Ny syn på synen : synskärpan är inte allt
Enell-Grön, Malin (2017)
Enell-Grön, Malin
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106156
Tiivistelmä
Dagens digitaliserade värld ställer stora krav på synsystemet. Människor i alla åldersgrupper påverkas. Speciellt barn och unga tillbringar en stor del av sin vakna tid med att på nära håll fokusera på sina telefoner och datorer. Att ha en bra synskärpa är inte tillräckligt för att klara kraven som ställs på synsystemet. Seendet ska vara bekvämt och ögonen ska fungera tillsammans som ett par.
Mot denna bakgrund är det viktigt att undersöka synfunktionerna hos barn och unga. Syftet med detta slutarbete är att kartlägga syn och synfunktioner hos skolelever i Svenskösterbotten för att få en bild av hur skolelever ser idag. Kartläggningens resultat kopplas till resultatet i ordavkodningstestet H4 som görs årligen, och på basen av detta föreslås åtgärder för de undersökta eleverna. En kvantitativ undersökning av 26 barn i åk 3-4 i Svenskösterbotten genomfördes. Synskärpa, konvergensnärpunkt, ackommodationsamplitud och -facilitet samt stereoseende mättes. Ögonrörelser, forier och fusionsreserver kontrollerades också. En refraktion gjordes för att se om det fanns behov av glasögon eller en korrigering av en tidigare ordination.
Undersökningen visar att problem med synfunktioner på nära håll förekommer i undersökningsgruppen. Bland de 26 undersökta eleverna hittades tre med ett lägre värde än 60" i stereotestet. Två elever hade svaga följerörelser. Åtta hade en fjärmad konvergensnärpunkt. Fjorton elever hade lägre ackommodationsvärden än förväntat för åldersgruppen. Hos nio hittades dold hyperopi, dessa hade en lika bra eller till och med en bättre synskärpa i +1-testet. I foritestet hittades fyra elever med en icke-kompenserad närfori, två av dessa uppgav huvudvärk som symptom i anamnesen. Av de undersökta eleverna läste åtta färre ord än förväntat i ordavkodningstestet H4. Hos samtliga dessa hittades någon slags avvikelse i synfunktionerna. För hälften av de undersökta eleverna rekommenderades inga åtgärder, medan andra hälften antingen rekommenderades glasögon, ortoptiska övningar eller remitterades vidare till ögonläkare.
Resultatet stöder tidigare forskning på området som också har visat att många barn har nedsatta synfunktioner på nära håll och att dessa påverkar läsförmågan och ger upphov till astenopiska problem. Dessa elever kan vara svåra att hitta i den synscreening som följer rekommendationerna från finländska Institutet för hälsa och välfärd, THL. Det skulle därför vara viktigt att se över rekommendationerna och att skolhälsovårdare skulle få utbildning för att vara bättre rustade i sin uppgift. Fina alternativa synscreeningsmodeller finns redan på ett antal orter i vårt land. Inget hindrar att andra kommuner följer efter. Today's digitalized world places great demands on the visual system. People of all ages are affected. Especially children and young people spend a great deal of their awake time staring at their phones and computers. Having good visual acuity is not enough to meet the demands placed on the visual system. The view should be comfortable and the eyes should work together as a pair.
Against this background, it is important to investigate the visual functions of children and young people. The purpose of this final work is to survey the visual functions of school children in Swedishspeaking Finland to get a picture of what school students are seeing today. The survey results are linked to the results of the word decoding test H4, which is done annually in the schools. A quantitative survey of 26 children in Grades 3-4 in Swedishspeaking Finland was conducted. Visual acuity, convergence, accommodation of the eye, and stereopsis were examined. Eye movements, binocular vision and fusional vergence were also checked.
The survey shows that problems with close-up visualization appear in the survey group. Among the 26 students studied, three were found with a value lower than 60” in the stereotest. Two students had problems to maintain the fixation of their eyes. Eight had a remote convergence point of view. Fourteen pupils had lower accommodation values (amplitude or facility) than expected for the age group. Nine pupils had a latent hyperopia, they had an equally good or even better visual acuity in the binocular +1 test. Four students were found with a non-compensated eso- or exophoria, two of which reported headache as a symptom of history. Eight school children read fewer words than expected in the word decoding test H4. In all of these, some visual aberrations were found. For half of all the examined students, no measures were recommended while another half was recommended eyeglasses, orthopedic exercises or was further directed to ophthalmologists.
The result supports previous research that has shown that many children are struggling with their close-up vision and that this affects reading ability and cause discomfort in their eyes. Previous research also shows that these students can be difficult to find in the standard screening following the recommendations of the Finnish Institute of Health and Welfare, THL. It would therefore be important to review the recommendations and that school healthcare professionals would receive training to be better equipped in their task. Nice alternative screening models are already available in a number of locations in our country. Nothing prevents other municipalities from following.
Mot denna bakgrund är det viktigt att undersöka synfunktionerna hos barn och unga. Syftet med detta slutarbete är att kartlägga syn och synfunktioner hos skolelever i Svenskösterbotten för att få en bild av hur skolelever ser idag. Kartläggningens resultat kopplas till resultatet i ordavkodningstestet H4 som görs årligen, och på basen av detta föreslås åtgärder för de undersökta eleverna. En kvantitativ undersökning av 26 barn i åk 3-4 i Svenskösterbotten genomfördes. Synskärpa, konvergensnärpunkt, ackommodationsamplitud och -facilitet samt stereoseende mättes. Ögonrörelser, forier och fusionsreserver kontrollerades också. En refraktion gjordes för att se om det fanns behov av glasögon eller en korrigering av en tidigare ordination.
Undersökningen visar att problem med synfunktioner på nära håll förekommer i undersökningsgruppen. Bland de 26 undersökta eleverna hittades tre med ett lägre värde än 60" i stereotestet. Två elever hade svaga följerörelser. Åtta hade en fjärmad konvergensnärpunkt. Fjorton elever hade lägre ackommodationsvärden än förväntat för åldersgruppen. Hos nio hittades dold hyperopi, dessa hade en lika bra eller till och med en bättre synskärpa i +1-testet. I foritestet hittades fyra elever med en icke-kompenserad närfori, två av dessa uppgav huvudvärk som symptom i anamnesen. Av de undersökta eleverna läste åtta färre ord än förväntat i ordavkodningstestet H4. Hos samtliga dessa hittades någon slags avvikelse i synfunktionerna. För hälften av de undersökta eleverna rekommenderades inga åtgärder, medan andra hälften antingen rekommenderades glasögon, ortoptiska övningar eller remitterades vidare till ögonläkare.
Resultatet stöder tidigare forskning på området som också har visat att många barn har nedsatta synfunktioner på nära håll och att dessa påverkar läsförmågan och ger upphov till astenopiska problem. Dessa elever kan vara svåra att hitta i den synscreening som följer rekommendationerna från finländska Institutet för hälsa och välfärd, THL. Det skulle därför vara viktigt att se över rekommendationerna och att skolhälsovårdare skulle få utbildning för att vara bättre rustade i sin uppgift. Fina alternativa synscreeningsmodeller finns redan på ett antal orter i vårt land. Inget hindrar att andra kommuner följer efter.
Against this background, it is important to investigate the visual functions of children and young people. The purpose of this final work is to survey the visual functions of school children in Swedishspeaking Finland to get a picture of what school students are seeing today. The survey results are linked to the results of the word decoding test H4, which is done annually in the schools. A quantitative survey of 26 children in Grades 3-4 in Swedishspeaking Finland was conducted. Visual acuity, convergence, accommodation of the eye, and stereopsis were examined. Eye movements, binocular vision and fusional vergence were also checked.
The survey shows that problems with close-up visualization appear in the survey group. Among the 26 students studied, three were found with a value lower than 60” in the stereotest. Two students had problems to maintain the fixation of their eyes. Eight had a remote convergence point of view. Fourteen pupils had lower accommodation values (amplitude or facility) than expected for the age group. Nine pupils had a latent hyperopia, they had an equally good or even better visual acuity in the binocular +1 test. Four students were found with a non-compensated eso- or exophoria, two of which reported headache as a symptom of history. Eight school children read fewer words than expected in the word decoding test H4. In all of these, some visual aberrations were found. For half of all the examined students, no measures were recommended while another half was recommended eyeglasses, orthopedic exercises or was further directed to ophthalmologists.
The result supports previous research that has shown that many children are struggling with their close-up vision and that this affects reading ability and cause discomfort in their eyes. Previous research also shows that these students can be difficult to find in the standard screening following the recommendations of the Finnish Institute of Health and Welfare, THL. It would therefore be important to review the recommendations and that school healthcare professionals would receive training to be better equipped in their task. Nice alternative screening models are already available in a number of locations in our country. Nothing prevents other municipalities from following.