Oppimispolku sisäiseksi kehittäjäksi
Salmi, Kaisa-Mari (2024)
Salmi, Kaisa-Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126401
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia ajankohtainen oppimispolku, jonka tarkoituksena on toimia ohjeena yrityksen sisäiselle kehittäjälle ja tukea perehdytysprosessia. Työssä otettiin kantaa sisäisen kehittäjän rooliin ja oppimistavoitteisiin. Opinnäytetyön aihe saatiin toimeksiantona Finnvera Oyj:ltä ja työ toteutettiin tutkimuksellisena kehitystyönä.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen koottiin oleellinen olemassa oleva tieto kehittämistyön pohjaksi, johon kuuluivat keskeisimmät käsitteet, mallit ja määritelmät sekä aiheen teoria. Tässä opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys koostui neljästä keskeisestä osasta, joita ovat ohjelmistokehittäminen ja ketterän kehittämisen prosessi, sisäisen kehittäjän rooli, oppimispolku ja sen merkitys sekä perehdyttäminen ja ketterä oppiminen organisaatiossa. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat ohjelmistokehitys, työprosessit, Outsystems, low-code ja sisäinen kehitys, jotka määritellään osana tietoperustaa.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin oppimispolku, jossa perehdyttiin syvemmin ketterän kehittämisen prosessiin, eri rooleihin sekä työkaluihin. Oppimispolussa pohdittiin sisäisen kehittäjän roolia ja resurssien käyttämistä sekä näiden osa-alueiden hyötyjä ja haittoja. Lisäksi työssä otettiin kantaa niihin organisaatioin rakenteisiin, joilla voidaan tukea oppimista ja käytiin läpi, millaiset tekijät vaikuttavat sisäisen kehittäjän oppimisprosessiin organisaatiossa ja tukevat sitä. Teknisestä näkökulmasta oppimispolussa käytiin läpi käytettävää ohjelmistoalustaa, ympäristöjä sekä erilaisia hallinnollisia työvälineitä.
Opinnäytetyötä voidaan pitää ajankohtaisena, koska low-code kehittämisestä on tullut kasvava trendi viime vuosien aikana. Nykyteknologia on tarjonnut uusia yhä kehittyneempiä low-code sovelluskehitysalustoja, joiden avulla kehittäminen on aiempaa nopeampaa ja helpompaa. Tämä mahdollistaa sen, että kehittämisessä voidaan keskittyä yhä enenevässä määrin liiketoimintalogiikan kehittämiseen, mikä tuo organisaatiolle kilpailuetua ja lisäarvoa.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen koottiin oleellinen olemassa oleva tieto kehittämistyön pohjaksi, johon kuuluivat keskeisimmät käsitteet, mallit ja määritelmät sekä aiheen teoria. Tässä opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys koostui neljästä keskeisestä osasta, joita ovat ohjelmistokehittäminen ja ketterän kehittämisen prosessi, sisäisen kehittäjän rooli, oppimispolku ja sen merkitys sekä perehdyttäminen ja ketterä oppiminen organisaatiossa. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat ohjelmistokehitys, työprosessit, Outsystems, low-code ja sisäinen kehitys, jotka määritellään osana tietoperustaa.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin oppimispolku, jossa perehdyttiin syvemmin ketterän kehittämisen prosessiin, eri rooleihin sekä työkaluihin. Oppimispolussa pohdittiin sisäisen kehittäjän roolia ja resurssien käyttämistä sekä näiden osa-alueiden hyötyjä ja haittoja. Lisäksi työssä otettiin kantaa niihin organisaatioin rakenteisiin, joilla voidaan tukea oppimista ja käytiin läpi, millaiset tekijät vaikuttavat sisäisen kehittäjän oppimisprosessiin organisaatiossa ja tukevat sitä. Teknisestä näkökulmasta oppimispolussa käytiin läpi käytettävää ohjelmistoalustaa, ympäristöjä sekä erilaisia hallinnollisia työvälineitä.
Opinnäytetyötä voidaan pitää ajankohtaisena, koska low-code kehittämisestä on tullut kasvava trendi viime vuosien aikana. Nykyteknologia on tarjonnut uusia yhä kehittyneempiä low-code sovelluskehitysalustoja, joiden avulla kehittäminen on aiempaa nopeampaa ja helpompaa. Tämä mahdollistaa sen, että kehittämisessä voidaan keskittyä yhä enenevässä määrin liiketoimintalogiikan kehittämiseen, mikä tuo organisaatiolle kilpailuetua ja lisäarvoa.