja sen käyttö paransi projektien läpiviennin aikaista asiakasyhteistyötä. Projektinhallintamalli palvelee toimeksiantajan tarpeita, systematisoi projektinhallinnan käytänteitä, ja siihen liittyvä dokumentaatio tukee mallin käyttöä tuotannollisessa työtoiminnassa.
Toimeksiantajan projektitoiminnan seuraavassa kehitysvaiheessa voidaan laatia projekteissa suoriutumisesta indikoivia mittareita, joiden seuranta ja hyödyntäminen tukevat tulevien projektien työmääräarvioiden ja työvoiman resursointitarpeiden suunnittelua. PMO-hankkeen myötä projektinhallintamalliin voidaan integroida toimeksiantajan liiketoimintaa ohjaavien tietoturvallisuuden- ja laadunhallintajärjestelmien riskienhallintaprosessit, joiden avulla projektiprosesseissa esiintyviä riskejä on helpompi havaita ja käsitellä.
This study was conducted as action research and by implementing most used Service Design methods. A project management model with supporting documentary was created as an outcome of the work, based on studied theories in project management and customer-oriented service development, combined with observations made from production and workshop-based team development practices.
The designed project management model proved to be successful in project assignments, helping project team members in focusing on the tasks assigned to them, improving customer communication in different phases of the project, and offering more effective ways for project manager to control and follow the progress of the project tasks. The model systemizes and improves the project management practices and can be adapted to client company´s venture for project management office (PMO) implementation.