Aloittavan työvalmennusyrityksen markkinointisuunnitelma
Varjo, Inka (2024)
Varjo, Inka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116251
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma aloittavalle työvalmennusalan yritykselle. Markkinointisuunnitelman laatimisen lähtökohtana oli toimeksiantajayrityksen toive saada käyttöönsä markkinointisuunnitelma, joka toimisi konkreettisena apuvälineenä markkinoinnin toteutuksessa. Tärkeät lähtökohdat markkinointisuunnitelmalle olivat taloudellisuus ja tuottavuus. Toiveita ja lähtökohtia selvitettiin yhdessä toimeksiantajan kanssa säännöllisillä tapaamisilla alkuvaiheessa.
Opinnäytetyö on toteutettu vetoketjumallilla, jossa teoria ja tulokset vuorottelevat. Työssä käydään läpi nykytilan kartoitus ja yrityksen menestykseen vaikuttavat tekijät, tavoitteiden asettaminen ja mittaaminen, kohderyhmän määrittely sekä markkinointibudjetin laadinta. Lopuksi on esitetty miten ja missä kanavissa markkinointiviestintää tullaan toteuttamaan.
Toiminnallinen osuus on toteutettu Canva -työkalulla. Ohjelman avulla oli mahdollista luoda visuaalinen brändi-ilme tuotokseen. Markkinointisuunnitelmassa käsitellään oleellisimmat asiat toimeksiantajayrityksen markkinoinnin toteuttamisen näkökulmasta. Markkinointisuunnitelmassa on otettu huomioon prosessin keskeisin havainto, eli yrittäjän henkilöbrändin merkitys osana valmennusyrityksen brändiä. Tämä on myös huomioitu itse markkinointisuunnitelmassa.
Opinnäytetyö on toteutettu vetoketjumallilla, jossa teoria ja tulokset vuorottelevat. Työssä käydään läpi nykytilan kartoitus ja yrityksen menestykseen vaikuttavat tekijät, tavoitteiden asettaminen ja mittaaminen, kohderyhmän määrittely sekä markkinointibudjetin laadinta. Lopuksi on esitetty miten ja missä kanavissa markkinointiviestintää tullaan toteuttamaan.
Toiminnallinen osuus on toteutettu Canva -työkalulla. Ohjelman avulla oli mahdollista luoda visuaalinen brändi-ilme tuotokseen. Markkinointisuunnitelmassa käsitellään oleellisimmat asiat toimeksiantajayrityksen markkinoinnin toteuttamisen näkökulmasta. Markkinointisuunnitelmassa on otettu huomioon prosessin keskeisin havainto, eli yrittäjän henkilöbrändin merkitys osana valmennusyrityksen brändiä. Tämä on myös huomioitu itse markkinointisuunnitelmassa.