Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Viron lastenleiri oppimiskokemuksena sosionomi (AMK) opiskelijoille : oppiminen on uuteen sopeutumista sekä muuttuvien tilanteiden sietämistä ja hallitsemista

Eskelinen, Tuija; Kinnunen, Tiina; Laurikkala, Annaleena (2024)

 
Avaa tiedosto
Eskelinen_Kinnunen_Laurikkala.pdf (515.7Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Eskelinen, Tuija
Kinnunen, Tiina
Laurikkala, Annaleena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035595
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosionomi (AMK) -opiskelijoiden oppimiskokemuksia Viron lastenleirillä, joka toteutettiin Savonia-ammattikorkeakoulun moniammatillisena hankkeena elokuussa vuonna 2023. Tutkimuksessa tarkasteltiin vuorovaikutteista eli integratiivista oppimiskokemusta osana opiskelua. Leiritoiminta perustuu sosiaalipedagogiseen lähestymistapaan, tarjoten opiskelijoille mahdollisuuden soveltaa teoriaa käytäntöön. Tutkimuksen tavoitteena oli saada syvempää ymmärrystä siitä, miten käytännön ympäristö ja leiritoiminta vaikuttivat opiskelijoiden oppimiskokemukseen. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Savonia-ammattikorkeakoulu.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, johon osallistui 13 Savonian sosionomi (AMK)- opiskelijaa eri vuosikursseilta. Tutkimuksen aineisto kerättiin elokuussa 2023 leirillä paperisella kyselylomakkeella. Yksi kyselylomakkeen kysymyksistä oli strukturoitu, ja loput viisi olivat avoimia, joissa vastaajille annettiin mahdollisuus kirjoittaa kokemuksistaan omin sanoin. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavasti integratiivisen pedagogiikan näkökulmasta.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että opiskelijat havaitsivat aikaisemmin oppimansa teoriatiedon auttavan heitä huomioimaan lasten yksilöllisiä tarpeita ja kohtaamaan erilaisista kulttuureita. Opiskelijat hyödynsivät itse- ja ryhmäreflektiota osana oppimistaan. Oppimista tukivat vertaistuki, reflektointi sekä toimintojen suunnittelu. Turvallinen oppimisympäristö auttoi opiskelijoita osallistumaan aktiivisesti erilaisiin toimintoihin. Haastavina tekijöinä opiskelijat kokivat kielimuurin ja aikatauluhaasteet. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää opintojakson kehittämisessä, tulevien leirien suunnittelussa ja toteutuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste