Linda ja Daniel kirjastossa: hankkeena lastenkirjan käsikirjoitus
Ketola, Marjo-Riitta (2017)
Ketola, Marjo-Riitta
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096066
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistehtävä, jossa kerrotaan lasten kuvakirjan käsikirjoituksen tekemisen prosessista. Opinnäytetyössä kuvataan käsikirjoituksen tekemisen vaiheita yhden vuoden ajalta.
Käsikirjoituksen työnimi on Linda ja Daniel kirjastossa. Linda ja Daniel kirjastossa on noin 30-sivuinen lasten kuvakirja, jossa on valokuvakuvitus.
Opinnäytetyön taustakirjallisuutena on käytetty kirjastoaiheisia lasten kuvakirjoja sekä tietopohjana luovan kirjoittamisen kirjallisuutta ja tekijän aiempaa osaamista. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Oulun ammattikorkeakoulu. Kaikki raportissa käytetyt valokuvat ovat tekijän omia.
Käsikirjoituksen tekemisen prosessi kuvataan hankkeen ajallisen kuvauksen ja työpäiväkirjaotteiden avulla sekä pohdinnassa. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään suomen- ja englanninkielisiä lasten kuvakirjoja, joissa aiheena tai tapahtumapaikkana on kirjasto (Liite 1).
Päätuloksena syntyi kuvaus lasten kuvakirjan käsikirjoituksen tekemisestä, sisällysluettelo ja valokuvia käsikirjoitukseen. Opinnäytetyön tavoitteena on olla inspiraation lähteenä, apuvälineenä, oppaana, innostajana ja tukena käsikirjoituksen ja kirjan tekemisestä kiinnostuneelle.
Prosessinkuvausta voidaan hyödyntää muissa käsikirjoitushankkeissa. Jatkotoimenpiteenä tekijällä on käsikirjoituksen työstäminen lasten kuvakirjaksi ja tavoitteena sen julkaisu.
Käsikirjoituksen työnimi on Linda ja Daniel kirjastossa. Linda ja Daniel kirjastossa on noin 30-sivuinen lasten kuvakirja, jossa on valokuvakuvitus.
Opinnäytetyön taustakirjallisuutena on käytetty kirjastoaiheisia lasten kuvakirjoja sekä tietopohjana luovan kirjoittamisen kirjallisuutta ja tekijän aiempaa osaamista. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Oulun ammattikorkeakoulu. Kaikki raportissa käytetyt valokuvat ovat tekijän omia.
Käsikirjoituksen tekemisen prosessi kuvataan hankkeen ajallisen kuvauksen ja työpäiväkirjaotteiden avulla sekä pohdinnassa. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään suomen- ja englanninkielisiä lasten kuvakirjoja, joissa aiheena tai tapahtumapaikkana on kirjasto (Liite 1).
Päätuloksena syntyi kuvaus lasten kuvakirjan käsikirjoituksen tekemisestä, sisällysluettelo ja valokuvia käsikirjoitukseen. Opinnäytetyön tavoitteena on olla inspiraation lähteenä, apuvälineenä, oppaana, innostajana ja tukena käsikirjoituksen ja kirjan tekemisestä kiinnostuneelle.
Prosessinkuvausta voidaan hyödyntää muissa käsikirjoitushankkeissa. Jatkotoimenpiteenä tekijällä on käsikirjoituksen työstäminen lasten kuvakirjaksi ja tavoitteena sen julkaisu.