Transnuoren sukupuolisensitiivinen kohtaaminen terveydenhuollossa
Kondev, Krista; Lampinen, Jasmin (2024)
Kondev, Krista
Lampinen, Jasmin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156545
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata transnuorten sukupuolisensitiivistä kohtaamista terveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä sairaanhoitajien tietoutta transnuorten sukupuolisensitiivisestä kohtaamisesta, jotta sairaanhoitajat voivat työssään huomioida transnuoria sukupuolisensitiivisesti ja toteuttaa hoitotyötä laadukkaasti. Tutkimuskysymyksemme olivat; Mitkä tekijät vaikuttavat transnuorten negatiivisiin kokemuksiin terveydenhuollossa ja mitä terveydenhuollon ammattilaisen on hyödyllistä tietää transnuoren sensitiivisestä kohtaamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena Laurea-ammattikorkeakoululle, ilman työelämänkumppania. Valitsimme opinnäytetyömme tutkimusmenetelmäksi kuvailevan kirjallisuuskatsauksen, koska halusimme selvittää, paljonko, ja minkälaista tietoa valitsemastamme aiheesta on. Työhömme valikoitui yhdeksän artikkelia sen perusteella, että ne vastasivat tutkimuskysymyksiimme, sekä olivat sisään- ja poisjättökriteeriemme mukaisia.
Tietämys ja ymmärrys sukupuolen moninaisuudesta ja transsukupuolisuudesta on siis oleellista terveydenhuollossa. Koemme, että transsukupuolisuutta ei käsitellä ammatti- ja ammattikorkeakoulujen oppimateriaaleissa tarpeeksi kattavasti, jotta valmistuva hoitaja osaisi pelkästään koulusta saadun tiedon ja osaamisen pohjalta kohdata transsukupuolisen nuoren sensitiivisesti. Osaratkaisuna ongelmaan olisi siis sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden opettaminen terveysalan opinnoissa, esimerkiksi kurssilla, johon sisältyy aiheen syvällisempi tutkiminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena Laurea-ammattikorkeakoululle, ilman työelämänkumppania. Valitsimme opinnäytetyömme tutkimusmenetelmäksi kuvailevan kirjallisuuskatsauksen, koska halusimme selvittää, paljonko, ja minkälaista tietoa valitsemastamme aiheesta on. Työhömme valikoitui yhdeksän artikkelia sen perusteella, että ne vastasivat tutkimuskysymyksiimme, sekä olivat sisään- ja poisjättökriteeriemme mukaisia.
Tietämys ja ymmärrys sukupuolen moninaisuudesta ja transsukupuolisuudesta on siis oleellista terveydenhuollossa. Koemme, että transsukupuolisuutta ei käsitellä ammatti- ja ammattikorkeakoulujen oppimateriaaleissa tarpeeksi kattavasti, jotta valmistuva hoitaja osaisi pelkästään koulusta saadun tiedon ja osaamisen pohjalta kohdata transsukupuolisen nuoren sensitiivisesti. Osaratkaisuna ongelmaan olisi siis sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden opettaminen terveysalan opinnoissa, esimerkiksi kurssilla, johon sisältyy aiheen syvällisempi tutkiminen.