Draaman ja osallisuuden kokeminen pienryhmässä
Saari, Hanna (2023)
Saari, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116289
Tiivistelmä
Tutkimuksen draamaprojekti on toteutettu eteläsuomalaisessa yläkoulussa syyslukukauden 2022 aikana. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia draamallisten menetelmien käyttämisellä on pienryhmässä, jossa ei ole yhteistä vahvaa kotikieltä. Draamaprojekti käynnistyi pienryhmässä toteutetuista kokeiluluontoisista harjoituksista, jotka päättyivät lopulta suunniteltuun, esitettyyn kokonaisuuteen.
Aineistona käytettiin oppilaiden draamaprojektin kautta kerättyä materiaalia sekä projektin valmistamisprosessia.Tutkimusaineiston ja analyysin keskeisin osio on oppilaiden arviointi- ja palautelomake. Ohjaustoiminnan analyysi perustuu kirjattuihin huomioihin projektin aikana ja sen jälkeen. Tutkimusmetodina on käytetty sisällönanalyysiä oppilaiden palautteisiin ja autoetnografiaa ohjaajan toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin.
Tuloksista ilmeni, että ryhmän oppilaille oli merkityksellistä tehdä projektia yhdessä luokkana. Oppilaat osallistuivat tavanomaista aktiivisemmin yhdessätekemiseen ja ilmaisivat ajatuksiaan, toimintaehdotuksiaan sekä mielipiteitään projektin eri vaihessa. Draamaprojekti lisäsi oppilaiden keskinäistä vuorovaikutusta ja itseluottamusta.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että aktiviinen toimijuus draamaprojektissa lisäsi osallistujien osallisuuden kokemista ja yhteinen tekeminen koettiin tärkeänä ja myönteisenä. Draamaprojektin voidaan todeta mahdollistaneen oppilaiden kokemuksellisen oppimisen ja auttaneen heitä ymmärtämään myös osallisuuden merkitystä.
Aineistona käytettiin oppilaiden draamaprojektin kautta kerättyä materiaalia sekä projektin valmistamisprosessia.Tutkimusaineiston ja analyysin keskeisin osio on oppilaiden arviointi- ja palautelomake. Ohjaustoiminnan analyysi perustuu kirjattuihin huomioihin projektin aikana ja sen jälkeen. Tutkimusmetodina on käytetty sisällönanalyysiä oppilaiden palautteisiin ja autoetnografiaa ohjaajan toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin.
Tuloksista ilmeni, että ryhmän oppilaille oli merkityksellistä tehdä projektia yhdessä luokkana. Oppilaat osallistuivat tavanomaista aktiivisemmin yhdessätekemiseen ja ilmaisivat ajatuksiaan, toimintaehdotuksiaan sekä mielipiteitään projektin eri vaihessa. Draamaprojekti lisäsi oppilaiden keskinäistä vuorovaikutusta ja itseluottamusta.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että aktiviinen toimijuus draamaprojektissa lisäsi osallistujien osallisuuden kokemista ja yhteinen tekeminen koettiin tärkeänä ja myönteisenä. Draamaprojektin voidaan todeta mahdollistaneen oppilaiden kokemuksellisen oppimisen ja auttaneen heitä ymmärtämään myös osallisuuden merkitystä.