Hallinnon tarkastus : Tehtäväpaketti Tilintarkastuksen perusteet -opintojaksolle
Keränen, Maria (2017)
Keränen, Maria
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096091
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia tehtäväpaketti hallinnon tarkastuksesta Tilintarkastuksen perusteet-opintojaksolle. Toimeksiantajana on Oulun ammattikorkeakoulu ja työn ohjaajana toimi kyseisen opintojakson opettaja Nina Kukkonen.
Aihe tälle opinnäytetyölle syntyi omasta mielenkiinnosta ja tarpeesta uusille syventäville tehtävil-le. Hallinnon tarkastamista käsitellään opintojaksolla pintapuolisesti ja tehtäviä ei ole paljon käy-tettävissä. Lisäksi hallinnon tarkastaminen on ollut viime vuosina ajankohtainen aihe liittyen tilin-tarkastuslain lakimuutoskeskusteluun.
Tietoperustana tässä työssä on käytetty enimmäkseen tilintarkastukseen liittyvää kirjallisuutta ja lainsäädäntöä. Ajankohtaista tietoa on myös haettu internetistä ja lehdistä. Hallinnon tarkastus on vain osa tilintarkastusta ja sitä koskevaa aineistoa on verrattain vähän alan kirjallisuudessa. Erilaisten yhteisöjen lainsäädäntö sekä kansainväliset tilintarkastusstandardit ovat keskeistä tietoperustaa tilintarkastuksessa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, koska tuloksena on konkreettinen tuotos eli tehtä-väpaketti tulevien opiskelijoiden ja opettajan käyttöön uutena opetusmateriaalina. Tutkimusote on laadullinen lähdeaineiston ja oman kokemuksen pohjalta. Tehtäväpakettiin on koottu tehtäviä opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta.
Tavoitteena tällä opinnäytetyöllä on saada opintojaksolle uutta opintomateriaalia. Tehtäväpaket-tia ja koko opinnäytetyötä voi käyttää myös itseopiskelumateriaalina. Koska kyseisellä opintojaksolla ei ehditä paneutua tarkemmin tilintarkastuksen eri osa-alueisiin, tästä opinnäytetyöstä on varmasti hyötyä opiskelijoille. The purpose of the dissertation was to draw up the task parcel of the inspection of the admin-istration to the grounds for the audit study module. The principal is Oulu University of Applied Sciences and the teacher of the study module in question Nina Kukkonen served as the control-ler of the work.
The subject to this dissertation was created from own interest and need for the new deepening tasks. The checking of the administration will be superficially dealt with in the study module and the tasks are not a lot available. Furthermore, the checking of the administration has been a current subject during the last few years in connection with the discussion of the Audit ACT.
Literature and mostly legislation which is related to the audit have been used as an information foundation in this work. The timely information has also been searched for from Internet and journals of the field. The auditing of the administration is only a part of the audit and there is that relatively little touching material in the literature of the field. The legislation of different communi-ties and the international standard of the audit are a central information foundation in the audit.
The dissertation is functional development because the result is a concrete output, in other words a task parcel into the future students' and teacher's use as new teaching material. The study extract is qualitative based on the source material and based on an own experience. Tasks have been collected in the task parcel based on the theory share of the dissertation.
On this dissertation the objective is to get new study material to the study module. The task parcel and whole dissertation can be used also as a material for self-studying. Because one does not have time to go into different sectors of the audit in the study module in question in more detail, there is surely an advantage to the students from this dissertation.
Aihe tälle opinnäytetyölle syntyi omasta mielenkiinnosta ja tarpeesta uusille syventäville tehtävil-le. Hallinnon tarkastamista käsitellään opintojaksolla pintapuolisesti ja tehtäviä ei ole paljon käy-tettävissä. Lisäksi hallinnon tarkastaminen on ollut viime vuosina ajankohtainen aihe liittyen tilin-tarkastuslain lakimuutoskeskusteluun.
Tietoperustana tässä työssä on käytetty enimmäkseen tilintarkastukseen liittyvää kirjallisuutta ja lainsäädäntöä. Ajankohtaista tietoa on myös haettu internetistä ja lehdistä. Hallinnon tarkastus on vain osa tilintarkastusta ja sitä koskevaa aineistoa on verrattain vähän alan kirjallisuudessa. Erilaisten yhteisöjen lainsäädäntö sekä kansainväliset tilintarkastusstandardit ovat keskeistä tietoperustaa tilintarkastuksessa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, koska tuloksena on konkreettinen tuotos eli tehtä-väpaketti tulevien opiskelijoiden ja opettajan käyttöön uutena opetusmateriaalina. Tutkimusote on laadullinen lähdeaineiston ja oman kokemuksen pohjalta. Tehtäväpakettiin on koottu tehtäviä opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta.
Tavoitteena tällä opinnäytetyöllä on saada opintojaksolle uutta opintomateriaalia. Tehtäväpaket-tia ja koko opinnäytetyötä voi käyttää myös itseopiskelumateriaalina. Koska kyseisellä opintojaksolla ei ehditä paneutua tarkemmin tilintarkastuksen eri osa-alueisiin, tästä opinnäytetyöstä on varmasti hyötyä opiskelijoille.
The subject to this dissertation was created from own interest and need for the new deepening tasks. The checking of the administration will be superficially dealt with in the study module and the tasks are not a lot available. Furthermore, the checking of the administration has been a current subject during the last few years in connection with the discussion of the Audit ACT.
Literature and mostly legislation which is related to the audit have been used as an information foundation in this work. The timely information has also been searched for from Internet and journals of the field. The auditing of the administration is only a part of the audit and there is that relatively little touching material in the literature of the field. The legislation of different communi-ties and the international standard of the audit are a central information foundation in the audit.
The dissertation is functional development because the result is a concrete output, in other words a task parcel into the future students' and teacher's use as new teaching material. The study extract is qualitative based on the source material and based on an own experience. Tasks have been collected in the task parcel based on the theory share of the dissertation.
On this dissertation the objective is to get new study material to the study module. The task parcel and whole dissertation can be used also as a material for self-studying. Because one does not have time to go into different sectors of the audit in the study module in question in more detail, there is surely an advantage to the students from this dissertation.